Світовий досвід засвідчує, що важливим і прогресивним місцевим податком є податок на майно. Майнові податки займають провідне місце у доходах місцевих бюджетів багатьох країн. В Україні до податку на майно відносять: 1. податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; 2. транспортний податок; 3. плату за землю [1]. В цілому в Україні питома вага місцевих податків і зборів (в тому числі і податку на майно) у загальних доходах є незначною. Для прикладу, нами досліджено показники надходжень доходів до бюджету міста Івано-Франківська в 2017-2019 рр. Доходи в зазначеному періоді зростають, але частка місцевих податків і зборів (до яких входить майновий податок) у доходах є незначною і становить у 2017 році – 10,83% (з них податок на майно 4,35 %: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки 0,8 %, транспортний податок – 0,05%, плата за землю – 3,5 %) [2]; у 2018 році – 11,8 % (з них податок на майно 4,37 %: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки 1,1%, транспортний податок – 0,07 %, плата за землю – 3,2 %) [3]; у 2019 році –13,9 % (з них податок на майно 4,7 %: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки 1,4%, транспортний податок – 0,08 %, плата за землю – 3,2 % [4]. Як бачимо, у структурі майнових податків найменшу питому вагу займає транспортний податок, трохи більшу частку - податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Хочемо звернути увагу, що в Україні частка надходження від податку на нерухомість у місцевих бюджетах, становить незначну частку (приблизно 6 %) [5], а у бюджеті міста Івано-Франківськ цей показник суттєво нижчий від середнього по Україні. Тобто для міста обов’язково потрібно посилювати фіскальну значущість цього податку. Найбільшу частку серед майнових податків міста Івано-Франківська займає плата за землю (трохи більше 3 %), при цьому в загальній сумі надходжень плати за землю більше 50% складає орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності. Слід зазначити, що в цілому по Україні у структурі доходів загального фонду місцевих бюджетів плата за землю займає 12,5% [6]. Отже, актуальним завданням для місцевого бюджету є збільшення надходжень від цього виду майнового податку, посилення його фінансової значущості (так як і для податку на нерухомість).
В процесі дослідження ми прийшли до висновку, що для збільшення надходжень до місцевого бюджету від плати за землю необхідно: забезпечити погашення заборгованості по сплаті податку за землю; здійснювати контроль з виявлення землекористувачів, які користуються земельними ділянками без оформлення документів та вживати відповідних заходів для оформлення документів; здійснювати постійний контроль щодо надання пільг по земельному податку з метою контролю за обґрунтованістю та доцільністю їх застосування та оптимізації кількості суб’єктів господарювання, які користуються пільгами; виявляти вільні земельні ділянки, які можуть надаватися в оренду або в приватну власність та ін.
Список використаних джерел:
1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
2. Про виконання міського бюджету за 2017 рік: рішення 18 сесії Івано-Франківської міської ради від 15.02.2018 р. № 42-18 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.namvk.if.ua/dt/211844/
3. Про виконання міського бюджету за 2018 рік: рішення 24 сесії Івано-Франківської міської ради від 12.02.2019 р. № 16-24 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.namvk.if.ua/dt/319912/
4. Про виконання міського бюджету за 2019 рік: рішення 36 сесії Івано-Франківської міської ради від 24.01.2020 р. № 16-36 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.namvk.if.ua/dt/431132/
5. Скільки місцеві бюджети отримали з власників нерухомості 2018 року? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cost.ua/news/708-skilky-mistsevi-byudzhety-otrymaly-z-vlasnykiv-nerukhomosti-2018-roku/
6. Місцеві бюджети отримують найбільше коштів від податку на доходи фізосіб [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2820284-miscevi-budzeti-otrimuut-najbilse-kostiv-vid-podatku-na-dohodi-fizosib.html
|