У функціонуванні сучасних організацій в усьому світі існують певні тенденції: ускладнення змісту людської діяльності; взаємозалежність роботи членів організації один від одного; підвищення підготовки та орієнтації на професійну кар'єру членів організації; перехід від бюрократичних цінностей в організації до демократичних тощо.
Слід зауважити, що в Україні умови функціонування організацій обумовлені специфічними соціальними процесами:
- політичні трансформації в суспільстві;
- недостатня розробленість законодавчої бази розвитку суспільства;
- відсутність чітких економічних механізмів регуляції діяльності організацій і стимуляції праці людей;
- підвищена стресогенність в суспільстві;
- відсутність „реального” менеджерського досвіду в управлінні більшістю організацій тощо.
Все це призводить до того, що організація в процесі свого становлення та розвитку стикається з певними труднощами в процесі досягнення своїх цілей, в ході подолання яких виникає необхідність професійної психологічної допомоги. Один з варіантів трудового поста психолога в організації – це психологи, що займаються консультаційно та корекційною діяльністю, результатом якої можуть стати:
- організована спільна діяльність співробітників організації по досягненню певних бізнес-цілей,
- формування компонентів систем управління персоналу,
- створення і впровадження управлінських нововведень тощо.
В залежності від завдань проекту, цілей керівників, визначальною діяльністю психологів-консультантів є спрямованість на підтримання, зміцнення, збереження психічних функцій і психічних станів співробітників, сприяє ефективному здійсненню ними трудової діяльності [2].
Використання казкотерапії у діяльності організаційного психолога дає можливість отримати потужний ефект у роботі з персоналом.
У психологічній практиці можна використовувати як народні, так і відомі авторські – Х.-К. Андерсен, К.С. Льюїс, Е. Шварц - казки.
Ефективне використання психологом у своїй роботі тексту казки можливе, враховуючи наступні її властивості:
1. Метафоричність, алегоричність казки, спрямованість до фантастики дає змогу «обійти» соціальні заборони та в ігровій формі знайти рішення в складній ситуації.
2. Впровадження фантастичних елементів дає свободу почуттям і створює злагоджену композицію в парадоксальних ситуаціях.
3. Введення міфологічних елементів актуалізує існуючі архетипи і динамічні конструкти міфологічної свідомості, що, своєю чергою, активізує енергію підсвідомості і креативність.
4. Основою для образного «багажу» казок є механізми, що породжують образи сновидінь. Це забезпечує «інтимність» у відносинах казки і внутрішнього світу людини [1].
До переваг при використанні казок в цілях психотерапії можна віднести:
- метафоричність і символічність казок, що забезпечує хороші можливості особових проекцій,
- знайомство групи (або окремого клієнта) з сюжетом, іноді навіть дослівне знання тексту,
- сюжет, «відполірований» віковим переказом, відсутність зайвих подробиць,
- динамічність,
- різноманітність, можливість підібрати необхідну тематику,
- відповідність національному характеру [3, с. 9].
Пошук психологічних технологій, адекватних сучасному рівню розвитку науки, орієнтує на перевагу такого матеріалу, який виявився б найбільш тісно пов'язаний зі змістом внутрішнього світу, що підлягає перетворенню суб'єктом з метою саморозвитку. Таку можливість зміни бачення світу і самого себе як раз і надає використання казкової метафори.
Теоретичною основою використання метафори казки у психологічній практиці є праці Х. Захса, Т. Зінкевич-Євстигнеєвої, В. Проппа, З. Фройда, Е. Фромма, М.-Л. фон Франц, К. Ґ. Юнґа та ін.
Список використаних джерел:
1. Вісник психології і педагогіки [Електронний ресурс] : Збірник наук. праць / Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка. – Випуск 9. – К., 2012. – Режим доступу до збірника : http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_9
2. Манухина С.Ю. Психология труда [Электронный ресурс]: учебное пособие/ Манухина С.Ю. - Электрон. текстовые данные. – М.: Евразийский открытый институт, 2011. – 275 c. - Режим доступа: http://www.iprbookshop.ru/10805.html. - ЭБС «IPRbooks»
3. Черняева С.А. Психотерапевтические сказки и игры. - СПб.: Речь, 2004. - 168 с.
________________
Науковий керівник: Косенкова Еліна Борисівна, старший викладач Криворізького факультету Запорізького національного університету.
|