Однією зі складових, що забезпечують ефективність логістичних процесів є логістична інфраструктура. Це поняття комплексне, до складу якого входять і автомобільні дороги. На жаль незадовільний стан доріг в Україні – не секрет для кожного українця чи гостя нашої країни.
Іншою проблемою є те, що Україна сьогодні потопає в смітті, так на кожну людину припадає до 8,5 тон відходів, причому пластик становить близько 10% від загального обсягу відходів (терміни розкладання виробів із пластику можуть сягати тисячі років) [1]. Однак переробляється в Україні лише 3% сміття, це означає що більша частина відправляється на сміттєзвалище. В країні офіційно налічується 5 455 звалищ і полігонів загальною площею понад 8,5 тис. га [2].
Одним із шляхів вирішення вказаних проблем є переробка пластику з подальшим використанням його для виготовлення покриття автодоріг. Наприклад, для будівництва пластиково-бітумних композитних доріг можна використовувати різні види пластика, тим самим збільшуючи його повторне використання. Дуже важливо, що після закінчення терміну служби пластикових панелей композитних доріг їх знову можна переробити для створення нових збірних елементів. Крім того, пластикові дороги – це рішення на користь зменшення використання асфальту, адже асфальтобетон вимагає нафти, яка стає все більш дефіцитною, а процес виробництва негативно впливає на навколишнє середовище. Викид же парникових газів при виробництві доріг із пластику менше (10% бітуму в них замінено пластиком).
Дослідження показали, що пластикові композитні дороги демонструють характеристики, що перевершують асфальтобетонні дороги. Зокрема, вони показують кращу зносостійкість і вимагають мінімального технічного обслуговування [3]. Так, в порівнянні з асфальтобетонним покриттям, пластикове не дає широких тріщин і вибоїн. Це пов'язано з тим, що полімерно-бітумні композитні дороги, на відміну від асфальтобетонних, не вбирають воду, мають більшу гнучкість, що призводить до зменшення пошкоджень. Дорожні покриття залишаються гладкими, що суттєво впливає на ефективність та конкурентоспроможність перевезень.
Ще однією перевагою пластикових доріг є висока швидкість їх монтажу. Якщо для створення асфальтобетонних доріг потрібні місяці, то пластикові дороги можна побудувати за кілька тижнів, адже немає необхідності проведення землерийних і дорожньо-будівельних робіт.
Також перевагою такого покриття є її порожниста структура, де можна розміщувати різні комунікації, кабелі і водовідведення. Є можливість для подальшої модифікації, наприклад, установки датчиків руху.
Враховуючи вище сказане, можна зробити висновок, що для підвищення конкурентоспроможності логістичної інфраструктури України потрібно впроваджувати новітні технології будівництва сучасних доріг з композитним покриттям, в складі якого використовується вторинний пластик.
Список використаних джерел:
1. Пластикова епідемія. – URL: https://ecolog-ua.com/news/plastykova-epidemiya-ruh-na-znyshchennya-planety-chy-mozhlyvo-shche-zapobigty-nablyzhennyu
2. Найбільше сміттєзвалища – URL: https://www.slovoidilo.ua/2020/12/04/ infografika/suspilstvo/najbilshe-smittyezvalyshh-
3. Пластикові дороги. – URL: https://sputnik.by/technology/20191202/ 1043373560/Uchenye-pridumali-novye-ekologichnye-dorogi.html
|