На сьогодні, страховий ринок України потребує застосування інноваційних напрямів і підходів до діяльності, оскільки основна частка валових страхових премій (97-99 %) на ринку страхування припадає на ТОП-100 (ринок non-life) та ТОП-10 (ринок life) страховиків, які складають лише 50 % від їх загальної кількості [1]. Тому, страхові компанії знаходяться у пошуку обґрунтованих рекомендацій щодо того, які інновації можуть підвищити ефективність страхового бізнесу. Однак, незначна кількість науковців здатна запропонувати інноваційні підходи для страхового бізнесу. Рішенням проблеми стає копіювання успішного досвіду закордонних колег даної галузі.
Серед основних проблем, які заважають інноваційному розвитку на ринку страхових послуг в Україні, можемо виділити:
• труднощі навколо розробки нових продуктів страхування на тлі незрілої страхової культури, яка існує в пострадянському суспільстві;
• неспроможність застосування високотехнологічних інноваційних страхових продуктів більшістю українських компаній, навіть у галузях страхування транспортних засобів та туризму;
• неякісна освітня діяльність серед каналів збуту страхових послуг в галузі особистого страхування, а також у питанні допродажного та післяпродажного супроводу клієнта та інші.
Невід’ємною частиною інноваційного розвитку у 2020 р. стала ситуація зі світовою пандемією внаслідок вірусу COVID-19, яка сама вказала напрями покращення інноваційного розвитку ринку страхування, зокрема у питанні діджиталізації процесів. Однак, достатньо значний розрив у питанні галузевого розподілу у сторону автострахування стає неодмінним стимулом для інших секторів страхового ринку для розробки інноваційних напрямів покращення власної діяльності.
Серед інноваційних аспектів діяльності страхових компаній запропоновано розглянути такі напрями як організаційний, продуктовий та сервісний.
Організаційний напрям включає впровадження передових інформаційних технологій для оптимізації управління бізнес-процесами компанії, а також перегляд та маркетингове обґрунтування доцільності багатьох каналів збуту страхових продуктів. Складність останнього полягає у необхідності діяти згідно законодавства країн ЄС, яке ще не введено офіційно на вітчизняний ринок страхування, що знижує швидкість впровадження якісної страхової культури в Україні.
За 2018-2020 рр. не можемо не відмітити значне зростання кількості додаткових інноваційних продуктів у галузі автострахування, чого немає в інших галузях страхового ринку. Так, для прикладу, проникнення в соціальні мережі; онлайн консультування або чат на сайті компанії; мобільний додаток із повідомленнями про дотримання безпечної швидкості, дистанції, стилі гальмування та прискорення для отримання наступних знижок при купівлі страхових продуктів; електронні поліси тощо. Однак, продуктовий аспект нами розглядається також із позиції запровадження більш цікавих програм для клієнтів, зокрема довгострокових накопичувальних програм (life-сектор страхування), що передбачають розміщення коштів у золото, житлові програми (з метою купівлі нерухомості), дитячі соціальні проекти та інвестиційні фонди (продукт unit-linked).
Сервісний напрям інноваційного розвитку сьогодні характеризується високим рівнем впровадження сучасних онлайн технологій, однак, окрім 24/7 сервісу з боку страхових компаній також, на нашу думку, необхідно включити передпродажний сервіс клієнта – якісне надання інформації, тарифні калькулятори та якісну підготовку продавців страхових послуг.
Саме такі інноваційні напрями, на нашу думку, сприятимуть розширенню масштабів та підвищенню якості страхової діяльності, завдяки чому покращиться культура користування страховими послугами. Це створить умови затребуваності та привабливості страхових продуктів, що в свою чергу, покращить економічні показники діяльності страхових організацій і ринку страхування в цілому.
Список використаних джерел:
1. Огляд страхового ринку за 1 півріччя 2020 р. НБУ. Департамент нагляду за страховим ринком. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/ %D0%9E%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D
1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%
BA%D1%83_%D0%BD%D0%B0%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%BE%D0%B2
%D1%96_%D0%B4%D1%96%D1%97_pr_2020-09.pdf?v=4 (дата звернення 12.12.2020)
2. Starostina, R. Pikus, V. Kravchenko. Innovative Activities Within Ukrainian Insurance Companies / Marketing and Management of Innovations, 2020, Issue 2. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/A267-2019_Starostina%20 et%20al_0.pdf (дата звернення 11.12.2020)
________________
Науковий керівник: Литвин Олена Володимирівна, кандидат економічних наук, Львівський навчально-науковий інститут Державний вищий навчальний заклад «Університет банківської справи»
|