Враховуючи сучасні тенденції глобалізації світу, поглиблення міжнародного поділу праці, а також налагодження спільного виробництва та технічного прогресу, доволі великого значення набувають такі поняття, як інформаційна та цифрова економіка, пов’язані насамперед з розвитком Інтернет-технологій та штучного інтелекту. Управління бізнес-процесами (BPM) за допомогою ІТ, мають незворотній характер для великих компаній, що є взаємозалежністю щодо успіху на ринку, який на сьогоднішній день в більшості секторах України, особливо в індустріальному, перебуває в стані стагнації.
Технології BPM підтримують повний життєвий цикл бізнес-процесу: від проектування через впровадження до виконання і моніторингу. Вони забезпечують відображення бізнес-стратегії на процеси за допомогою належного опису з допомогою засобів аналізу бізнес-процесів (BPA) і перетворять стратегію в адаптивне виконання за допомогою BPM-движків. Системи класу «управління ефективністю процесів» (PPM) і «моніторинг бізнес-процесів» (BAM) які проливають світло на виконання процесів, надаючи ефективний контроль. Нові архітектурні багатозначності, такі як «сервісно-орієнтована архітектура» (SOA), роблять бізнес-процеси більш адаптивними. Ще більше підвищують адаптивність такі нові підходи, як програмне забезпечення як послуга (SaaS) і хмарні обчислення. BPM-системи забезпечують відповідність між компонентами ПО та бізнес-вимогами до процесів. Використання соціальних мереж призвело до появи «соціального BPM», що дозволило інтегрувати людей і IТ-системи і досягти ще більшої ефективності BPM як управлінської дисципліни.
BPM - це поєднання методів і прийомів трьох областей: реінжинірингу бізнес-процесів, вдосконалення бізнес-процесів і управління бізнес-процесами, націлене на досягнення як негайних, так і довгострокових поліпшень. Підтримувати ці методи і прийоми в ході процесних удосконалень і трансформацій здатний комплекс програмних засобів BPMS .
Ця середовище являє собою новий рівень автоматизації: додаток описується засобами BPMS. BPMS генерує бізнес-додаток, збираючи воєдино логіку процесної моделі, бізнес-правила і дані, що відносяться до дій в рамках процесу. Це здатність описувати моделі і правила і потім генерувати з них додатки, що робить BPMS неперевершеним засобом управління потоками робіт і моніторингу їх стану. Поліпшується також контроль якості робіт і витрат часу.
В операційному середовищі фактично протікає бізнес, причому BPMS контролює всі його IТ-складові. BPMS стає диригентом IТ-систем в бізнес середовищі, який звертається до успадкованим додатків (через виклик функцій або екрани), контролює використання даних завданнями, складовими процес (традиційним способом або через SOA), об'єднує ці дані і зберігає їх.
Середа BPM, яка спирається на BPMS, володіє багатьма перевагами, але головні з них три:
• швидкість завдяки генерації додатки з моделі;
• якість завдяки явному виділення бізнес-правил і тестування їх по окремо і разом;
• адаптивність завдяки швидким інтеграціям та кросплатфорсменності.
Сьогодні багато постачальників ПО хваляться просунутими можливостями імітаційного моделювання. Вони дозволяють компанії проаналізувати потенційні альтернативи і вибрати кращі, виходячи з оптимальності прийнятих рішень на основі великої баз даних. А в поєднанні з SOA це дає компаніям можливість швидко впроваджувати зміни: беруться існуючі моделі і дані, в них вносяться зміни, з допомогою імітаційного моделювання шукає оптимум, через SOA прив'язуються успадковані дані, генерується новий додаток.
Але, не дивлячись на те що все це доступно вже сьогодні, мало хто цим користується. Причина в тому, що деякі компанії в курсі цих можливостей, а також в тому, що лише деякі можуть собі дозволити розкіш ставитися до BPM як до інструменту стратегічного значення, а НЕ як до засобу розв'язання окремих завдань. Але ця ситуація змінюється і буде змінюватися далі по мірі усвідомлення компаніями гнучкості такого середовища. Системи BPMS є бізнес-середовище нового типу, що об'єднує бізнес і IТ.
Побудова бізнес-моделі в BPMS починається з покрокової схеми процесу. Виходячи з цього визначаються вимоги до використовуваних даних і успадкованим системам, технічні нюанси. Потім проектуються екранні форми, то є точки взаємодії з процесом бізнес-користувача, і визначаються дані, з якими вони повинні працювати. Також в моделі описуються правила, які визначають логіку дій системи в ході процесу. Коли форми і правила визначені, можна починати імітаційне моделювання, що відбиває реальні сценарії майбутнього використання, оцінюючи результати для різних версій схем. В ході імітаційного моделювання додатка генеруються і тестуються в комплексі з інтерфейсами до успадкованим системам і іншими додатками BPMS. Після тестування додаток переноситься в продуктивне середовище, і бізнес починає його експлуатувати в відповідності з закладеними в модель схемою процесу і правилами.
Взаємодія між користувачами і додатком задається екранними формами, використання даних - схемою бази даних, що підтримує додаток, і правилами. Щоб забезпечити необхідні дані, які зазвичай доводиться розробляти інтерфейси до існуючих систем, баз і вітрин даних. Там, де застосовується SOA, завдання розробки таких інтерфейсів спрощується: вона зводиться до опису зовнішніх систем і обміну даними з ними.
Для побудови подібних систем, базисно потрібні фахівці у сфері ІТ та менеджменту. В майбутньому попит на фахівців процесних архітекторів з BPMS та спеціалістів з управління бізнес-процесами буде тільки зростати.
Головною особливістю цифрових технологій є можливість масштабування взаємодії бізнес-процесів. Клієнт має можливість працювати з хмарними сервісами в будь-якій точці планети с будь-якого пристрою, маючого доступ в Інтернет, а співробітник може оперативно реагувати на зміни в бізнес-завданнях підприємства та потреб ринку. Використовуючи можливості Інтернет-технологій у своїй діяльності, підприємство отримує можливість здійснювати кількісні та якісні зміни, відкриває нові перспективи для ведення бізнесу, що свідчить про його розвиток. Перспективою подальших досліджень у даному напрямку можуть бути розробка детальних методик застосування Інтернет-технологій для вирішення конкретних маркетингових, організаційних та інших завдань розвитку підприємства.
За допомогою інформаційних технологій можливо знижувати витрати і при цьому підвищувати ефективність і продуктивність праці в багатьох галузях економіки. При цьому положення компаній на ринку стає все більш складним, збільшуються ризики і рівень невизначеності під час прийняття стратегічних рішень.
Список використаних джерел:
1. Закон «Про електронний документообіг» від 22.05.2003 №851-IV – с. 1-8. // Верховна рада – Офіц. вид. – К.: Парлам. вид-во, 2006 – с. 2-4.
2. Закон «Про інформацію» від 02.10.1992 №2657-ХІІ Україна // Верховна Рада – Офіц. вид. – К.: Парлам. вид-во, 2006 – с.1.
3. Тім Філліпс. Управління на основі даних. Як інтерпретувати цифри та приймати якісні рішення в бізнесі / Палій Н.В. – К.: Книголав, 2019 . – 205 с.
|