Євроінтеграційні процеси, що відбуваються в Україні, пов’язані здебільшого у дотриманні світових стандартів щодо економічного розвитку країни. В Україні розроблено законодавчу базу, яка регламентує адміністрування податків, врегульовано питання функціонування адміністративних органів, які контролюють дотримання суб’єктом господарювання норм законодавства. Але незважаючи на визначені в Податковому кодексі України принципи та засади формування податкової системи, вона є непрозорою, з неефективним механізмом адміністрування, у результаті чого податки не виконують своїх функцій.
Податкова політика має бути побудована так, щоб забезпечувалось виконання фіскальної функції податків та відбувалось стимулювання активної підприємницької діяльності, зростання інвестицій в економіку, підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на світовому ринку. Держава використовуючи оптимальне податкове навантаження на економіку може сприяти її зростанню чи занепаду, регулювати тіньові процеси, створювати сприятливу кон’юнктуру ринку.
На макроекономічному рівні показник податкового навантаження розраховується як відношення фактичних податкових надходжень у зведений бюджет держави до обсягу ВВП. Аналіз рівня бюджетного податкового навантаження в Україні протягом 2016-2018 рр. свідчить про його поступове зростання (табл. 1). Однак рівень загального податкового навантаження порівняно з 2017 роком зменшився у 2018, але залишався більшим ніж у 2016 р.
Сьогодні податкова система України недосконала і має проблеми, які потребують негайного вирішення, тому важливим завданням стає оптимізація податкового навантаження. Необхідно знайти рівновагу між примусом і свідомим вибором сплати податків та зборів, тобто забезпечити баланс потреб і можливостей держави і промисловості, публічними й приватними інтересами.
Для цього необхідно забезпечити: зменшення податкового навантаження на суб’єкти господарювання завдяки поступовому зниженню податкових ставок та розширення баз їх оподаткування; покращення системи оподаткування та забезпечення її прозорості; помірне зниження і пропорційність розподілу податкового навантаження між платниками залежно від виду діяльності; вдосконалення систем податкового контролю, які запобігають ухиленню платників від сплати податкових платежів; зменшення та ефективне використання податкових пільг.
Ці заходи виведуть з «тіні» значну частину економіки, зменшать кількість правопорушень податкового законодавства та активізують підприємницьку діяльність, тобто забезпечать умови для економічного розвитку країни.
Список використаних джерел:
1. Курінний В.Г. Аспекти розвитку податкової системи України / В.Г. Курінний // Матеріали Міжнародної наукової-практичної конференції – Дніпро: Біла К. О. 2019. – Том 8, с. 48–49/.
2. Офіційний сайт Міністерства фінансів України. URL: https://www.minfin.gov.ua/.
|