За твердженням відомого фахівця в галузі безпекознавства В.І. Мунтіяна, «у загальному розумінні безпека – це низький рівень загроз, які можуть перешкоджати стійкому функціонуванню певного суб’єкта. Безпека як система типових властивостей будь-якої країни включає всі сфери життєдіяльності й розвитку людини, суспільства, держави і природи» [1]. Економічна безпека – це стан захищеності життєво важливих інтересів особи, суспільства й держави від зовнішніх і внутрішніх загроз [2]. Життєво важливими інтересами вважається сукупність потреб, задоволення яких забезпечує існування та можливість прогресивного розвитку особи, суспільства і держави.
Економічну безпеку традиційно визначають як найважливішу якісну характеристику економічної системи держави, яка означає її здатність підтримувати нормальні умови життєдіяльності населення, стійке забезпечення ресурсами для розвитку галузей господарства, та послідовну реалізацію національних інтересів. Крім того, економічна безпека як система інструментів і механізмів інституційної взаємодії, має здатність запобігати загрозам або мінімізувати їх вплив на економіку в цілому та на її частини − галузі, регіони, підприємства [3].
Однією з найбільших проблем забезпечення економічної безпеки в Україні є наявність регіональних диспропорцій. Фактично регіони, території, адміністративно-територіальні утворення не є об’єктами національної безпеки, а отже, не є суб’єктами забезпечення економічної безпеки. Традиційна економічна регіоналізація розвитку в період економічного спаду 2007-2010 рр. перетворилася на пряму «економічну небезпеку» для майбутнього окремих територій України.
На нашу думку для забезпечення економічної безпеки регіону необхідно дотримуватися об'єктивно існуючих загальних принципів, серед яких:
• комплексності, тобто необхідності аналізу всіх сторін об’єкта дослідження [4];
• системності – врахування як внутрішніх взаємозв’язків і взаємозалежностей, так і зовнішніх факторів з позицій розгляду об’єкта дослідження як елемента економічного простору більш високого рівня [3];
• принцип координації (узгодження) зв'язків і стосунків усіх елементів економічної безпеки регіону. Координація потрібна для того, щоб складові елементи в умовах спеціалізації не дублювали один одного а виконували взаємно доповнюючі ролі [5];
• принцип спеціалізації елементів (розмежування функцій і операцій, що виконуються елементами); Спеціалізація дозволяє регіональній владі зосередитися на рішенні невеликого числа завдань і тим самим забезпечити ефективніший розподіл ресурсів [6].
Але для забезпечення економічної безпеки регіону в мінливому зовнішньому середовищі доцільним є використання спеціальних принципів до яких пропонуємо відносити:
- принцип економії ресурсів (за рахунок оптимізації елементів, а також впорядкування виконуваних ними функцій і існуючих зв'язків).
- принцип циркуляції інформації. Усі елементи пронизані полями різної природи, через які передається накопичений досвід та інша інформація про стан внутрішнього і зовнішнього середовища як регіону в цілому, так і окремих складових економічної безпеки.
- принцип балансу інтересів - забезпечення гармонійного і ефективног узгодження інтересів суб'єктів як локального так і загального середовища регіону.
- принцип «екватору». При розробці управлінських рішень щодо забезпечення економічної безпеки враховується їх вплив на довкілля і регіональних стейкхолдерів.
Безпека будь-якого об'єкту, а в нашому дослідженні регіону проявляється за допомогою зміни його функцій. Зовнішнє середовище регіону можна умовно поділити на 3 рівні: макрорівень, мезорівень та мікрорівень. До факторів, які впливають на стан економічної безпеки регіону на макрорівні віднесено: світову глобалізацію економіки, світову тенденцію до регіоналізації, світову фінансову кризу. До факторів, які впливають на стан економічної безпеки регіону на мезорівні можна віднести наступні: державно-правове, інвестиційне, інноваційне, економічне, соціально-природне, природно-ресурсне середовище. До факторів, які впливають на стан економічної безпеки регіону на мікрорівні можна віднести наступні: рівень розвитку господарства регіону, історико-географічні та культурно-етнічні особливості регіону, інвестиційну привабливість та інноваційні можливості регіону [7].
На сучасне розуміння сутнісних властивостей, проявів та індикаторів економічної безпеки впливають процеси, які відбуваються в системі господарювання. Зокрема, зміни у відносинах власності значною мірою визначають сутнісні детермінанти і якісні властивості економічної безпеки [8].
Для забезпечення економічної безпеки регіону потрібен спеціальний інструментарій, використання якого дозволило б розробляти і вибирати найбільш прийнятні варіанти забезпечення економічної безпеки з урахуванням особливостей кожного регіону.
До індикаторів стану економічної безпеки регіону, побудованих з урахуванням названих вище принципів, віднесені:
• потужність (інтенсивність) розвитку регіону;
• результативність функціонування;
• рухливість окремих елементів регіону;
• керованість на рівні регіону;
Значним досягненням державного управління в Україні є Концепція державної регіональної політики. У результаті її прийняття більш чітко визначилися обов'язки держави відносно розвитку регіонів і в той же час відокремилася та конкретизувалася відповідальність самих регіонів за їх соціально-економічний розвиток [9].
У концепції позначено такі складові економічної безпеки регіону:
- економічна самостійність, що у першу чергу має виявлятися у здійсненні контролю за ресурсами регіону і можливості найбільш повного використання конкурентних переваг регіону;
- стабільність регіональної економіки, що передбачає надійність усіх елементів економічної системи, захист усіх форм власності, створення гарантій для ефективної підприємницької діяльності, стримування впливу дестабілізуючих факторів;
- здатність до розвитку і прогресу, тобто можливість самостійно реалізувати і захищати регіональні економічні інтереси, здійснювати постійну модернізацію виробництва, ефективну інвестиційну й інноваційну політику, розвивати інтелектуальний і трудовий потенціал регіону [9].
Отже, критерії економічної безпеки регіону можуть бути визначені на основі вивчення його динамічних властивостей, які включають характеристику механізму управління а також стан зовнішнього і внутрішнього середовища. Через цю обставину з'являється можливість створення методів контролю за економічною безпекою, заснованих на моніторингу стану, тенденцій розвитку і властивостей економіки регіону, а також механізму управління нею. Методи контролю можуть включати якісне вивчення ситуації і кількісну оцінку значень індикаторів економічної безпеки.
Таким чином, економічна безпека має забезпечуватися, насамперед, ефективністю самої економіки регіону, розширенням повноважень місцевого самоврядування, певною економічною автономією при оперативному прийнятті зважених управлінських рішень. Нова регіональна політика має забезпечити розширення економічних можливостей і відповідальності регіональної влади шляхом глибокого перетворення форм і методів управління.
Список використаних джерел:
1. Мунтіян В.І. Теоретичні засади економічної безпеки / В.І. Мунтіян / Національний інститут українсько-російських відносин [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http:// www.niurr.gov.ua
2. Захаров О.І., Пригунов П.Я. Організація та управління економічною безпекою суб’єктів господарської діяльності. Навчальний посібник / О.І. Захаров, П.Я. Пригунов. – К. : КНТ, 2011. − 257 с.
3. Моделювання економічної безпеки : держава, регіон, підприємство / [В.М. Геєць, Т.С. Клебанова, О.І. Черняк та ін.] ; за ред. В.М. Гейця. – Харків : ВД «ІНЖЕК», 2006. – 240 с.
4. Заблодська І.В. Доцільність дослідження проблем економічної безпеки. [Електронне джерело] – Режим доступу до: kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/5/Zablodska.doc
5. Симонова О.Г. Актуальні проблеми регіональної економічної безпеки України // Актуальні проблеми економіки. - 2005. - № 8. - С. 125-132.
6. Шуршин В. О. Принципи формування системи індикаторів і показників економічної безпеки України / В. О. Шуршин // Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету. – Вип. 12, ч. 2. – Кіровоград: КНТУ, 2007. – С. 376–380. – (Серія "Економічні науки").
7. Ткач С.М. Система економічної безпеки: регіональний аспект /С.М. Ткач. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.rusnauka.com /4_SND_2012/Economics/4_100344.doc.htm
8. Ткачова Н.М. Механізми державного регулювання регіональної економічної безпеки: Монографія / Н.М. Ткачова. – Донецьк: ВІК, ДонГУУ. – 2009. – 284 с.
9. Шнипко О.С. Економічна безпека багаторівневих систем: регіональний аспект / О. С. Шнипко. – К.: Генеза, 2006. – 288 с.
|