Відповідно до статті 140 Конституції України, органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради [2]. В умовах децентралізації влади на рівні кожного району, міста чи села потрібно ретельно досліджувати можливості наповнення місцевих бюджетів та запроваджувати напрямки раціонального витрачання кошів у розрізі відповідних програм.
Важливою структурною складовою бюджетних надходжень є податкові надходження. Саме тому необхідно розглядати у поєднанні бюджетний процес та податковий. Так, відповідно до Бюджетного кодексу України, бюджетний процес – це «регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства» [1]. Проте поняття податкового процесу у Податковому кодексі України відсутнє.
Податковий процес можна розглядати як у вузькому розумінні (виходячи з бюджетно-процесуальної позиції), так і в широкому (виходячи з економічної суті). Так, податковий процес у вузькому розумінні є діяльністю органу місцевого самоврядування зі складання, розгляду та виконання податкових бюджетів. У широкому економічному розумінні податковий процес є складною системою, яка синтезує комплекс відносин з управління податками.
Отже, пропонуємо розглядати бюджетно-податковий процес як регламентовані законодавством відносини з управління податками в контексті складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням законодавства при формуванні бюджетів.
Виходячи з цього, важливими стадіями бюджетно-податкового процесу органів місцевого самоврядування є:
• складання проекту бюджетів з урахуванням податкової складової;
• розгляд проекту та ухвалення рішення про місцевий бюджет;
• виконання бюджету (зокрема, в частині податкових надходжень);
• підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету та прийняття на цій основі управлінських рішень.
Обліково-аналітичне забезпечення бюджетно-податкового процесу органів місцевого самоврядування передбачає необхідність концентрації даних бухгалтерського обліку для підготовки необхідних форм звітності, а також планових документів (фінансових планів, кошторисів). Перевірена на предмет достовірності та повноти інформація слугуватиме основою для здійснення аналітичних розрахунків з метою подальшого прийняття необхідних управлінських рішень.
Список використаних джерел:
1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (редакція від 25.09.2019 р.). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 (дата звернення: 07.11.2019 р.).
2. Конституція України від 28.06.1996 р. (редакція від 21.02.2019 р.). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254 (дата звернення: 07.11.2019 р.).
________________
Науковий керівник: Лисенко Алла Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри аудиту та оподаткування Центральноукраїнського національного технічного університету
|