У діяльності підприємств, незалежно від специфіки та галузі функціонування, одним з найбільш ефективних інструментів впливу на результат є впорядкована система маркетингових елементів, їх застосування та вдосконалення. Зважаючи на мінливі умови зовнішнього середовища, необхідним стає вдосконалення маркетингової складової діяльності підприємства, що надасть в подальшому можливості збільшити свої конкурентні переваги на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Маркетингові інструменти та підходи щодо ведення бізнесу почали застосовуватися задовго до офіційного визнання і введення терміну «маркетинг» ученими-економістами у практичну діяльність на початку ХХ ст. [1]. Погляди і підходи до використання маркетингових інструментів в управлінні компаніями, підприємствами формувалися під впливом динамічних змін бізнес-середовища. Маркетингова концепція управління еволюціонувала від товарно-збутової концепції до маркетингу партнерських відносин.
Сучасний маркетинг є складним соціально-економічним явищем. Залежно від цілей і сфери застосування маркетинг може розглядатися як [3]:
‒ філософія взаємодії і координації підприємницької діяльності;
‒ концепція управління;
‒ засіб забезпечення переваг у конкурентному середовищі;
‒ метод пошуку рішень.
У загальновживаному розумінні маркетинг – є підприємницькою діяльністю, яка управляє просуванням товарів/послуг від виробника до споживача (отримувача). Проте, з позицій сучасних уявлень про ринок, це визначення не повною мірою відображає його суть. Оскільки і спектр маркетингових об’єктів розширився, до його складу на сьогодні входять і ідеї, і люди, і технології, і території тощо.
Визначним завданням маркетингу є всебічне дослідження ринку, вивчення вимог споживачів, а також способів впливу на споживачів, формування їх потреб.
Маркетинг розвивається так само як і інші сфери господарської діяльності. При усьому різноманітті елементів маркетингу застосовується два основні види або головні методи маркетингу:
1) маркетинг орієнтований на продукт, виріб або послугу;
2) маркетинг, орієнтований на споживача, особливу клієнтуру, заздалегідь визначені групи споживачів [2].
Кожен з цих методів націлений на один з двох основних компонентів, що забезпечують підприємству зростання доходів; на продукт або на його споживача. Тільки поєднання двох цих методів маркетингу в єдине ціле дозволить мати успіх.
У більшості підприємств України, як показують дослідження, маркетинг використовується не системно, тобто використовуються його окремі елементи або частина комплексу. Маркетинг як ідеологія і філософія бізнесу тут не знаходить поки що свого застосування. Що стосується моделі управління українським маркетингом, то на багатьох підприємствах як і раніше домінують виробничі та збутові концепції управління маркетингом.
Слабкий розвиток маркетингу пов'язаний в першу чергу з тим, що наша держава зараз проходить усі етапи розвитку ринкової економіки, у тому числі і маркетингових концепцій. Вдало перескочити з первинного стану в кінцевий, пропустивши проміжні етапи, підприємства не вдасться ‒ такі закони розвитку.
У сьогоденні система управління маркетингом на підприємствах України не є досить ефективною, що обумовлено наявністю ряду проблем в області маркетингу і менеджменту. Так, основними типовими проблемами є:
‒ відсутність самої концепції управління маркетингом;
‒ відсутність цілей і завдань системи управління маркетингом (плану маркетингу) підприємства, чіткого визначення довгострокових цілей підприємства;
‒ відсутність розподілу функцій маркетингу між структурними підрозділами підприємства;
‒ відсутність механізму ухвалення маркетингових рішень;
‒ відсутність кваліфікованого виконання маркетингових рішень;
‒ помилки сегментації (немає орієнтованості підприємств на найбільш перспективні сегменти ринку) тощо.
На останок зазначимо, управляти маркетингом означає використати комплексний, інтегрований маркетинг, а не тільки його окремі елементи, контролювати параметри внутрішньовиробничого середовища і результати діяльності підприємства, враховувати вплив чинників зовнішнього середовища і ринку, впливати на ринок через комплекс маркетингу.
Список використаних джерел:
1. Дам’янов А. Галузевий маркетинг : навч. посібник / [А. Дам’янов, Є. Савельєв, Д. Штефанич та ін. ; за заг. ред. Є. Савельєва та Д. Штефанича]. – К. : ІЗМН, 2017. – 176 с.
2. Івченко Є. Дослідження підходів щодо визначення сутності елементів маркетингової діяльності підприємства / Є. Івченко // Механізм регулювання економіки. – 2017. – № 4, т. 2. – С. 90 – 96.
3. Мозгова Г. Впровадження системи маркетингу партнерських відносин на промисловому підприємстві / Г. Мозгова, Т. Петросян // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія Економічна. – 2017. – №. 88. – С. 91-97.
|