Глобалізаційні процеси, що відбуваються на сучасному етапі розвитку світового господарства зумовлюють посилення інтеграційних процесів і конкуренції. Зокрема, на ринку вантажних транспортних послуг вітчизняним підприємствам важко конкурувати з такими гігантами як Expeditors, Sinotrans, Nippon Express, GEODIS, тому розробка плану практичних заходів щодо удосконалення маркетингової діяльності вітчизняних транспортних підприємств і зумовлює актуальність дослідження.
Багато зарубіжних вчених присвятили свої наукові роботи аналізу маркетингової діяльності транспортних підприємств, серед яких значний внесок здійснили Макхем К., Дєєва І., Сафронова Н., Расіел І., Румянцева З., Алешнікова В. Суттєвий внесок у сфері формування і оцінювання маркетингової діяльності транспортних послуг в Україні зробили Швиданенко Г. [4], Дмитренко А. [4], Решетняк Т., Книш М., Хомченко Б. [3] та інші.
Метою дослідження є визначення теоретичних та методичних засад маркетингової діяльності транспортного підприємства.
Маркетингова діяльність підприємства складається з двох взаємопов'язаних і взаємно впливових частин: організаційної, яка зумовлює формування служби маркетингу зі всіма складовими, й економічної, яка безпосередньо покликана впливати на об'єкт (споживача) за допомогою інструментів маркетингу.
Функції, які виконує маркетингова діяльність підприємства зображено на рис. 1.
З огляду на крайню мінливість ринкової економіки, сучасним компаніям необхідно стежити за якістю реалізованих послуг з самого початку свого функціонування. Крім того, аналіз ринкової ситуації призведе до можливості розробляти і впроваджувати найбільш оптимальні проекти, що в свою чергу дозволить уникнути втрат на наступних стадіях життєвого циклу транспортної послуги [1].
Проведення діагностики маркетингової діяльності – комплексна оцінка зовнішнього і внутрішнього середовища підприємства і вироблення рекомендацій щодо приведення у відповідність стану та пропозицій підприємства умовам і вимогам зовнішньої середовища [4].
Процес діагностики маркетингової діяльності підприємства можна розділити на три етапи (рис. 2).
До основних методів діагностики та аналізу середовища транспортного підприємства належать: PEST-аналіз (включає в себе розгляд чотирьох груп факторів: політичних, економічних, соціальних і технологічних), стратегічна модель аналізу 5 сил конкуренції Майкла Портера (за допомогою п'яти структурних одиниць, властивих кожній галузі, Портер описав способи формування конкурентної переваги і довгострокової прибутковості товару), SWOT-аналіз (дослідження внутрішніх і зовнішніх факторів середовища організації і поділ їх на чотири категорії: сильні сторони, слабкі сторони, можливості, загрози), матриця BCG, матриця GE/McKinsey, матриця ADL [2].
Таким чином, провівши дослідження було з’ясовано, що поєднання вище згаданих методичних підходів дозволить всебічно визначити вузькі та проблемні місця маркетингової діяльності та сформувати оптимальну маркетингову стратегію транспортного підприємства щодо підвищення ефективності його діяльності в цілому.
Список використаних джерел:
1. Григорак М.Ю. Концептуальні засади розвитку логістичної інфраструктури в умовах економіки знань. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Серія: Економіка і управління. 2017. Вип. 26. С. 212-222
2. Маркетингова діяльність: поняття та принципи, тактика та стратегія // Плеяди. 2017. URL: http://osvita.ua/vnz/reports/econom_pidpr/19418/.
3. Хомченко Б. Стратегія просування транспортної компанії. Маркетинг в Україні. 2014. № 3. С. 22-31.
4. Швиданенко Г. О., Дмитренко А. І. Бізнес-діагностика підприємства : навч. посіб. К. : КНЕУ, 2013. 448 с.
|