На тлі зростаючої боротьби між виробниками за увагу споживача недостатньо вже використовувати тільки традиційні методи рекламування продукції. Клієнт вже давно навчився ігнорувати нав’язливий контент і блокувати «непотрібну» інформацію.
Саме аромамаркетинг допомогає підприємству виділитись поміж конкурентів. Багато компаній створюють власні аромати, які стають частиною фірмового стилю, формують образ бренду.
Аромамаркетинг – це спеціальний маркетинговий інструмент, який передбачає цілеспрямовану ароматизацію повітря в приміщенні з метою стимулювання продажів та позитивного впливу на споживачів. В основі аромамаркетингу – спостереження вчених про те, що людина відчуває 71% всіх емоцій, а тому за допомогою запаху можна створити емоційний зв'язок між людиною та брендом, товаром, магазином тощо [1].
Особливу важливість аромамаркетинг набуває в сфері роздрібної торгівлі як один з інструментів мерчандайзингу. За деякими дослідженнями, він допомагає збільшувати продажі від 5% до 150% [2]. «Правильний» аромат не тільки підвищує ефективний час перебування клієнта в магазині, але й підвищує загальну ефективність роботи торговельної точки.
Основними перевагами застосування аромамаркетингу є [2]:
- особлива атмосфера в точках продажу;
- утримання клієнтів;
- підвищення бажання клієнтів до повторного відвідання;
- створення та стимулювання імпульсних купівель клієнтами;
- залучення максимальної уваги, підтримка святкових та сезонних кампаній;
- заманювання потенційних та реальних клієнтів.
Найважливішою особливістю використання ароматів у сфері торгівлі є те, що він діє краще будь-якої реклами. Якщо рекламу людина може попросту не помітити, пропустити або проігнорувати, то запах кави або ванілі не пропустить жоден покупець.
Кількість напрямків аромамаркетингу з кожним роком збільшується. До основних напрямків відносять [3]:
1. Звичайна ароматизація повітря.
2. Аромабрендинг. За допомогою фахівців замовник підбирає певний аромат, який потім стане «обличчам» або «візитною карткою» товару певного бренда.
3. Аромадизайн містить у собі ароматерапию, дизайн інтер'єрів і маркетинг, і спрямований на стимуляцію людських емоцій шляхом використання запахів і створення певної атмосфери.
4. Ароматизація заходів. Цей метод широко розповсюджений при проведенні промо-акцій і здійсненні інших маркетингових комунікацій з покупцями, але й не тільки. Сьогодні здійснюється ароматизація весіль, вечірок, виставок.
5. Аромаклінінг. Неприємні запахи нейтралізуються, замість цього створюється аура свіжості. Для аромаклінінгу сьогодні використовуються системи нейтралізації запахів, що вбудовуються в систему вентиляції приміщень.
6. Сезонний аромамаркетинг. Правильний і оригінальний маркетинговий хід – ароматизація приміщень залежно від настання пори року. Даний напрямок аромабрендингу широко використовується сьогодні в роботі туристичних фірм.
7. Аромаполіграфія. Застосовувати ароматизацію можна відносно різних видів поліграфії, починаючи від періодичних видань ЗМІ, закінчуючи проспектами, буклетами, візитками, листівками.
8. Аромасувеніри. Якщо у фірми є свій власний, особливий аромат, або якщо фірма є «аромабрендованою», то й подарунки клієнтам можна робити, використовуючи такі аромати.
Однак, не слід розраховувати на збільшення продажів тільки за рахунок аромомаркетингу. Він не зможе ефективно вплинути на продажі без грамотної роботи продавця, продуманої асортиментної політики, і інших складових успішної торгівлі, а зможе сформувати лише приємне враження, поліпшити настрій клієнта й затримати трішки довше необхідного часу.
Список використаних джерел:
1. Бурліцька О. П. Аромамаркетинг як невід’ємний елемент мерчандайзингу / О. П. Бурліцька// Вісник хмельницького національного університету [Текст]. 2017. № 6, том 1. С.48-51 URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/pdfbase/2017/2017_6_1/jrn/pdf/11.pdf
2. Пойта І.О., Гумінська Л. Перспективи розвитку аромамаркетингу в Україні. / І.О. Пойта, Л. Гумінська [Текст] URL: http://eprints.zu.edu.ua/17579/1/Гумінська_4.pdf
3. Аромамаркетинг: как с помощью запахов заставить клиентов покупать. URL: https://spark.ru/startup/biznes-ru/blog/18403/aromamarketing-kak-s-pomoschiu-zapahov-zastavit-klientov-pokupat
|