Відносини між особистістю і суспільством реалізуються зазвичай через колектив (лат. Collectivus, collegere – збирати разом). Колектив як група людей, що прагнуть досягти необхідних і корисних суспільству цілей, здійснює вплив на формування особистості. В колективі особистість набуває різний соціальний досвід.
Формування особистості в колективі відбувається під впливом різних факторів. Через колектив особистість співвідноситься з іншими колективами і суспільством у цілому. Оскільки колектив – частинка суспільства, він неминуче несе в собі його політичні, естетичні, моральні та інші ідеї. Особистість долучається до цих ідей, керується ними в справах і поведінці. У спілкуванні з людьми особистість не тільки здобуває індивідуальний досвід, на основі якого формуються індивідуальні риси, властивості особистості але й привласнює суспільний досвід, який стає найважливішою складовою частиною її духовного багатсва. По відношенню до особистості колектив виконує ряд функцій: 1) прилучає її до ідейних, моральних, естетичних і інших цінностей; 2) вплив колективу на особистість, проявляється у виховній і коригувальній функціях. Соціально зріла людина багато в чому сам себе створює. Однак її ціннісні орієнтації, її ролі, її статус, мотивація, громадська поведінка виступають об'єктом впливу з боку колективу. Колективна думка, переконання, роз'яснення, критика, змагання служать заходами, засобами, способами впливу колективу на особистість.
Особистість є продуктом, результатом численних залишкових групових впливів, що (за винятком генетично та фізіологічно зумовлених особливостей) закріплюються під впливом участі в діяльності різних соціальних великих і малих груп. Кожна із значущих (референтних) соціальних груп вносить свій внесок у формування особистості, і цей внесок не є однозначно позитивним чи негативним. Група робить істотний вплив на поведінку індивіда. Частина змін, породжуваних психологічним впливом групи, зникає, як тільки людина виходить зі сфери впливу групи, інші продовжують існувати, залишаючи помітний слід в формуванні особистості і за певних умов перетворюючись в особистісні риси.
Вплив колективу на особистість залежить від рівня розвитку колективу. Колективи які знаходяться на невисокому рівні розвитку, міжособистісних відносин, впливають на особистість не так, як високорозвинені, що мають сталі традиції і великий досвід спільної діяльності. В умовах низько розвиненої групи кожен її член займає одне певне місце в системі особистісних відносин і виконує одну-дві ролі в системі цих відносин. Це призводить до гальмування, уповільнення розвитку його соціальнообумовлених особистісних якостей. Соціальна середовище, опановане високорозвиненою групою, дозволяє кожному члену колективу грати різноманітні соціальні ролі, оскільки високорозвинений трудовий колектив може змінювати структуру міжособистісних відносин в залежності від поставлених цілей. Таке середовище створює умови для інтенсивного розвитку особистості. Таким чином соціалізація особистості в колективі визначається як інтегрований простір життєвого досвіду, у межах якого здійснюється розгортання життєвих ресурсів – особистісного потенціалу, що містить адаптивні і творчі можливості людини.
Список використаних джерел:
1. Лидерство / Пер. с англ. - Москва: Альпина Бизнес Букс, 2006. 258 с. – (Серия «Классика Harvard Business Review»)
2. Стратегічний менеджмент: Навч. посіб. Київ: Знання-прес, 2002. 149 с.
________________
Науковий керівник: Косенкова Еліна Борисівна, старший викладач Криворізького факультету Запорізького національного університету
|