Як відомо, у нашій країні на даний час відбувається децентралізація влади, яка супроводжується необхідністю формування нового мислення управлінців та нових поглядів на розвиток регіонів, що є об’єктами місцевого самоуправління. Як зазначають науковці та практики, децентралізація забезпечує ряд переваг:
- більш ефективне розміщення ресурсів у громадському секторі. Система, при якій рішення про розміщення ресурсів у суспільному секторі приймаються на регіональному і муніципальному рівні, робить суспільний вибір більш точним, дозволяючи враховувати місцеві особливості суспільних переваг;
- сприяє росту підзвітності органів державної влади в питаннях витрачання бюджетних коштів. При децентралізації зв'язок між сплаченими податками й отриманими суспільними благами і послугами виявляється більш прямим і прозорим, оскільки податки стягуються там, де здійснюються бюджетні витрати;
- наявність власної податкової бази спонукає регіональну і місцеву владу вживати заходів для її розширення, тобто заохочувати розвиток регіональних і місцевих економік;
- наділення регіональної і місцевої влади правом самостійно розпо-ряджатися бюджетними коштами стимулює їх до скорочення необґрунтованих витрат у суспільному секторі [1].
На даний час, в умовах реформування системи органів державного управління та становлення реформованої системи місцевого самоврядування, надзвичайно важливим є питання забезпечення потреб регіонального розвитку.
Як відомо, органи місцевого самоуправління у різних мікрорегіонах перебувають у досить нерівноцінних умовах, що зумовлено рядом причин, до яких можна віднести:
- різноманіття забезпечення регіону земельними, водними, лісовими та іншими природними ресурсами, стан їх використання та збереження;
- відмінності туристичного потенціалу;
- різноманітність складу населення територій за чисельністю, віком, статтю, професіями, кваліфікацією тощо;
- неоднорідність громадської активності жителів різних громад та їх однодумності та ініціативності при вирішеннні завдань розвитку регіону;
- наявність у регіонах великих та середніх підприємств, які здатні внести суттєвий вклад у наповнення місцевого бюджету;
- розвиток малого бізнесу, кількість підприємців - фізичних осіб, які є платниками податків до місцевого бюджету;
- можливостями залучення коштів інвесторів та кредиторів;
- різний склад органів місцевого самоврядування, їх компетенцій, досвіду та вміння вирішувати проблеми регіонального розвитку, залучати для цього інвестиції;
- відмінності в ефективності прийнятих управлінських рішень органів місцевого самоврядування, їх націленості на пошук оптимальних шляхів зростання соціально-економічного рівня розвитку територій та джерел їх забезпечення та інші. Якщо забезпечення регіону наявними ресурсами змінити важко, то вдосконалення управління ним є реальним завданням, що потребує пошуку напрямів його вирішення у кожній територіальній громаді.
Список використаних джерел:
1. Лелеченко А. П., Васильєва О. І., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Місцеве самоврядування в умовах децентралізації повноважень: навч. посіб. / [А. П. Лелеченко, О. І. Васильєва, В. С. Куйбіда, А Ф. Ткачук] - К. : — 2017. — 110 с.
|