Економічна глобалізація і входження України до членів Світової організації торгівлі суттєво вплинули на розвиток вітчизняних роздрібних торговельних мереж (мережевого рітейлу). З метою підвищення конкурентоспроможності на вітчизняному ринку роздрібні торговельні мережі перевагу надають використанню міжнародних стандартів якості в обслуговуванні споживачів.
Відповідно до ДСТУ ISO 10015:2008 «Управління якістю. Настанови щодо навчання персоналу», який є ідентичним міжнародному стандарту якості ISO 10015:1999 «Quality management. Guidelines for training», зазначено, що важливим внеском у допомозі підприємству досягти своїх цілей у сфері якості, з метою задоволення потреб споживачів, є чітко спланований і систематичний процес навчання персоналу [3].
Для мережевого рітейлу питання удосконалення компетентності персоналу є дуже актуальним, адже кожен працівник, який безпосередньо бере участь в обслуговуванні споживачів, так, чи інакше, має вплив на їх лояльність до всієї роздрібної торговельної мережі. А для завоювання прихильності споживачів, з метою формування їх лояльності, необхідно, щоб роздрібна торговельна мережа застосовувала клієнтоорієнтований підхід. Клієнтоорієнтованість, як стверджують науковці, – це здатність рітейлу створювати додатковий потік споживачів (клієнтів) і додатковий прибуток завдяки глибокому розумінню і здатності задовольняти потреби споживачів [2, с. 310].
Вимоги споживачів до якості обслуговування щоденно зростають, тому керівництву мережі необхідно дбати про безперервний розвиток персоналу. Процеси діджиталізації, роботизації і впровадження інновацій в роздрібній торгівлі є неминучими в епоху глобалізації і для того, щоб іти в ногу з часом, вітчизняним рітейлерам недостатньо набрати на роботу нових співробітників. Для забезпечення необхідного рівня компетентності персоналу сучасним підприємствам торгівлі необхідно застосовувати такі персонал-технології як reskilling (перенавчання) і upskilling (підвищення кваліфікації) своїх працівників.
Про таку необхідність свідчать дослідження сучасних консалтингових компаній, які показують, що reskilling і upskilling є новою тенденцією ХХІ століття. До прикладу, дослідження американської компанії The Future of Work in America показали, що reskilling на сучасних підприємствах необхідно використовувати в управлінні поряд із такими функціями як управління маркетингом чи фінансами. Це зумовлено тим, що у зв’язку з інноваціями та автоматизацією торговельних процесів у роздрібній торгівлі в недалекому майбутньому такі професії як касири і працівники складу стануть непотрібними. Проте, зросте необхідність у працівниках, які мають навички комунікації зі споживачами, вироблення маркетингової стратегії, ведення електронної комерції, управління роботами тощо [1].
Тобто, автоматизувати і роботизувати в торгівлі можна буде прості технологічні операції, але працівники з добре розвиненими soft skills, м’якими навичками, будуть просто необхідні в роздрібній торгівлі, де взаємовідносини зі споживачами відіграють чи не найважливіше значення для забезпечення конкурентоспроможності рітейлу на внутрішньому ринку.
Саме тому великі роздрібні торговельні підприємства вбачають необхідність інвестувати кошти в удосконалення навичок (upskilling), якими володіють працівник (hard skills і soft skills), а також розвиток нових (особливо когнітивних) навичок, які будуть сприяти освоєнню нових технологій, інструментів лідерства, креативності тощо.
Отже, upskillіng і reskillіng у ХХІ столітті є трендом в управлінні розвитком персоналу мережевого рітейлу, адже завдяки їм підвищується рівень компетентності працівників, їх мотивація до праці, лояльність до підприємства, що, в свою чергу, сприяє підвищенню задоволеності споживачів і конкурентоспроможності роздрібної торговельної мережі на вітчизняному ринку.
Список використаних джерел:
1. Наступает время управленцев – организаторов рескиллинга. Менеджмент Дайджест : Вебсайт. URL: http://www.management.com.ua (дата звернення: 20.03.2020).
2. Продан І.О., Резник Ю.І. Клієнтоорієнтований підхід як передумова конкурентоспроможності підприємства. Бізнес Інформ, 2017, № 1. С. 308-313. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2017_1_50/ (дата звернення: 20.03.2020).
3. Управління якістю. Настанови щодо навчання персоналу : ДСТУ ISO 10015:2008. – [Чинний від 2009-01-01]. – К. : ДП «УкрНДНЦ», 2011. – 12 с. – (Національні стандарти України).
|