Час – найцінніший ресурс людини, а вміння розпоряджатися часом – вміння яке робить людину, в очах керівника, кращим працівником, порівняно до тих, що не мають навичок тайм – менеджменту.
Питанню тайм – менеджменту присвячені дослідження таких авторів: Н. Алюшина, А. Гаврилюк, Х. Плецан, С. Прентіс, Б. Трейсі, Н. Черненко та ін.
Тайм – менеджмент - це техніка управління часом, яка включає в себе правила і принципи, що допомагають людині правильно організувати свій час і досягти максимальної ефективності в будь-якій справі [1]. Дослівно термін «time management» перекладається з англійської як «управління часом».
Тайм – менеджмент базується на таких принципах, як:
- поставлення правильної мети – дозволяє сфокусуватися на одній справі, але вона має бути досяжною та реальною;
- мотивація – бажання зекономити час та задовольнити першочергові потреби;
- результативність – ця техніка допомагає за коротший час зробити більше справ, за умов правильного розподілення та використання часу [1].
Також навички тайм-менеджменту допоможуть подолати складнощі, що заважають своєчасному виконанню завдань, такі як:
Прокрастинація – бажання відкласти важливі справи та заходи на потім, тяжіння до справ, що приносять більше задоволення або швидший результат.
Перфекціонізм – постійне невдоволення досягнутими результатами через прагнення досконалості.
Згідно правил тайм-менеджменту, ефективність збільшується не за рахунок швидкості чи більшого обсягу робіт. Результативність зростає завдяки звільненню від дрібних, неважливих справ, розмежуванню особистого та робочого, усунення хронофагів – об’єктів, що відволікають від основної діяльності.
Тайм – менеджмент існує двох видів:
1. Корпоративний – існує на підприємствах, і полягає у розподіленні, керівниками, завдань в команді та встановленні строків їх виконання, а основне завдання – ефективне та раціональне використання часу кожним працівником.
2. Особистий – стосується конкретної людини, її професійної діяльності, саморозвитку та самовдосконалення, особистого часу тощо.
Багато дослідників, зокрема Г. Архангельський та А. Гаврилюк, вважають, що ефективний корпоративний тайм – менеджмент будується у вигляді певної піраміди (рис. 1) [2].
Отже, для ефективної побудови корпоративного тайм – менеджменту бажано, щоб більшість працівників володіли цією навичкою.
Для цього можна проводити навчання працівників, влаштовувати для них певні курси або лекції, спеціальні зустрічі з фахівцями, або можна набирати нових працівників, що володіють особистим тайм – менеджментом.
Ефективними методами планування є такі інструменти:
- ABCDE- розподіл справ на групи важливості;
- SMART- формулювання цілі та розподіл її на дрібніші завдання;
- Матриця Ейзенхауера- сортування справ по категоріям важливості та терміновості;
- Принцип Парето- «Приблизно 80% результатів приносить 20% зусиль»
- Діаграма Ганта- метод передбачає візуальне відображення справ у вигляді календаря з вказанням крайніх термінів тривалості та порядку виконання;
- Метод «помідора» (Pomodoro) - максимальна концентрація уваги на короткий період для виконання конкретної задачі.
В сучасному світі багато часу приділяється навичкам майбутніх працівників і в резюме та при співбесіді HR обов’язково визначають ваші навички та вміння, які зараз поділяються на два типи - soft та hard skills (українською – м’які та жорсткі навички).
Однак, до яких навичок та чи відноситься до цього розподілення саме тайм – менеджмент?
Для початку, soft skills – навички, що пов’язані з особистими навичками людини. До цього відноситься: комунікабельність, стресостійкість, вміння постійно навчатися тощо.
Hard skills – навички, що пов’язані з професійними вміннями та знаннями людини. До них відноситься: знання іноземної мови, вміння керувати автомобілем тощо.
Різниця між цими видами навичок наведена у таблиці 1.
Тайм – менеджменту навчаються самостійно або проходячи спеціальні курси, існують спеціальні підходи, практикуми для набуття цієї навички – саме тому визначити яка це навичка – soft або hard складно.
Але більшість фахівців вважають, що навички тайме – менеджменту - soft skills, через низку факторів:
- освоєння цього навику, здебільшого, залежить від емоційної складової людини;
- навички тайм – менеджменту проявляються лише у практичній діяльності;
- легко змінюються та корегуються;
- існують лише загальні підходи до тайм – менеджменту, які корегуються під конкретну особу тощо.
Отже, навички тайм – менеджменту є невідкладними складовими сучасної людини, а особливо ціняться роботодавцями. Успішний корпоративний тайм – менеджмент будується тільки на особистому тайм – менеджменті кожного працівника компанії. Тому при наймі на роботу, роботодавці звертають увагу на наявність цих навичок у майбутніх робітників. Але, фахівці, однозначно не встановили до якого виду навичок soft (м’яких) або hard (твердих) відноситься тайм - менеджмент. За результатами проведеного дослідження встановлено, що хоча й цим навичкам можна навчитися та для цього розроблені спеціальні курси, література, але вона є soft skills (м‘якою навчикою). До м’яких навичок тайм – менеджмент можна віднести через наступні фактори:
- ці навички легко змінюються;
- потребують конкретної ситуації для примінення;
- повільно засвоюються тощо.
Список використаних джерел:
1. Ефективне використання робочого часу – Режим доступу: https://kadrhelp.com.ua/efektyvne-vykorystannya-robochogo-chasu
2. УДК 334:005 - Тайм – менеджмент як інструмент підвищення ефективності діяльності підприємства – Буняк Н. М. – Режим доступу: http://economyandsociety.in.ua/journal/14_ukr/39.pdf
3. Что такое hard и soft skills? В чем разница? Что важнее? – Режим доступу: https://proforientator.ru/publications/articles/chto-takoe-hard-i-soft-skills-v-chem-raznitsa-chto-vazhnee.html https://enjoy-job.ru/edu/business-edu/chto-takoe-hard-soft-skills/
4. Что такое hard и soft skills – Режим доступу: https://enjoy-job.ru/edu/business-edu/chto-takoe-hard-soft-skills/
5. Тайм-менеджмент. Базові правила – Режим доступу: https://bogushtime.com/blog/taym-menedzhment-bazovi-pravila
|