Важливим елементом взаємопроникнення загального менеджменту і менеджменту якості став перехід поняття якості в економічну категорію.
Часто під якістю розуміють клас (рівень вимог), який можна встановити для продукції. Можна вважати, що якість досягнуто, якщо вимоги для досягнення певної мети будуть задоволені через властивості продукції і незалежно від того, що ці вимоги можуть бути вищими або нижчими. Таким чином, якість є ступенем задоволення вимог через властивості продукції.
На якість продукції впливає значна кількість факторів, які діють як самостійно, так і в взаємозв'язку між собою, як на окремих етапах життєвого циклу продукції, так і на кількох. В [2] всі фактори об'єднані в 4 групи: технічні, організаційні, економічні і суб'єктивні. Зараз весь світ працює над проблемою забезпечення якості. Методичною її основою є так звана «петля якості».
Підвищення якості продукції в кінцевому підсумку еквівалентне збільшенню її виробництва з меншими загальними витратами. Йдеться про багато спрямований вплив підвищення якості продукції не лише на підвищення ефективності підприємства, а й на його імідж.
Проведене дослідження продемонструвало, що ТОВ «ОККО-РІТЕЙЛ», яке спеціалізується на розробці і виробництві сучасного телекомунікаційного устаткування, у порівняні із конкурентами на ринку, має більш високий рівень конкурентоспроможності продукції за технічними, але менший за економічними показниками. З’ясовано, що на підприємстві переважають сильні сторони, а також воно має чудові шанси для подальшого розвитку. Що ж стосується слабких сторін, то, підприємству варто направити свої зусилля на розробку ефективної маркетингової стратегії, введення системи менеджменту якості.
Забезпечення якості продукції, яким орієнтоване підприємство, тримаються в рамках діючої для підприємства системи менеджменту якості шляхом розробки й реалізації цілей та політики у сфері якості. Воно полягає в перевірці відповідності показників якості продукції вимогам ТУ, ДСТУ, під контролем технологічних процесів, інструкцій і методик, результатів внутрішніх перевірок і політичного аналізу даних, ефективності коригувальних і покликаних унеможливлювати дій. Підвищення якості продукції на підприємстві можливо за рахунок надання ефективного функціонування та цілісності системи менеджменту якості.
Рекомендації щодо впровадження комплексної системи якості на ТОВ «ОККО-РІТЕЙЛ» (процес), розділено на етапи.
Етап 1. Підготовка - формування керівного комітета і робочої групу
(керівний комітет необхідно включити представника керівництва і вищих керівників організації, у робочу групу повинні входити ті співробітники організації, що будуть займатися документуванням різних процесів і модернізацією різних елементів системи якості; це повинні бути особи, відповідальні за подібні процеси).
Етап 2. Навчання персоналу - організація навчання для співробітників, що беруть участь у розробці СМЯ (навчання управлінню якістю в організації повинне починатися з вищого керівництва, оскільки саме воно приймає стратегічне рішення про необхідність розробки СМЯ).
Етап 3. Визначення цілей - визначення стратегія і цілі в області якості на основі аналізу місії організації (філософії її існування, стратегічної мети, принципового призначення, у силу яких вона відрізняється від інших організацій і в рамках яких визначає характер своїх дій) і бачення (яке можна визначити як інтегральне представлення вищого керівництва про стан і можливість бізнесу стосовно до довгострокової діяльності організації).
Етап 4. Самооцінка в організації - використання діагностичну самооцінку (критичний самоаналіз) разом з бенчмаркінгом як необхідний інструмент управління, основну увагу рекомендується звертати на пошук причин недоліків і прорахунків у роботі (головне тут - оцінити процес поліпшення роботи, як основну характеристику ефективності СМЯ).
Реалізація процесного підходу починається з ідентифікації процесів - етап 5.
Етап 6. Розробка плану усунення невідповідностей - визначити дії і ресурси, які потрібні для усунення невідповідностей, виявлених на етапі 4, встановити відповідальність і розробити календарний план виконання необхідних робіт.
Також необхідно розробити процеси, ідентифіковані на етапі 5, переглянути існуючі процедури, де це необхідно, і підготувати документацію СМЯ.
Етап 7. Упровадження системи менеджменту якості за етапами: затвердження структури служби керування якістю; впровадження в дію розроблених документів; поширення документації СМЯ серед користувачів; проведення ознайомлювальних занять у підрозділах для інформування співробітників про нові вимоги; проведення внутрішніх аудитів і самооцінка; реалізація коригувальних і попереджуючих дій; проведення навчання і підготовки компетентного персоналу.
Список використаних джерел:
1. Маркетинг, менеджмент 11изд./ Ф. Котлер – Питер, 2004. – с. 800
2. Шаповал М.І. «Основи стандартизації, управління якістю і стандартизації». – К. – 2008. – с. 54
3. Боженко Л.І., Гутта О.Й. Управління якістю, основи стандартизації та сертифікації продукції. Начальний посібник. – Львів, 2001. – с. 176
|