Транспортна інфраструктура є невід'ємним компонентом будь-якої соціально-економічної системи. Внаслідок цього транспортно-інфраструктурне облаштування є першочерговим завданням поряд з іншими процесами.
Виникнення транспортної інфраструктури обумовлено об'єктивними процесами в поділі праці та спеціалізації виробничо-господарської діяльності економічних суб'єктів і є підсумком структурних змін в економіці та соціальній сфері, що викликало потребу створення певної транспортної системи, яка погоджує між собою результати процесу поділу праці та структуроутворення і компенсує витрати роз'єднання виробництва.
Розглядаючи соціально-економічну природу і сутність транспортної інфраструктури, варто звернути увагу на особливості її функціонування і розвитку на різних рівнях соціально-економічної системи, тому що на кожному з рівнів вона має властиву тільки даному рівню спрямованість, але при цьому транспортні інфраструктури різних рівнів соціально-економічної системи перебувають у певному взаємовідношенні підпорядкування.
Так, виробничо-орієнтована, соціально-орієнтована і внутрішньогалузева спрямованість передбачає створення загальних умов підтримки процесу матеріального виробництва і соціальної сфери, а територіально, державно-орієнтована і міждержавна спрямованість – створення загальних умов, необхідних не тільки для підтримки процесу виробництва, але і відтворення його факторів (рис 1).
Необхідно відзначити, що між поняттями транспортної інфраструктури на різних рівнях соціально-економічної системи існують відмінності – транспортна інфраструктура господарюючих суб'єктів і галузей народного господарства є невід'ємною частиною їх основних виробничих фондів, тоді як транспортна інфраструктура мезо- (регіональна), макро- і мегарівня є невід'ємною частиною простору соціально-економічної системи даного рівня.
Список використаних джерел:
1. Рогозян Ю.С. Теоретико-методичні підходи до формування організаційно-управлінського потенціалу регіону. Вісник Одеського національного університету. Серія «Економіка». 2015. № 3(2). Т. 18. С. 64–69.
2. Beyzatlar M., Karacal M. & Yetkiner H. (2014) Granger-causality between transportation and GDP: a panel data approach, available at: https://www.researchgate.net/publication/261106480_Granger-causality_between transportation_and_GDP_A_panel_data_approach
|