В Україні для підтвердження чи спростування фактів, що можуть свідчити про умисні неправомірні дії посадових осіб суб’єктів господарювання, під час досудового слідства з метою повного, всебічного та неупередженого проведення досудового розслідування, об’єктивного дослідження всіх обставин вчинення кримінального правопорушення виникає необхідність у призначенні та проведенні судово-економічної експертизи.
Експертиза проводиться експертною установою, експертом або експертами, яких залучають сторони кримінального провадження або слідчий суддя за клопотанням сторони захисту у випадках та порядку, якщо для з’ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання [2]. Судово-економічна експертиза в Україні проводиться за такими напрямами (див. Рис. 1) :
Однак, в сучасних умовах, при визначенні питань, що виносяться на вирішення судово-економічної експертизи, виникають такі проблемні питання:
1. Формулювання питання, винесеного для вирішення експертизи:
а) неправильне зазначення найменування експертної установи, експертам якої доручається проведення експертизи або прізвище(а) експерта(ів) в постанові/ухвалі про призначення судової експертизи: допущення даної помилки передбачає складання довідки про невідповідність або повідомлення про неможливість проведення судової експертизи, в якому зазначається дана помилка;
б) відсутність досліджуваного періоду: для проведення експертного дослідження обов’язковим є зазначення в питанні конкретного періоду, що підлягає дослідженню. У випадку відсутності визначеного періоду, експерт заявляє клопотання про уточнення питання; у випадку його незадоволення складається повідомлення про неможливість проведення судової експертизи;
в) відсутність досліджуваних кількісних та вартісних показників: здійснення дослідження без зазначення конкретних економічних показників (суми нестач грошових коштів, заборгованості, розмір доходів/витрат тощо) унеможливлює проведення судової експертизи. Як і в попередньому випадку, експерт заявляє клопотання про уточнення питання, із зазначенням в постанові/ухвалі про призначення судової експертизи конкретних показників, що підлягають вивченню та документальному підтвердженню чи спростуванню;
г) невірно зазначені реквізити підприємства (назва/код за ЄДРПОУ тощо): у випадку, якщо при попередньому вивченні процесуального документа про призначення експертизи та матеріалів кримінального провадження експертом встановлено, що у питанні, поставленому на вирішення судово-економічної експертизи, допущена помилка в назві підприємства або назва зазначена невірно, експерт заявляє клопотання про уточнення питання, із зазначенням в постанові/ухвалі про призначення судової експертизи конкретних показників, що підлягають дослідженню.
2. Юридичні питання: відповідно до частини першої статті 242 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України) не допускається проведення експертизи для з’ясування питань права [2]. У зв’язку з цим питання, що виносяться на вирішення судово-економічної експертизи, не можуть носити правовий характер.
3. Ревізійні питання: проведення ревізійних дій (визначення експертами-економістами будь-яких економічних показників без попереднього проведення документальних перевірок фінансово-господарської діяльності суб’єктом контролю) не належить до завдань економічної експертизи [1]. Відповідно, питання, що виносяться на вирішення судово-економічної експертизи, не можуть носити ревізійний характер, тобто, самостійного здійснення розрахунків економічних показників.
4. Питання, що не потребують спеціальних знань: відповідно до статті 242 КПК України експертиза призначається у випадку, якщо для з’ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання [2]. Однак, відповіді на деякі питання їх не потребують, оскільки є очевидними (наприклад, вартість товару, зазначена в накладній тощо). Враховуючи наведене, питання, що не потребують спеціальних знань, не відносяться до завдань економічної експертизи та не можуть бути винесені для вирішення судово-економічної експертизи.
Таким чином, на нашу думку, при врахуванні вищезазначених проблемних аспектів та їх усуненні при визначенні питань, що виносяться на вирішення судово-економічної експертизи в кримінальних провадженнях в Україні, покращиться взаємодія між установами, що призначають та проводять експертні дослідження і пришвидшиться процес виконання експертних досліджень з метою встановлення істини.
Список використаних джерел:
1. Інструкція про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5: станом на 18 грудня 2020 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#n1372
2. Кримінальний процесуальний кодекс України: станом на 18 грудня 2020 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#n2256
|