Витрати пального займають вагоме місце в системі бухгалтерського обліку, адже займають вагому частку у витратах всіх без виключення суб’єктів господарської діяльності.
У 2013 році було скасовано типову форму подорожнього листа службового легкового автомобіля, а згодом — і типову форму подорожнього листа вантажного автомобіля. Стаття 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення вже не передбачає віповідальності за відсутність шляхового листа у водія [1]. Однак, як в податковому так і в бухгалтерському обліку не дозволено відображати господарські операції на списання пального без первинного документа (ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та ст. 44.1 Податкового кодексу України) [2,3].
Підприємства можуть використовувати скасовану форму подорожнього листа в частині списання пального, або ж застосувати самостійно розроблену форму. Але вимогою є наявність обов’язкових реквізитів або реквізитів типових чи спеціалізованих форм, перелік яких визначено у ч. 2 ст. 9 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» [3], такі як: назва документа (форми); дата складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст й обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що надають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Крім того, ДФС зазначає: оскільки законодавством України не визначено форму бланка подорожнього листа, то платник податку може використовувати зручну для обліку форму первинного документа, затверджену наказом про облікову політику підприємства, за умови наявності всіх ознак первинного документа, відомостей у ньому про господарську операцію та підтвердження її здійснення (див. листи ДФСУ від 02.11.2015 р. № 23178/6/99-99-19-02-02-15 і від 09.06.2015 р. № 11999/6/99-99-19-01-01-15). Своєю чергою, Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства, затверджені наказом Мінфіну України від 27.06.2013 р. № 635, не містять вимоги стосовно затвердження наказом про облікову політику форми первинних документів. Отже, відповідна примха контролерів щодо затвердження форми первинного документа наказом про облікову політику не має жодного підґрунтя. Утім безпечніше все ж затвердити форму подорожнього листа, який можна буде використовувати для списання пально-мастильних матеріалів. Для цього достатньо звичайного внутрішнього наказу по підприємству [4].
Важливо також при заповненні керуватися нормами Інструкції про порядок застосування подорожнього листа службового легкового автомобіля й обліку транспортної роботи, затвердженої наказом Держкомстату України від 17.02.1998 р. № 74 [5]. Адже цим нормативним документом передбачено дотримання Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.
Оформлення медичного та огляду технічного стану транспорту передбачено у інших регістрах обліку [4].
Норми витрат пального допомагають об’єктивно визначати кількість витраченого пального, тому ігнорувати їх недоцільно. Крім того, іншого нормативного документа, що дає змогу визначити кількість витраченого пального, немає. Однак, альтернативою є застосування сучасних систем в обліку пального.
Так, доцільним є варіант списання палива за системою контролю транспорту GPS/GPRS. Основними елементами системи GPS/GPRS є: GPS-трекер, датчик пального та комп’ютерна програма яка обробляє отриману інформацію від GPS-трекера (у т.ч. від датчика пального), формує звіти про використання палива, пробіг, стоянки, маршрути руху транспортних засобів на карті тощо. Підставою для списання палива за цим варіантом буде звіт про витрати палива, сформований комп’ютерною програмою, що обробляє дані датчика пального.
Отож, облік пального на підприємствах України потребує подальших розробок щодо в частині документального оформлення.
Список використаних джерел:
1. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 р. № 8073-X, в редакції від 20.11.2019 р., підстава - 224-IX. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/80731-10;
2. Податковий кодекс України. Закон України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI, в редакції від 20.10.2019 р., підстава – 129-IX. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/2755-17;
3. Закон України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" 996-ХІV від 16.07.1999р. в редакції від 16.11.2018, підстава - 2545-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14;
4. За яким документом списувати витрати на ПММ. // Інтерактивна бухгалтерія. Газета. – № 83. – 2018. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://interbuh.com.ua/ua/documents/oneanalytics/355;
5. Про затвердження Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті: наказ Держкомстату України від 17.02.1998 р. № 74. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0043361-98;
6. Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті: Наказо Мінтрансу України від 10.02.98 р. № 43, Редакція від 01.03.2012, підстава - v0036733-12. . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0043361-98.
|