В сучасних умовах господарювання діяльність підприємств та економічна ефективність залежить від розміру фінансових ресурсів, які знаходяться у їхньому розпорядженні. Важливим фактором, що впливає на забезпеченість підприємства фінансовими ресурсами, є податкові платежи, які відвертають з оберту значну долю власних коштів [1]. В зв’язку з чим проблема оптимізації податкових платежів досить гостро стоїть перед підприємствами всіх галузей народного господарства України.
Актуальность податкових проблем підприємств обумовлює необхідність дослідження взаємного зв’язку між податковими платежами підприємств та основними показниками, що формують бази оподаткування; обгрунтування диференційованого підходу до оподаткування, що враховують галузеві особливості підприємств; розробки науково обгрунтуваних методів й інструментів оптимізації податкових платежів підприємства. Оптимізація податкового навантаження підприємства не може розглядатися як порушення інтересів держави, бо фінансові ресурси підприємств, які збільшуються при цьому, є основою зростання обсягів випуску продукції та доходів держави [2, С.65].
Оптимізація податкового навантаження можлива на засадах організації комплексної системи управління податковими платежами підприємства - системи податкового контролінгу, який є часткою загальної системи контролінгу підприємства.
У практиці суб’єктів господарювання України не тільки податковий контролінг, але й вся система контролінгу не знайшла широкого розповсюдження, в зв’язку з недостатністю вітчизняних теоретичних розробок та досвіду його практичного використання з урахуванням галузевої спеціфики.
Таким чином, формування економічного механізму податкового контролінгу підприємства є актуальною науковою задачею.
Подальшу розбудову української економіки на шляху до ринкових методів господарювання неможливо уявити без широкого та глибокого дослідження податкової діяльності держави. Здобуття Україною незалежності та повернення країни в русло загальноприйнятих процесів світового розвитку змушує нас по новому дивитися на теорію та практику оподаткування. Податки мають досить вагоме бюджетне значення, виступають ефективним інструментом державного впливу на ринок і напрямки його розвитку, обсяги структуру попиту на пропозиції, на доходи населення і юридичних осіб. В цих умовах особливої актуальності набувають дослідження теоретичних і прагматичних аспектів функціонування оподаткування юридичних осіб.
Все це, з одного боку різко підвищує роль та значення податків з юридичних осіб за допомогою яких забезпечується значна частина податкових надходженнь до бюджету держави. З другого, робить необхідним дослідження теорії та практики оподаткування юридичних осіб в Україні.
На нашу думку, як організаційну основу податкового контролінгу підприємства слід використовувати проектну організаційну структуру управління, а при раціональному розподілі завдань, зобов’язань і відповідальності між різними структурними ланками підприємств та організацій — лінійну карту розподілу обов’язків.
Список використаних джерел:
1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI [Електронний ресурс] // Інформаційно-пошукова правова система «Нормативні акти України»: http://www.nau.ua.
2. Новицький В.Є. Податкове регулювання в системі інструментів соціально-економічного розвитку: питання методології // Фінанси України. — 2010. — № 10. — С. 60–73.
|