На даному етапі суспільного розвитку економічний стан країни потребує суттєвих змін, які повинні бути спрямовані на створення відкритої політичної системи, а також стабілізацію регіонального розвитку. Частково вирішує цю проблему реформа децентралізації, яка вже відбувається в Україні і передбачає передачу повноважень, фінансових ресурсів та відповідальності від державної влади органам місцевого самоврядування. Метою такої реформи є підвищення ефективності функціонування органів місцевого самоврядування та формування територіальної організації влади для створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних та доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, узгодження інтересів держави та територіальних громад [1].
Аргументом ефективності проведення реформи децентралізації у Львівській області є стрімке збільшення кількості нових адміністративно-територіальних одиниць – об’єднаних територіальних громад протягом 2017-2019 рр. (рис. 1).
Важливою складовою перебудови територіальної структури є постійний моніторинг та оцінка фінансового стану об’єднаних територіальних громад. Так, середній обсяг власних доходів на 1-го мешканця ОТГ Львівщини за 9 місяців 2017-2019 рр. демонструє рис. 2.
Індикатор доходу до загального фонду місцевого бюджету об’єднаної територіальної громади на 1-го мешканця характеризує фінансовий потенціал ОТГ, спроможність забезпечувати громаду за рахунок ресурсів, які генеруються на її території. Доходи загального фонду на 1-го мешканця розраховано як співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без урахування трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ [3].
Як бачимо, спостерігається позитивна динаміка зростання цього показника протягом 2017-2019 рр., зокрема, за підсумками 2018 р. середній показник надходжень власних доходів на 1-го мешканця ОТГ області порівняно з 2017 р. збільшився на 708,8 грн. (+48,5%), а у 2019 р. порівняно з 2018 р. – на 355,1 грн. (+16,4%).
Щоб зрозуміти яким чином впливає реформа децентралізації на економічний розвиток об’єднаних територіальних громад, розглянемо рівень дотаційності бюджетів та статистику міжбюджетних трансфертів для Львівської області (рис. 3).
Дотаційність бюджетів розраховано наступним чином:
- для ОТГ, які отримують базову дотацію – як співвідношення базової дотації до суми доходів загального фонду з урахуванням базової дотації;
- для ОТГ, які перераховують реверсну дотацію – як співвідношення реверсної дотації до суми доходів загального фонду.
Як бачимо з рис 3., середній показник рівня дотаційності місцевих бюджетів ОТГ Львівщини зменшується. Так за результатами 2018 р. цей показник знизився на 1,2% порівняно з 2017 р., у 2019 р. порівняно з 2018 р. – на 0,7%. За цей період серед усіх громад області лише Славська, Солонківська, Кам’янка-Бузька та Новокалинівська ОТГ перераховували в бюджет реверсну дотацію, решта об’єднань отримували з базову дотацію з державного бюджету.
Зауважимо, що для повноцінного функціонування ОТГ потрібне належне фінансування апарату управління. Коефіцієнт питомої ваги видатків на утримання апарату управління у доходах загального фонду місцевих бюджетів (без трансфертів) – це співвідношення видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування із сумою доходів загального фонду без урахування трансфертів з державного бюджету, у відсотках [3]. На рис. 4 відображено коливання показника питомої ваги видатків на утримання апарату управління у доходах загального фонду по місцевих бюджетах ОТГ Львівщини.
У 2018 р. порівняно з 2017 р. цей показник зріс на 1,4%, у 2019 р. порівняно з 2018 р. навпаки зменшився на 0,9%. Спадаюча динаміка свідчить про те, що громади, які віднедавна об’єднались значно скоротили видатки на утримання апарату управління, адже кількість органів місцевого самоврядування (сільських, селищних рад) зменшилася. Однак процес об’єднання продовжується, тому слід сподіватися на зменшення значення показника питомої ваги видатків на утримання апарату управління ОТГ.
Таким чином, процес проведення децентралізації відкриває значні перспективи для забезпечення спроможності місцевого самоврядування самостійно вирішувати фінансові питання місцевого характеру. Посилюється фінансова незалежність місцевих органів влади за рахунок додаткових джерел надходжень до місцевих бюджетів ОТГ. У ході реформи підвищується й вплив громадян на процес прийняття та втілення рішень щодо забезпечення умов комфортного проживання в ОТГ.
Реформа децентралізації у Львівській області проходить успішно, так як кількість громад збільшується, а фінансові показники їх функціонування зростають. Приріст обсягу доходів на одного мешканця по ОТГ Львівщини свідчить про покращення рівня соціального життя мешканців. Зниження рівня дотаційності бюджетів ОТГ та обсягів видатків на утримання їх апарату управління пояснюється більш раціональною акумуляцією, ефективним розподілом і використанням коштів місцевими органами самоврядування, що також вказує і на фінансову самостійність ОТГ.
Подальше та поступове втілення усіх перспективних планів громад у Львівській області, - в більш повній мірі та позитивно позначиться на розвитку нашого регіону, а відповідні місцеві бюджети поповняться новими надходженнями.
Список використаних джерел:
1. Петріченко О. Місцеві податки і збори – вагомий крок до покращення життя громад. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zak.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-344975.html
2. Моніторинг фінансових показників бюджетів ОТГ за 2017-2019 рр. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://decentralization.gov.ua/library.
3. Децентралізація: оцінка фінансових показників бюджетів 806 ОТГ за 2019 р. – Режим доступу до ресурсу: https://decentralization.gov.ua/news/12192?fbclid=IwAR3i57Wmupez2PdErMX9MWfkLVwXDr7-lLFgsIvGyfncWltteyZXB8IJ0Fo
|