Кожна професія – ц е не тільки спосіб заробляння грошей, але і спосіб самоактуалізації та розвитку особистості, спосіб пізнання і перетворення нею навколишнього світу і сенс її життя. Виходячи з цього, одним із важливих завдань діяльності організаційного психолога можна вважати розробку і впровадження відповідних технологій для вирішення основних психологічних проблем, які виникають у процесі діяльності та розвитку особистості. Вказані технології повинні об'єднувати в собі сукупність різних видів психологічної допомоги, які є доцільними при вирішенні певного типу психологічних проблем персоналу організації.
Розглядаючи область докладання зусиль психолога у вирішенні вказаних психологічних проблем Е.А. Климов виділяє кілька основних положень:
а) прагнення не тільки полегшити працю людини, але і зробити її ефективною, надійною, безпечною, творчою, такою, що приносить задоволення від її процесу і результату (особистого й суспільного);
б) пристосування не тільки праці до людини, а й людини до праці;
в) відображення значних індивідуальних особливостей, відмінностей, властивих кожній людині, які проявляються опосередковано у праці [4].
Таку можливість забезпечують не тільки організаційні психологи, але й тренінг-менеджери та менеджери з навчання та розвитку персоналу.
В основі організації навчання, яке проводится психологом, тренінг-менеджером і менеджером з навчання та розвитку персоналу, лежить дотримання двох основних принципів – принципу системності і принципу екологічності навчання.
Перший принцип полягає у тому, що навчання розглядається як сукупність взаємопов'язаних компонентів – виявлення потреби в навчанні, його планування та розробка програм, забезпечення навчання та оцінка його ефективності.
Другий принцип навчання – принцип екологічності – полягає в тому, що проведене навчання формує нові професійні навички, але в меншій мірі змінює будь-які особистісні характеристики персоналу [4].
Враховуючи вказані аспекти, саме використання метафоричних асоціативних карт у навчальній діяльності та у наданні психологічної допомоги можна вважати найбільш доцільним.
Метафоричні асоціативні карти – це універсальний високоекологічний психологічний інструмент, який базується на метафорі, що звертається до підсвідомості людини і використовується для діагностики, корекції, розвитку, розкриття творчих здібностей та коучингу [1, с. 21].
Методологічну основу роботи психолога з метафорою метафоричних асоціативних карт становлять такі положення сучасної психології, як цілісність психічної організації особистості та взаємозв’язок свідомого і несвідомого, емоційного і раціонального в структурі її психіки.
Застосування психологом метафоричних асоціативних карт дає можливість:
- ініціювати нові ідеї і підсилити мотивацію шляхом створення історії, що породжує в думці клієнта певну ідею;
- послабити опір клієнта сприйняттю ідеї і стимулювати асоціативне мислення;
- допомогти клієнту переосмислити проблему і визначити її по-новому і, відповідно, знайти конструктивний спосіб її вирішення;
- спонукати клієнта до творчості і різноманітної діяльності;
- допомогти у формуванні емоційної сфери клієнта, його поведінкових норм, способу мислення;
- допомогти клієнту самому встановити аналогію і знайти вихід зі свого критичного стану;
- допомогти клієнту знайти шлях до своїх духовних ресурсів;
- вплинути на ставлення клієнта до інших людей шляхом аналізу міжособистісних проблем [2, с. 6].
У своїй практиці для реалізації вказаних завдань ми використовували такі техніки, як “Квадрат Декарта”, “Як досягнути мети”, “Знайомство з тінню” тощо [1].
Застосування вказаних технік забезпечує підвищення активності свідомості клієнта при більш широкому баченні ним своєї проблеми та швидкість досягнення клієнтом бажаного результату [3, с. 153].
Список використаних джерел:
1. Верникова Н. Метафорические ассоциативные карты – универсальный инструмент для МАКсимальных результатов. Практическая психология / Н. Верникова. – Винница : ЧП «ТД «Эдельвейс и К», 2014. – 124 с.
2. Блінов О.А. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод психологічної хірургії / О.А. Блінов // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. пр. Київського Національного університету ім. Тараса Шевченка. – Київ. – 2016. – Вип. 4 (29). – С. 6–11.
3. Калина Н.Ф. Основы психотерапии / Н.Ф. Калина. – М.: «Рефл-бук»; К.: «Ваклер», 1997. – 272 с.
4. Манухина С.Ю. Психология труда [Электронный ресурс]: учебное пособие/ Манухина С.Ю. - Электрон. текстовые данные. – М.: Евразийский открытый институт, 2011. – 275 c. - Режим доступа: http://www.iprbookshop.ru/10805.html. - ЭБС «IPRbooks»
________________
Науковий керівник: Маліцька Лоліта Борисівна, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціології, психології та гуманітарних дисциплін Криворізького факультету Запорізького національного університету
|