Україна є учасником Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів [1]; тим самим наша країна надала згоду на виконання умов щодо забезпечення відповідності засобів, що експлуатуються і виготовляються, офіційно затвердженому типу. Нині діє Постанова про єдині вимоги до транспортних засобів (КТЗ), що експлуатуються [2].
Автомобілі для перевезення пасажирів (легкові, ЛА) належать до категорії М1 [2, 3]. Їх пропуск на митну територію України, з наступною державною реєстрацією ЛА, здійснюються за наявності сертифіката відповідності КТЗ або сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження [4]. Для здійснення митних процедур легкові КТЗ ідентифікують згідно з УКТЗЕД [5].
Національні законодавчі акти поділяють КТЗ категорії M1 на:
- типи, ознаками якого є найменування виробника; позначка типу, установлена виробником; істотні особливості конструкції і дизайну: шасі/платформа (очевидні й істотні відмінності); силова установка (двигун внутрішнього згоряння/ електродвигун/ гібридна);
- варіанти, характеристиками яких є тип кузова (наприклад, седан, хетчбек, купе, кабріолет, універсал тощо); силова установка: робочий принцип; кількість і розташування циліндрів; різниця потужності – не більше 30 % (найбільша потужність не перевищує найменшу більше ніж у 1,3 рази); різниця в робочому об'ємі – не більше ніж 20 % (найбільший не перевищує найменший більше ніж у 1,2 рази); ведучі осі (кількість, розміщення, взаємозв'язок); керуючі осі (кількість і розміщення), та
- версії, характеристиками яких є максимальна маса; потужність двигуна; робочий об'єм двигуна; тип коробки передач і кількість передач; максимальна кількість місць для сидіння; інші параметри конструкції, що зумовлюють різницю результатів випробовувань [4].
Для митних цілей незавершені ЛА розглядають як готові (завершені), якщо вони мають основні характеристики комплектних чи завершених товарів [5]. Такими характеристиками є конструкція кузова (основна), система керування (автомобільного типу), наявність передачі заднього ходу і диференціала. ТЗ, що призначені для перевезення пасажирів й вантажів (подвійного призначення, комбіновані, універсал), мають відповідати критерію відсутності додаткових конструктивних змін при перевезенні пасажирів або вантажів.
Кузови ТЗ категорії М1 поділяють на такі типи: АА (седан), АВ (хетчбек), АС (універсал), AD (купе), АЕ (кабріолет). Кузов, який не належить до кузовів типу АА, АВ, АС, AD, АЕ і призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу або вантажів в єдиному відділенні має назву засобу багатоцільового призначення (тип AF), а пасажирський транспортний засіб, що має закритий кузов з повністю відділеним багажним відсіком, жорсткий дах, частина якого може відчинятися або підніматися – комерційним універсалом (тип AG). Цих класифікаційних ознак в УКТЗЕД не зазначено.
Для наведених типів КТЗ визначальною ідентифікаційною ознакою є наявність пасажирських місць для сидіння – не більше 8, без місця водія.
Митний огляд при переміщенні ЛА через кордон України має на меті визначення типу, моделі, версії ТЗ, року його виготовлення, комплектності, повної маси, об'єму двигуна, тощо і здійснюється на основі даних виробника. Визначальним при цьому є VIN-код ТЗ.
Сертифікат відповідності КТЗ, що належать до незавершеного типу, є підставою для отримання дозволу їх увезення на митну територію України та продажу з метою подальшого укомплектування [3]. Сертифікат відповідності, виданий на підставі сертифіката незавершеного типу КТЗ, не дає змоги реєструвати та експлуатувати такі КТЗ до завершення процедури затвердження типу.
Список використаних джерел:
1. Про приєднання України до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів, 1958 року з поправками 1995 року: Закон України від 10 лютого 2000 р. № 1448-III. - [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1448-14.
2. Сводная резолюция о конструкции транспортных средств (СР.3) ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6. Европейская экономическая комиссия ООН. - [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29resolutions/ECE-TRANS-WP.29-78r6r.pdf. Назва з екрану.
3. Про єдині вимоги до конструкції та технічного стану колісних транспортних засобів, що експлуатуються: Постанова КМУ від 22 грудня 2010 р. № 1166. - [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1166-2010-п.
4. Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання: Наказ Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012р. № 521. - [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1586-12.
5. Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності: Наказ Міндоходів і зборів України від 14.01.14р. №15. / Т4, гр.87. – С.2128-2130. - [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/mitne-zakonodavstvo/nakazi/62995.html.
|