Підвищення рівня життя, особливо в європейських країнах, сприяло зміні ставлення споживача до харчової продукції в бік збільшення вимог не тільки до кількості, але і якості, а також мінімізації ризиків для здоров'я. Зріс попит на органічні продукти харчування. За кордоном розвиток органічного виробництва відбувається протягом ось уже останніх 30 років. Основними ринками подібної продукції є США, Канада, Німеччина, Великобританія, Франція, а також деякі країни Азії [1].
Світовий ринок органічних продуктів за 2019 р склав 75,7 мільйонів євро, обсяг роздрібної торгівлі товарами, виробленими за принципами Fairtrade (справедлива торгівля), був на рівні 7,3 мільйонів євро. Отже, за останні 15 років ринок органічної продукції зріс більш, ніж в 4 рази. При цьому збільшення ринку простежується щороку, починаючи з 1999 року. Хоча в деяких країнах під час економічного кризи 2008 року було відзначено уповільнення темпів зростання.
У світі досить велика кількість землі виділено під органічне виробництво. На даний момент по всьому світу налічується 50,9 мільйонів гектарів органічних земель. В розгляд приймаються тільки землі, які пройшли перехідний період. Регіоном з найбільшою площею органічних земель є Океанія, де зосереджено 22,8 мільйона гектарів, сертифікованих для органічного сільського господарства.
Збільшення загальної площі сільськогосподарських органічних угідь відбувається за рахунок переформування вже наявних ріллі і садів у відповідності зі стандартами органічного сільського господарства, а також за рахунок освоєння нових територій. Так, наприклад, в Європі з 12,7 млн. га органічних земель 8 млн. повністю пройшли перехідний період, 2,4 млн. знаходяться в стадії переходу до органічного виробництва. Дана тенденція свідчить про те, що в найближчому майбутньому можна чекати збільшення пропозиції органічної продукції на ринку.
У країнах, де розвинене органічне виробництво, органічні господарства складаються в екологічних союзах. Таке членство дозволяє виробникам проходити сертифікацію і маркувати продукцію у відповідності зі знаком приналежності до союзу, землі, державі. Сертифікація підприємства відповідно до вимог, що пред'являються до органічного сільського господарства, і відповідне маркування офіційно підтверджує якість продукції на регіональному та державному рівні, що в свою чергу сприяє підвищенню конкурентоспроможності продукції та зміцненню довіри до бренду серед покупців.
На сьогоднішній день лідерами по виробництву і експорту органічної продукції є США, Німеччина, Франція і Канада. Органічний ринок в цих країнах носить яскраво виражений експортний характер. У цих країнах вже давно розроблена і існує чітка система нормативно-правового регулювання відносин у сфері органічного сільського господарства, а також діють офіційно зареєстровані сертифікаційні органи і налагоджені форми взаємодії виробників із споживачами. В Україні через нерозвиненість нормативно-правової бази та відсутність чітко регульованого інституту сертифікації виробництво органічної продукції поки не значно. Відсутність розуміння у споживачів поняття «органічна продукції» та відсутність його законодавчого закріплення також ускладнює просування органічної продукції на ринок.
Список використаних джерел:
1. Довідник стандартів ЄС щодо регулювання органічного виробництва та маркування органічних продуктів ; за ред. Милованова Є., Кириленка І., Талавирі М., Терещенка В., Ковальова О. та ін. Львів: ВК "АРС", 2018.
2. Милованов Є. В. Науково-освітні аспекти розвитку органічного виробництва. Агросвіт. 2018. № 15–16. С. 32–45.
3. Гадзалo Я. М., Камінський В. Ф. Наукові основи виробництва органічної продукції в Україні. Київ : Аграрна наука, 2016.
|