Термін «транскордонне співробітництво» означає встановлення економічних, екологічних, соціальних та інших відносин між суміжними прикордонними територіями сусідніх країн. Важливість такої співпраці полягає у можливості вирішення спільних проблем, зокрема екології, прискорення інтеграційних процесів, попередження стихійних лих тощо. При транскордонному співробітництві активізується людський капітал регіонів, зокрема обмін досвідом, знаннями. Також важливим є те, що підвищується конкурентоспроможність прикордонних територій.
У цьому контексті важливою є проблема розвитку прикордонної інфраструктури.
Для вирішення цієї проблеми необхідне встановлення тісних економічних, соціальних, культурних та інших відносин між відповідними сусідніми територіями та відповідними органами самоврядування суміжних країн.
В Україні існує низка проблем, зокрема, пов‘язаних з неефективністю виконання обов‘язків органами місцевого самоврядування. Проте, цьому є пояснення: органи місцевого самоврядування, внаслідок невеликого проміжку часу, що пройшов з часу проведення реформ, які надають їм відповідні кошти і повноваження, фізично не встигають вирішити всі проблеми, які виникають на місцевому рівні.
Проблемою розвитку транскордонного співробітництва також є невідповідність європейським стандартам, як в документуванні, так і в проведенні митного оформлення. На відміну від України, в більшості країн ЄС митне оформлення проводиться он-лайн, та документація, необхідна для митного оформлення експортних та імпортних товарів, в декілька разів менша ніж вимагається в нашій державі [1].
Набагато простішими в митному оформленні є залізничні пункти пропуску, час на здійснення яких складає приблизно 2-4 години, оскільки здебільшого в таких випадках перевезення здійснюються однією партією і за однією декларацією [2].
Проте, в Україні є і позитивні приклади. Місто Чоп, що знаходиться на кордоні з Угорською республікою, має середню пропускну здатність 3000 автомобілів на добу, і це досить високий показник. Однак цей пункт все одно не в змозі забезпечити пропуск всього потоку автомобілів, що рухається у західному напрямку [2].
Окрім того, є ще проблема у малій кількості пунктів пропуску та в недостатності їхнього технічного забезпечення, а також відсутності ефективних засобів контролю. Все це свідчить про те, що прикордонна інфраструктура України не відповідає європейським вимогам та ці проблеми значно послаблюють конкурентоздатність України на ринку транзитних перевезень [3].
Для формування розвиненої прикордонної інфраструктури в Україні необхідне збільшення пропускної спроможності діючих пунктів перетину кордону та покращенню їх технічної оснащеності. Також, необхідним є створення відповідних умов для інтеграції систем попередження та ліквідації надзвичайних ситуацій на прикордонних територіях уповноваженими органами сусідніх країн. Це в свою чергу дозволить запобігати стихійним лихам та зменшити їхній згубний вплив.
Розвиток транскордонного співробітництва надасть нові можливості для відповідних регіонів і сприятиме їх відповідністю європейським стандартам, які в свою чергу забезпечать залучення іноземних інвестицій та становлення сильних конкурентних позицій нашої держави.
Список використаних джерел:
1. Індустріальний парк з елементами логістики «Берег-Карпати» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bereg-karpaty.com.
2. Захонь – Чоп(Тиса) – пункт пропуска автомобильного сообщения http://ukr-customs.com/entrypoints/zakhon-chop-tisa.
3. Бюджетна та податкова децентралізація – 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://decentralization.gov.ua
________________
Науковий керівник: Шилепницький Павло Іванович, доктор економічних наук, професор, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
|