Сучасний світ обумовлює зростання ролі інформації та інформаційних комунікацій. В останні роки велика кількість підприємств активно використовує Інтернет-технології в комерційній діяльності, а веб-сайт є її важливим складником.
Під веб-сайтом розуміють сукупність програмних, інформаційних, а також медійних засобів, які логічно пов'язані між собою. За наявності власного веб-сайту зростає ефективність комунікацій підприємства в мережі Інтернет. Крім того, інформація про поведінку відвідувачів сайту відразу ж потрапляє в інформаційну систему підприємства і покращує якість їх обслуговування [1].
Саме веб-сайт є однією із найважливіших маркетингових комунікацій в Інтернеті, а тому потребує найбільшої уваги з боку маркетингової служби підприємства. Інтернет-комунікації, які здійснюються через посередництво веб-сайтів надзвичайно схожі з традиційними, але значно відрізняються своїми властивостями та специфікою електронного середовища [4].
Маркетинговий аудит сайту дозволяє проаналізувати загальну роботу ресурсу, визначити помилки і причини їх виникнення, позбутися неефективних витрат на просування, отримати рекомендації щодо покращення юзабіліті, конверсії, продажів. Завданням маркетингового аудиту сайту є повноцінне використання підприємством маркетингового потенціалу.
Найчастіше виділяють два основні складники маркетингового аудиту сайту – внутрішній і зовнішній аудит сайту.
Внутрішній аудит – це процес визначення і усунення помилок і недоліків який займає до 80% часу. Якісний внутрішній аналіз дозволяє вирішити проблеми щодо нестабільності відвідувань веб-ресурсу підприємства, відсутності зворотного зв’язку з клієнтами, низької конверсії.
Зовнішній аудит сайту містить аналіз зовнішніх чинників ранжування, зокрема, це загальна видимість сайту, перевірка і подальша відмова від спамних донорів, аналіз приросту маси посилань, анкор-листа веб-сайту; відповідність посилальної маси тематиці сайту; аналіз посилальної маси конкурентів.
Маркетинговий аудит необхідний для побудови стратегії просування сайту, підвищення конкурентоспроможності та прибутку підприємства. Для цього аналізують цільову аудиторію сайту, розглядають унікальність і вигідність торгових пропозицій, визначають недоліки і слабкі місця у порівнянні з головними конкурентами, аналізують якість трафіку, визначають найбільш популярні теми на сайті, оцінюють витрати на просування веб-сторінки.
Аналіз характеристик ресурсу дозволяє зробити висновки, на базі яких формують подальшу маркетингову стратегію. Отже, для якісної роботи ресурсу, високих позицій в пошукових системах і підвищення продажів професійний аудит сайту просто необхідний.
Маркетинговий аудит сайту містить:
- позиціонування підприємства в Інтернеті і завдань його сайту;
- визначення цінової політики підприємства в обраному сегменті за існуючих конкурентів;
- аналіз маркетингової політики конкуруючих підприємств;
- аналіз відвідуваності інтернет-ресурсу, уточнення аудиторії;
- розробка рекомендацій щодо поліпшення конверсії сайту (збільшення % клієнтів від загальної відвідуваності ресурсу);
- аналіз попиту на товари, переваг підприємства при їх замовленні;
- оптимальні способи реклами в інтернеті.
Результатом маркетингового аудиту є розробка маркетингової стратегії підприємства в Інтернет-середовищі, план робіт, визначення термінів їх результативності та необхідних вкладень.
Ефективність роботи сайту підприємства неможливо оцінити без статистичних даних, які надають різноманітні аналітичні інтернет-сервіси: Live Internet, Mail.ru, Bigmir.net та інші. Це дозволяє визначити кількість переглядів, кількість відвідувачів, сесій, хостів, перезавантажень, переглядів без cookies, середню тривалість переглядів на одного відвідувача.
Маркетинговий аудит веб-сайту передбачає аналіз якості інформації сайту, тестування існуючих сервісів сайту, обґрунтування поточної стратегії просування ресурсу тощо.
У процесі проведення маркетингового аудиту послуговуються системою показників, зокрема:
- вербальні (описові) показники – застосовують для опису довготривалих цілей підприємства або явищ, кількісний вираз яких важко виконати;
- кількісні показники використовують найчастіше і поділяють їх на абсолютні, відносні, індексні;
- якісні – використовують якщо кількісні характеристики взагалі не застосовуються;
- універсальні – показники не тільки для контролю маркетингу, а й для загального аналізу діяльності підприємства (обсяг продажів, прибуток, витрати, дохід, збитки, продуктивність тощо);
- специфічні показники – використовують для характеристик особливої маркетингової діяльності [8].
Найбільш важливими тут є кількісні показники, які характеризують ефективність сайту та мають чітку послідовність розрахунку. До таких них відносять: кількість відвідувачів сайту за певний період; кількість відвідувачів, які постійно користуються даним ресурсом; кількість повторних відвідувань; частота відвідування сайту; кількість споживачів, які придбали товари(послуги) через сайт; обсяг продажу товарів(послуг) у кількісному і вартісному виразі, їх асортиментна структура; середня вартість однієї покупки; ступінь охоплення цільової аудиторії зворотним зв'язком; рейтинг сайту; витрати на залучення одного відвідувача сайту; темпи залучення відвідувачів сайту; витрати на залучення одного електронного покупця; темпи зростання (зниження) доходів від електронних покупців; ступінь перетворення покупців у постійних клієнтів; витрати на утримання одного постійного покупця тощо.
Враховуючи специфіку кожного сайту, кількість показників для визначення його ефективності індивідуальна. Зазначимо, що вартість аудиту сайту є незначною порівняно з можливим ефектом, адже оцінка власного сайту й аналіз сайтів конкурентів надають можливість сформулювати безпрограшну маркетингову стратегію розвитку підприємства в мережі Інтернет.
Результатом маркетингового аудиту сайту підприємства є удосконалення зручності користування сайтом, збільшення його популярності, що обумовлює підвищення лояльності споживачів, залучення нових клієнтів, підвищення конкурентоспроможності, іміджу та зростання прибутку підприємства.
Тому перспективи подальших досліджень у даному напрямі повинні бути спрямовані на поглиблене вивчення питань маркетингового аудиту сайту підприємства та формування конкретних рекомендацій щодо організації його проведення на вітчизняних підприємствах.
Список використаних джерел:
1. Балук Н. Р. Маркетинговий аудит веб-сайту фірми / H.P. Балук., С.В. Корягіна // Вісник Львівської комерційної академії. – 2011. – С.123-130.
2. Голик В. С. Эффективность интернет-маркетинга в бизнесе. М.:Дикта, 2008. С. 196.
3. Голяш І. Концепція маркетингового аудиту: проблеми теорії та практики / І. Голяш, Н. Галушка// Журнал європейської економіки. – 2008. – №3. – С.290-297.
4. Лебеденко М. С. Веб-ресурс як ефективний інструмент маркетингових комунікацій /М. С Лебеденко., І. В. Лученко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 2. – T. 1. – С.178-182.
|