Актуальність обраної теми зумовлена необхідністю пошуку найбільш, раціональних методів комунікаційного впливу на споживачів для підприємств малого та середнього бізнесу українського ринку в період світової пандемії.
Прийняття указу Президента №87/2020 та відповідного рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.03.2020 р. «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», понесло за собою прийняття Кабінетом Міністрів України ряду законопроєктів, які в буквальному сенсі «обмежили доступ повітря» для функціонування багатьох підприємств малого та середнього бізнесу [1; 2].
Протягом декількох днів більшість речових ринків, ринків будматеріалів, магазинів(крім продуктових і товарів господарської групи), салонів краси, перукарень, закладів громадського харчування (крім тих, що працюють на вивіз), підприємств з надання послуг різного спрямування змушені були призупинити свою діяльність.
Малі суб’єкти господарювання в звичайних умовах функціонування не використовували стратегії маркетингу, оскільки на речових ринках, ринках будматеріалів, більшість суб’єктів господарювання – це фізичні особи підприємці, які функціонують за спрощеною системою оподаткування, та в їх штаті наявні 1-2 працівника, витрати на запровадження стратегій маркетингових комунікації значно перевищать доходи, тому їх не доцільно запроваджувати за звичайний умов господарювання. Введені карантинні обмеження для таких суб’єктів господарювання є причиною того, що керівники зобов’язані освоїти дану науку, особливу увагу слід зосередити на основах маркетингової стратегії антикризового управління та безпосередньо елементу маркетинг – мікс – маркетингової комунікації та інтегрувати їх в діяльність власного бізнесу.
Необхідно максимально використовувати маркетингові комунікації – стратегію нагадування, наголошення на перевагах, стратегію проштовхування, стратегію протягування, стратегія прямого маркетингу, стратегії з раціональними мотивами, імпульсні комунікації [3].
Не дивлячись на той факт, що великі підприємства зазнають спаду продажу продукції в цілому, в них більше шансів «втриматись на плаву» через наявність онлайн-торгівлі, у якій можна запроваджувати digital-маркетинг та мобільний маркетинг. Тобто використовувати різноманітні шляхи для комунікацій онлайн. Натомість малим та середнім підприємствам які не мають власного сайту, сторінки в соціальних мережах чи інших онлайн каналів збуту необхідно швидко переорієнтовуватись та всі сили зосередити на запровадженні стратегії маркетингових комунікацій зі споживачем, який знаходиться вдома та постійно переглядає рекламу.
Висновок. Швидка зміна свідомості керівників підприємств, які раніше займались лише офлайн торгівлею мінімізує ризик банкрутства підприємства. Тому необхідно досліджувати питання застосування маркетингових комунікацій в період пандемії.
Список використаних джерел:
1. Офіційний сайт Кабінету Міністрів України режим доступу www.kmu.gov.ua
2. Офіційний сайт РНБО режим доступу www.rnbo.gov.ua
3. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2011,№4, Т II режим доступу http://mmi.fem.sumdu.edu.ua – маркетингові стратегії антикризового управління: класифікаційні ознаки та умови їх застосування.
4. Економіка: реалії часу №5 (15) 2014р. – Маркетингове антикризове управління туристичними підприємствами в сучасних умовах.
|