Ринок банківських послуг є однією з важливих і невід'ємних складових сучасної ринкової економіки.
Світова теорія і практика переконливо вказують на те, що найважливішою умовою розбудови сучасної конкурентоспроможної національної економіки є формування ефективної банківської системи як рушійної сили економічного розвитку та ринкових перетворень. Особливої актуальності зазначена проблема набула за останні роки, які відмітились фінансовими потрясіннями, глибокими змінами у банківській справі, численними нововведеннями в організації, формах обслуговування і методах управління банком. Йдеться про ускладнення прийомів і методів банківської діяльності, виникнення новітніх видів фінансових операцій і послуг, посилення конкуренції з боку різноманітних небанківських організацій, що надають послуги банківського характеру фізичним особам. Посилення конкуренції за клієнтів змушує банки надавати якісні послуги в процесі обслуговування клієнтів. Указані обставини і визначають стратегію розвитку вітчизняних банківських інститутів.
Теоретичним та методологічним проблемам вивчення місця та ролі ринку банківських послуг у фінансовій системі присвячено праці провідних учених в галузі економічної теорії, банківської справи, фінансового менеджменту, маркетингу. Вітчизняними авторами цих досліджень є такі науковці: А.А. Андрєєв, М.Д. Алєксєєнко, О.В. Васюренко, В.В. Вітлінський, Д.Д. Гладких, У.М. Гулієв, О.В. Дзюблюк, О.Т.
Постійне поліпшення якості банківських послуг потребує розвитку методів оцінювання їх якості. Для оцінювання якості продукції необхідне застосування методів кількісного оцінювання її властивостей. Для вимірювання й оцінювання якості банківських послуг доцільно застосувати новітні методи, завданням яких є обґрунтування вибору показників якості, методів їх оцінювання та розроблення методів визначення оптимальних значень цих показників. Аналіз результатів вимірювання якості послуг і задоволеності клієнтів дозволяє концентрувати увагу на конкретних проблемах, розвивати методи покращення якості та, в результаті, підвищувати рівень обслуговування за допомогою інноваційних методів [1].
Сучасний етап розвитку банківської системи України насичений різними фінансовими продуктами і послугами, тому, звичайно, присутня інтенсивна конкуренція між кредитними організаціями. В таких умовах істотну перевагу отримують ті організації, які здатні розробляти і впроваджувати нові технології, модернізувати продуктовий ряд, розробляти альтернативні канали обслуговування клієнтів, тобто здійснювати інноваційний процес
Зростаюча конкуренція діяльності диктують необхідність реорганізації структур, розробки гнучких ринкових стратегій, проведення сегментації ринку банківських послуг, розвитку нових його сегментів, послуг та методів обслуговування. Сучасний етап розвитку сфери банківських послуг проходить в умовах загострення конкуренції і кризових явищ на світовому грошово-фінансовому ринку. У сучасних умовах ефективність роботи банку та його конкурентоспроможність на ринку пов'язана з інноваційною діяльністю, а саме з автоматизацією, впровадженням новітніх технічних засобів і передових банківських технологій по просуванню на ринок банківських продуктів і послуг, а також з пошуком інструментів, що підвищують привабливість банківських послуг.
До останніх інновацій, які отримали визнання по всьому світу, належать такі продукти як платіжний міні-термінал, вхід в Інтернет-банкінг, онлайн-інкасація, інформування клієнта про стан його рахунку, а також десятки різних мобільних застосувань. Сьогодні можна здійснити більшість операцій із власними рахунками завдяки мобільному телефону, кожен банк купує додаток щоб можна було додати карту в телефон та розраховуватися нею.
Більшість банківських установ розширюють перелік операцій через мобільний телефон, які можна було здійснити за допомогою смс повідомлень. З поширенням смартфонів значно збільшилися і можливості мобільного банкінгу, тому банкіри продовжують збільшувати перелік продуктів для різних моделей девайсів.
На ринках США і Європи вже з’явилася тенденція дистанційної ідентифікації, де ідентифікація вже відбувається навіть за адресою електронної пошти клієнта,що спрощує процес та заощаджує час.
Причини, які зумовлюють необхідність упровадження інновацій у банківську діяльність, зокрема:
- забезпечення прибуткової діяльності банку в довгостроковій перспективі;
- підвищення операційної ефективності, що в сучасних умовах потребує впровадження процесних інновацій, яке допомагає знизити витрати на виконання певних операцій із одночасним поліпшенням якості обслуговування;
- можливість банківської установи генерувати нові потоки доходів унаслідок упровадження інноваційних продуктів, високої якості обслуговування клієнтів, що забезпечується реалізацією інноваційних рішень, що якісно виділяє банк серед конкурентів;
- дотримання вимог державного регулювання банківської діяльності, яке спрямоване на забезпечення стабільного й надійного функціонування банківської системи шляхом контролю ризиків, що беруть на себе комерційні банки як фінансово-кредитні посередники;
Отже, одним з можливих шляхів впровадження інноваційних банківських послуг для підвищення конкурентоспроможності банків є підвищення якості дистанційного банківського обслуговування клієнтів, що включає в себе розробку сучасної інноваційної стратегії розвитку банку, побудову повноцінного роздрібного бізнесу та виведення продуктової політики на новий технологічний рівень, розширення бізнес проектів на підтримку бізнесу, приведення ризик політики у відповідність із міжнародними стандартами. Такі стратегічні орієнтири окреслюють нові напрями розвитку вітчизняного ринку банківських послуг.
Список використаних джерел:
1. Мошинець О. Інноваційні продукти і технології на ринку банківських послуг. Фінансовий ринок України. 2011. № 12. С. 7–8.
2. Єгоричева С. Методичні засади організації інноваційних процесів в комерційних банках // Вісник Національного банку України. 2011. № 1. c. 53–57.
3. Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг Закон України 02. 12. 2010 № 2756VI. URL: www.rada.gov.ua
4. Шевцова М.Ю. Ринок банківських послуг: динаміка розвитку та сегментації. URL: http://www.vestnikdnu.com.ua/archive/201152/149 155.pdf
|