Важливим елементом економічного розвитку для держави є добробут її громадян. Для економік розвинутих країн характерний високий рівень розвитку сфери послуг, впровадження сучасних технологій у виробництво, постійне підвищення макроекономічних показників, високий рівень соціального захисту населення та постійне підвищення добробуту громадян. За умов постійного стабільного економічного розвитку в державі громадяни мають можливості на здійснення довгострокового фінансового планування, що надає впевненість в завтрашній день та підтримує високий рівень соціального стану громадян.
Страхування життя виступає одним з головних механізмів в забезпеченні соціальної стабільності в державі. На сьогоднішній день страхування життя є потужним засобом для рішення глобальних соціальних проблем, воно слугує інвестиційним інструментом у державну економіку. За визначенням, страхування життя - це вид особистого страхування, який передбачає обов'язок страховика здійснити страхову виплату згідно з договором страхування у разі смерті застрахованої особи, а також, якщо це передбачено договором страхування, у разі дожиття застрахованої особи до закінчення строку дії договору страхування та (або) досягнення застрахованою особою визначеного договором віку [1].
На сучасному етапі розвиток послуги «страхування життя» у нашій країні є менш поширеним, ніж у інших розвинутих країнах, які розглядають це як ефективне джерело інвестицій в майбутнє. Тому слід і в нашій державі забезпечити цю послугу зручними передумовами існування та розвитку.
На сьогодні Україна знаходиться у стані реформування соціального захисту громадян, так за оцінками експертів рівень життя в нашій країні є одним із найнижчих у Європі й майже 70% населення проживають за межею бідності.
За даними Держстату, кількість населення в Україні щороку знижується: станом на 1 січня 2019 р. – їх на 233,2 тис. осіб менше, ніж у аналогічному періоді у 2018 р. і на 431,3 тис. осіб менше, ніж у 2017 р. – це без урахування даних на окупованих територіях. Отже ці цифри показують, що Україна має несприятливий демографічний стан, тому для українців страхування життя набуває важливого значення.
З кожним роком кількість страхових компаній, що здійснює страхування життя зменшується, станом на 30. 06.2019 р. їх налічувалося лише 26, що на 5 менше ніж у 2018 році [4]. На це суттєво впливають дії зі сторони уряду, адже на ринку залишаються лише платоспроможні компанії, а тих, що порушують закони позбавляють ліцензії та права на здійснення своєї діяльності.
Починаючи з 2017 року зросла активність щодо кількість укладених договорів. Обсяг договорів страхування життя з кожним роком збільшується, що свідчить про підвищення інтересу населення до цього виду страхування [4].
По результатам аналізу були виявлені основні проблеми недостатнього розвитку страхування життя в Україні:
• недосконалість законодавства;
• недовіра населення парабанківським установам;
• недосконалість державного регулювання та контролю за страховою діяльністю;
• недовершеність захисту прав споживачів страхових послуг;
• слабка платоспроможність населення;
• відсутність цікавих для страховиків інвестиційних інструментів
• збитковість великої кількості підприємств.
Окрім цього, страхування життя в Україні не є популярним серед громадян, бо: по-перше, населення фінансово необізнано, не розуміється в головних економічних процесах. По-друге, немає культури здоров’я, нерідко хто свідомо уникає щеплень та профілактичних обстежень. Тож слід поширювати соціальну рекламу та інші засоби роз’яснення задля сталого розвитку країни та підвищенню якості життя та здоров’я нації.
Безумовно фактори, які заважають розвитку страхування, знаходяться також і у секторі тіньової економіки: шахрайство страхувальників; фіктивне, тобто недійсне «перестрахування»; легалізація прибутку, отриманого злочинними діями.
Щодо недоліків саме страхового ринку - це низький ступінь національного перестрахового ринку і підпорядкування світовим лідерам перестрахування; обмежена клієнтська база страховиків; недоліки в довгостроковому страхуванні та в недержавному пенсійному забезпеченні; непрофесійні актуарні обчислення та недостовірні статистичні дані; недовершеність правил страхування; значна інформаційна закритість страхового ринку; незадовільний рівень кадрового та наукового забезпечення [3].
Проведене дослідження показало, що страхування життя повністю може задовольнити українців мати належну та достойну старість і забезпечити допомогу в складних життєвих подіях. Для вирішення проблем та подальшого розвитку страхування життя в Україні необхідно безперервно довершувати законодавчо-нормативну базу, здійснювати зміни в роботі організацій державного регулювання щодо контролю страхової діяльності на ринку страхових послуг життя та формувати в поглядах громадян довіру до безпечної форми національного і надійного страхування. Як бачимо, перспективи розвитку ринку страхування життя великі, однак необхідно виконувати перелічені вище заходи щодо його сталого розвитку.
Список використаних джерел:
1. Про страхування: Закон України від 7 березня 1996 року № 85/96-вр. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/85/96-%D0%B2%D1%80
2. Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua
3. Страхування життя. ІНГО-Україна. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ingo.ua/ua/insured-event/life-insurance
4. Онлайн-журнал про страхування «Фориншурер» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://forinsurer.com.
|