Інвентаризація сьогодні – це не лише теоретичне підґрунтя бухгалтерського обліку і господарського контролю, але й організаційна форма, яка використовується для виявлення та оцінки фактичного стану майнової бази, підвищення ефективності використання ресурсів, контролю за роботою матеріально-відповідальних осіб, а також виявлення порушень в організації обліку майна, і причин, які породжують відхилення між його фактичною наявністю і даними обліку [1].
Зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення вимагає нових підходів в оцінці означених земель. Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок проведення інвентаризації земель Постановою кабінету міністрів року «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» №476 від 05.06.2019р. [2].
Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об’єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування [3].
Державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру. Дія нового Порядку направлена, зокрема, на внення до Державного земельного кадастру інформації про масиви земель сільськогосподарського призначення, в результаті чого до ДЗК буде внесено відомості про:
- про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру;
- невитребувані, нерозподілені земельні ділянки;
- земельні ділянки під польовими дорогами;
- земельні ділянки під полезахисними лісосмугами;
- земельні ділянки сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву [3].
В результаті проведення інвентаризації земель оновлюються та вносяться до Державного земельного кадастру відомості про стан земель, розміри та кількість земельних ділянок, що дозволяє створити реальний інструмент контролю за змінами, що відбуваються, а наявність актуальних відомостей про правовий режим їх використання та суб’єктів земельних відносин – конкретизувати адресну спрямованість при реалізації природоохоронних заходів та персоніфікувати відповідальність за використання земельних ділянок не за цільовим призначенням або з порушенням земельного законодавства [3].
Додатковим ефектом проведення інвентаризації земель державної та комунальної власності є забезпечення оперативності та якості прийняття органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування рішень щодо передачі громадянам та юридичним особам у власність або користування земельних ділянок [3].
Відповідно, сільськогосподарські підприємства мають також здійснити відповідну інвентаризацію орендованих земель. На даний час є багато випадків використання земель не за призначенням. Так, дороги що розділяють орендовані земельні ділянки обробляються як загальний масив. Значна частина земель обробляється без оформлення оренди, оскільки їх власники померли або не витребували з належним оформленням права власності.
У пп. 1.4. Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань зазначено: «Під час проведення інвентаризації земельних ділянок, будівель, споруд, іншої нерухомості, водоймищ та інших об’єктів природних ресурсів перевіряється наявність документів, що підтверджують право власності підприємства на ці об’єкти» [4].
Отож, на підприємствах потрібне проведення інвентаризації орендованих земель сільськогосподарського призначення та розробка відповідного документування її результатів.
Список використаних джерел:
1. Олійник С. О. Проблеми на напрями вдосконалення інвентаризації на підприємствах / С. О. Олійник // Журнал науковий огляд. – № 6 (27). – 2016. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/889/1030;
2. Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України: Постанова кабінету міністрів №476 від 05.06.2019р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/476-2019-%D0%BF;
3. Брикайло Ю. Новий порядок проведення інвентаризації земель – 2019. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dreamdim.ua/ru/novyj-poryadok-provedennya-inventaryzatsiyi-zemel-2019/;
4. Про затвердження Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань: Наказ міністертсва фінансів України від 02.09.2014 № 879. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#n51.
|