Основною метою децентралізації є забезпечення перерозподілу дохідних джерел місцевих бюджетів, а також повноважень між рінями влади та забезпечення максимального надходження фінансових ресурсів для задоволення соціальних стандартів, а також проектів розвитку регіонів України. Внаслідок цього, виникла значна диференціація на регіональному рівні. Основою для поглиблення рівня економічної диференціації в регіонах в перехідному періоді до нових умов господарювання стали:
- вплив дії механізмів ринкової конкуренції, який спричинив поділ регіонів за їх конкурентними перевагами;
- неефективність механізмів та фіскальної політики державного регулювання та стимулювання регіонального розвитку;
- неоднаковий рівень пристосування до ринкових умов всіх регіонів, оскільки вони мають різну структуру економіки та різну спроможність місцевої влади до втілення реформ на регіональному рівні [1].
Наступний комплекс показників відображає фінансово-економічний стан регіону за умов поглиблення процесів децентралізації:
- показник інвестицій в основний капітал;
- середній рівень доходів місцевих бюджетів у розрахунку на одну особу;
- питома вага міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів.
Проте, стан економічного розвитку регіону повинен оцінюватися за допомогою трьох типових показників (рис. 1).
Також, економічний розвиток регіонів України в умовах децентралізації бюджетних коштів необхідно оцінювати за комплексною методикою в комбінації з різними критеріями (табл. 1).
Процеси адміністративно-фінансової децентралізації в Україні сприяли суттєвому зростанню видатків на економічну діяльність, які включають додаткове фінансування будівництва, сільського та лісового господарства, рибного господарства та мисливства, транспорту, дорожнього господарства, зв’язку, телекомунікацій та інформатики, а також інших послуг, пов’язаних з економічною діяльністю регіонів.
В окремих регіонах України існують ряд нерентабельних або малорентабельних галузей, які є стратегічно важливими для країни та потребують державної підтримки (рис. 2).
Ефективність фінансування економічної діяльності регіонів залежить від видів цільового надходження фінансових ресурсів з місцевих бюджетів (рис. 3.).
Також, соціально-економічний розвиток регіонів характеризується валовим регіональним продуктом в розрахунку на одну особу населення. Цей показник є узагальнюючим індикатором розвитку економіки регіонів.
Необхідно зазначити, що розвиток України за останнє десятиріччя характеризується обмеженістю внутрішніх джерел фінансування, отже залучення іноземних інвестицій набуває особливого значення, не зважаючи на процеси децентралізації.
Узагальнюючи, можна зазначити, що бюджетна децентралізація відіграє важливу роль в розвитку регіональної економіки, оскільки відбувається перерозподіл часток доходів та видатків місцевих бюджетів відповідно до спланованих реформ, а також відбувається делегування повноважень від центрального апарату до територіальних підрозділів управління, що дає змогу підтримувати стратегічно важливі галузі на регіональному рівні.
Список використаних джерел:
1. Вінграновський А.М. Проблема нерівності регіонального розвитку в Україні як сфера державного регулювання. Бюджетна політика. Наукові праці НДФІ 2 (51), 2010, С. 12-20.
2. Децентралізація в Україні та її вплив на соціально-економічний розвиток територій: методичні підходи та результати оцінювання: наукова доповідь / наук. ред. д.е.н., проф. Сторонянської І.З. – Львів: ІРД НАНУ, 2018. – 144 с.
|