За останні роки креативні індустрії інтегрувались не тільки в життя сучасної, інноваційної людини, а й в розвиток міст, держав та й світу в цілому, як зразок, «ДІЯ» – застосунок з електронними документами та онлайн-сервіс державних послуг. Україна, одна з перших країн в світі, хто успішно займається оцифрацією держави. Креативні індустрії виступають сектором економіки, що покликані формувати і насичувати інноваційні ринки предметами творчої праці, новітніми технічними засобами та методами реалізації, які не використовувались раніше. З огляду на те, що креативність є тим ключовим фактором який розвиває суспільство та економіку, питання вивчення та розвитку креативних індустрій є важливим та актуальним.
З розвитком впливу креативного сегменту на людину, спостерігаємо все більше підвищення наукового інтересу до досліджень сутності поняття креативні індустрії. Його досліджували: Р. Флориди, Ч. Лендрі, Дж. Гоукінса, Е. Пратта, Й. Клоудової, О. Пілясова, І. Вахович, О. Жовтанецького, О. Чуль. Кожен з дослідників має власне трактування та роз’яснення поняття креативні індустрії, які види діяльності підпадають під це поняття, характеристики креативних індустрій, тощо. Тому, постає необхідність систематизувати задекларовані твердження сутності поняття креативні індустрії та в результаті сформувати своє розуміння цього терміну.
Департамент по цифровим технологіям, культурі, ЗМІ та спорту Великобританії (далі DCMS), як практикуючий субєкт формулює поняття креативні індустрії наступним чином: «Креативні індустрії – це ті галузі які беруть свій початок в індивідуальній творчості, навичках, талантах і мають потенціал для створення багатства, а також генерування робочих місць завдяки створенню та експлуатації інтелектуальної власності».
DCMS розрізняє дев’ять творчих секторів креативних індустрій:
- реклама та маркетинг;
- архітектура;
- ремесла;
- дизайн (дизайн продукту, графічний дизайн та дизайн одягу);
- кіно, телебачення, відео, радіо та фотографія;
- IT, програмне забезпечення та комп’ютерні послуги;
- видавництво;
- музеї, галереї, бібліотеки;
- музика, мистецтво.
Натомість Джон Ентоні Хоукінс – професор Лінкольського університету в Англії, а також віце-декан та професор Шанхайської школи творчості, вчений який займається дослідженням розвитку цього сектору економіки, до дев’яти секторів креативних індустрій DCMS додає виробництво іграшок, ігор та створення відеоігор. Також, деякі вчені вважають, що й галузь освіти, державні та приватні послуги варто віднести до частини креативної індустрії, з чим не можемо не погодитися.
В свою чергу Девід Гесмондхалг – професор медіа, музики та культури в школі медіа та комунікацій в Великобританії, навпаки ж, звужує список лише до того, що він називає «основними культурними індустріями» – маркетинг і реклама, кіно, радіо, інтернет та музична індустрія, друковані та електронні видавництва, відеоігри.
Досі немає чіткого, усталеного поняття сутності та секторіального поділу структури креативних індустрій. Отже, спираючись на усі твердження наведені вище, під сутністю поняття креативні індустрії ми розуміємо наступне: «Креативні індустрії – це сукупність видів суспільно-економічної діяльності, які мають потенціал росту та створюють нові робочі місця, і базуються на креативному вираженні та реалізації ідей, а продукт чи послуга є наслідком творчої діяльності креативних суб’єктів». Варто зауважити, що дане трактування не є статичним, а скоріше динамічним враховуючи твердження, що валютою XXІ століття є ідея, яка в свою чергу є об’єктом креативних індустрій. Розуміючи сутність поняття креативних індустрій ми гіпотетично впевнено моделюємо суспільно-економічні відносини та тенденції розвитку світового господарства.
Список використаних джерел:
1. Скиба М. Креативна економіка в Європі: 5 кроків для злету. 2016. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2016/03/21/209710/ (дата звернення: 14.03.2020).
2. Скиба М. Креативні індустрії в Україні: вистояти, просвітити(ся). 2016. – URL: http://tyzhden.ua/Society/158758/ (дата звернення: 14.03.2020).
3. Від сквотів до хабів: звідки береться креативна економіка. 2015. URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/more-doc (дата звернення: 14.03.2020).
4. Офіційний сайт уряд Великобританії. URL: https://www.gov.uk/government/collections/creative-industries-economic-estimates (дата звернення: 14.03.2020).
________________
Науковий керівник:Полінкевич Оксана Миколаївна, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки, безпеки та інноваційної діяльності підприємства, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
|