У статті розглянуто особливості вітчизняного страхового маркетингу в аспекті використання інноваційних маркетингових технологій у страхуванні. Окреслено місце маркетингу у діяльності страхової компанії. Охарактеризовано проблемні аспекти маркетингової діяльності на страховому ринку України. Представлено теоретичні аспекти страхового маркетингу за сучасних економічних умов, специфіку реалізації його інструментів та принципів.
Ключові слова: страховий ринок, страховий маркетинг, коронавірус COVID-19, страхові продукти.
Постановка проблеми. Cтраховий маркетинг є окремим видом маркетингу зі своїми завданнями, функціями, принципами, метою. Вагомість саме страхового маркетингу, на наш погляд, слід вбачати в тому, що страхові продукти вирізняються різноманіттям і кожен тип, із притаманним саме йому певним цільовим призначенням на ринку, вимагає особливого підходу до прийняття ефективних управлінських рішень щодо розробки відповідної стратегії стосовно його реалізації. Використання інструментів страхового маркетингу у час пандемії COVID-19 є надзвичайно нагальним, оскільки карантин кардинально вплинув на діяльність всіх суб’єктів господарювання. Саме цим обумовлюється актуальність досліджуваної теми в Україні.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженню проблематики страхового маркетингу займались багато вчених, як вітчизняних, так і закордонних: В. Базилевич, Дж. Рассел, Е. Дірінг, Р. Ділтс, Д. Кревенс, Р. Шнаппауф, Д. Аакер, В. Кумар, Дж. Дей. Незважаючи на значну кількість досліджень, роль мінливого страхового маркетингу в ефективній роботі сучасного вітчизняного страхового ринку все ще потребує поглибленого вивчення.
Постановка завдання. Метою даної статті є дослідження специфіки сучасного страхового маркетингу в Україні.
Виклад основного матеріалу. Страховий ринок України сьогодні перебуває на стадії чергового кризисного згортання, що унеможливлює виконання усіх його функцій у повному обсязі. Страхування, залишаючись одним з найперспективніших стратегічних засобів перерозподілу інвестиційних ресурсів суспільства, сьогодні ставить принциповий виклик перед вітчизняним страховим маркетингом щодо віднайдення принципово нових методів та підходів щодо підвищення конкурентоспроможності страхових послуг, росту зацікавленості клієнтів в необхідності придбання пропонованих послуг.
Як вітчизняний, так і закордонні ринки страхування відчували нагальність у маркетингових дослідженнях та пошуку маркетингових інновацій лише в умовах жорсткої конкуренції. Причинами появи останньої могло бути, як перенасичення ринку різноманітними страховими продуктами, так і кризові явища національних чи глобальної економік. З огляду на різноманітність причин виникнення та проявів відповідних наслідків для національних страхових ринків, вагомим лишається необхідність глибоких досліджень ефективності реалізованих маркетингових інновацій.
Погоджуючись з позицією Козоріз Г. [1], ми вважаємо, що страховий маркетинг сьогодні виявляє більшу універсальність, оскільки спрямований на всіх учасників соціально-економічного процесу, їх різноманітні групи та об'єднання. Навіть, якщо окрема страхова компанія диференціює свою діяльність і працює тільки на окремих сегментах страхового ринку, страховий маркетинг у цілому лишається комплексним економічним явищем, оскільки сфера його впливу охоплює, як окремих фізичних осіб, так підприємства всіх галузей національної економіки.
Кожна професійна страхова команда розробляє власну маркетингову стратегію розвитку компанії, але лідерами та новаторами вітчизняного страхового маркетингу в останні десятиліття лишаються: СК «Оранта», СК «ІНГО Україна», СК «PZU Україна», СК «АСКА», СК «Гарант-АВТО», СК СГ «ТАС», СК «Універсальна».
Неочікуваним викликом та нагальною проблемою сьогодення, що сколихнула увесь світ, стала пандемія нової недослідженої хвороби - COVID-19. Останніми місяцями, коронавірус стрімкими, малопрогнозованими темпами поширюється світом. Україна, запровадивши жорсткі карантинні заходи, намагається скорегувати в часі та послабити інтенсивність завантаженості хворими медичних закладів, зокрема, й суб’єктів приватної страхової медицини.
Поки вітчизняні урядовці та парламентарі не можуть дійти згоди щодо форми надання обов’язкового страхового захисту медпрацівникам, що ризикують власним здоров’я та життям у боротьбі з новим вірусом, кілька вітчизняних страхових компаній вже відреагувало на нагальну проблему, запропонувавши власні інноваційні страхові продукти. Так, СК «Універсальна» пропонує виплати в разі інфікування коронавірусом COVID-19, що може призвести до важких наслідків – стаціонарного лікування або смерті. Страховий продукт «Захист від COVID-19» включає 2 програми страхування, які передбачають виплати в разі смерті внаслідок інфікування коронавірусом COVID-19 у розмірі 50 000 грн. та 100 000 грн., та виплати у разі стаціонарного лікування наслідків інфікування – 5 000 грн. та 10 000 грн., незалежно від строків лікування та важкості перебігу захворювання [4].
Водночас, СК «MetLife Україна» [2] звернула увагу на інший, але не менш вагомий аспект нових проблем. Багато захворювань та розладів здоров’я, з якими у клієнтів виникала нагальність звернення до лікарів за допомогою, в умовах суворого карантину були унеможливлені. Необхідність відмови від ізоляції та високий ризик контактування з потенційними носіями коронавірусу – лікарями, іншими пацієнтами, людьми на вулиці тощо, стало суттєвою ділемою для багатьох клієнтів медичних закладів.
Щоб забезпечити надання консультацій лікарів своїм клієнтам без нараження останніх на ризик інфікування, СК «Універсальна» [4] пропонує унікальну послугу он-лайн консультацій лікарів. «Лікар Он-лайн» – це можливість отримати необхідну консультацію у профільного лікарями не виходячи із дому, використовуючи для цього комп’ютер, ноутбук або смартфон (відео, аудіо або текстовий формат консультацій).
Безперечно, згадані вище та інші страхові продукти, що з’явилися і ще з’являться на вітчизняному страховому ринку, можуть стати «точкою відліку» у створенні нового продукту - обов’язкового державного страхування медиків від наслідків різних інфекційних захворювань [5], як від COVID-19, так і майбутніх, невідомих вірусів. Це забезпечило б не лише фінансову компенсацію медикам та членам їх родин за ризик власним здоров’ям та життям, а й підвищило статус цієї професії у суспільстві. Зараз, коли в авральних умовах, уряд разом з волонтерами намагається забезпечити лікарів найнеобхіднішим, ми всі ризикуємо лишитися без кваліфікованої медичної допомоги, через найвищий рівень захворюваності в світі, саме серед медичного персоналу. На жаль, досвід попередньої пандемії «свинячого» грипу A/H1N1 не призвів до кардинального перегляду нормативів надання медичної допомоги населенню та не спонукав вітчизняних страховиків до запровадження інноваційних продуктів медичного захисту від пандемічних вірусів.
Чим далі розгортатиметься пандемія коронавірусної інфекції (за різними даними це може тривати від трьох місяців до півтора-двох років), тим більше страховий ринок потребуватиме інноваційних маркетингових рішень. Процес ускладнюється вимушеною самоізоляцією потенційних клієнтів. Тому, вихід ми вбачаємо у пошуку та відборі найефективніших методик страхового маркетингу, реалізованих та доведених до клієнта за допомогою всесвітньої інтернет-мережі. Користуючись перевагами соціальних мереж, наприклад таких, як «Facebook» та «Instagram», страховик отримує можливості: чітко зазначити час реклами; додавання короткого ролика до однієї хвилини про рекламований продукт/послугу; обрання чіткого вікового діапазону, який дає можливість транслювати рекламу саме потенційним клієнтам.
Сайти багатьох страхових компаній вже працюють у режимі веб-магазинів, продаючи страхові продукти он-лайн або забезпечуючи їх доставку.
Страхові агрегатори, на яких можна вибрати кращу пропозицію, також пропонують придбання страхових продуктів он-лайн. Широкий спектр он-лайн-сервісів вже сьогодні готові допомогти клієнтам з врегулюванням збитків, дистанційною сплатою платежів тощо. Страховики, що завчасно роками інвестували в он-лайн ресурси, під час кризи отримали нагоду, не лише безперебійно працювати у віддаленому режимі, а й перевірити ефективність обраних маркетингових стратегій та методик. Звичайно, у нас немає такого різноманіття продуктів і сервісів он-лайн, як у Європі та США, але це прекрасна нагода провести ревізію пакету продуктів, клієнтських баз та маркетингових каналів збуту нагально.
Висновки. Удосконалення системи маркетингу, в такій важливій сфері, як страхування, сьогодні є надзвичайно вагомою для суспільства. Запровадження адекватних інноваційних продуктів у страховому маркетингу сприятиме зростанню рівня економічного розвитку національної економіки. Уміння своєчасно та правильно оцінити наявну ситуацію на ринку, виявити потреби споживачів, розробити ефективну політику збуту, провести аналіз діяльності та визначити перспективи розвитку стають особливо нагальними для страховиків, в умовах світової виробничої, фінансової та безпекової криз.
Список використаних джерел:
1. Козоріз Г. Напрями інтенсифікації маркетингових досліджень: Тези доповідей VІІ Міжнародної науково-практичної конференції / Г. Козоріз. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2008.
2. MetLife Україна та COVID-19 [Електронний ресурс]: – Режим доступу: https://www.metlife.ua/content/dam/metlifecom/ua/PDFs/consultantssupport/marketingmaterials/leaflets/MetLife_COVID-19_FAQ.pdf
3. Страхова компанія ARX інформує про ситуацію зі страхуванням мандрівників, у зв'язку з коронавірусом COVID-19 [Електронний ресурс]: – Режим доступу: https://mind.ua/news/20208499-strahova-kompaniya-arx-informue-pro-situaciyu-zi-strahuvannyam-mandrivnikiv-u-zvyazku-z-koronavirusom
4. Страховий продукт «Захист від COVID-19» [Електронний ресурс]: – Режим доступу: https://universalna.com/privatnim-klientam/osobiste-strahuvannya/virus/
5. Черняховський В. Чи можна застрахувати медиків від коронавірусу? [Електронний ресурс]: – Режим доступу: https://nv.ua/ukr/biz/experts/strahuvannya-medikiv-vid-koronavirusu-chi-mozhemo-operativno-vvesti-taki-strahovi-programi-50079942.html
|