Стрімкий розвиток сучасного конкурентного середовища зумовлює появу нових компаній, продуктів, послуг, а підприємствам, які конкурують на ринку, стає все важче зберігати конкурентні позиції на ринку. Саме тому топ-менеджери провідних світових компаній впродовж останніх декількох років акцентують увагу на конкурентоспроможності підприємств та продукції.
Українські підприємства, узагальнюючи досвід провідних світових компаній прагнуть підвищити конкурентоспроможність підприємств та продукції.
Аналіз статистичних даних свідчить, що конкурентоспроможність українських підприємств, як і їх продукції на міжнародному ринку є недостатньо високою. Причинами недостатнього рівня конкурентоспроможності продукції підприємств національної економіки є [1]:
- повільні темпи розвитку науково-технічного прогресу;
- нестача матеріальних і нематеріальних ресурсів для покращення якості продукції та збільшення асортименту, реорганізація системи управління на підприємстві та впровадження інновацій на виробництво;
- фізичний і моральний знос основних засобів;
- низький рівень підготовки спеціалістів з управління якістю на всіх рівнях підприємства;
- великі витрати на впровадження заходів із підвищення якості та конкурентоспроможності продукції, які б відповідали міжнародним аналогам та невизначеність джерел їх фінансування.
Означені причини обумовлюють вкрай низьку конкурентоспроможність продукції українських підприємств та визначили проблему підвищення їх конкурентоспроможності як одну з пріоритетних.
Одним із ефективних шляхів підвищення якості і конкурентоспроможності продукції підприємств як на вітчизняному, так і на міжнародному ринках є більш ретельне упровадження стандартизації - засобу забезпечення високого рівня якості продукції. Оскільки саме стандарти та технічні умови виробництва узагальнюють сучасні запити споживачів стосовно якісних характеристик продукції та тенденцій розвитку науково-технічного прогресу.
Для підвищення якості та конкурентоспроможності продукції вітчизняних підприємств необхідно запровадити сучасний комплекс систем управління якістю, який охоплює [2]:
- визначення доцільності впровадження системи управління якістю та сфери її поширення;
- розробку системи управління якістю;
- доведення ідеї поліпшення якості до кожного працівника підприємства та впровадження системи управління якістю на підприємстві;
- опрацювання та впровадження заходів управління якістю.
Отже, з метою підвищення конкурентоспроможності підприємств національної економіки та їх продукції доцільно впроваджувати новітню систему управління якістю, яка відповідає світовим стандартам та на її основі розробляти практичний комплекс дій з метою розв’язання означеної проблеми.
Список використаних джерел:
1. Балабанова Л.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств / Балабанова Л.В., Холод В.В. – К.: «ВД Професіонал», 2006. – 148 с.
2. Марцин В.С. Механізм забезпечення конкурентоспроможності товару та показники її оцінки // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – №1 (79). – с.37.
|