Кава – чудовий засіб для зняття втоми та підвищення концентрації уваги. Кава містить кофеїн, хлорогенові кислоти та ефірні олії, є джерелом магнію, антиоксидантів, які запобігають раковим захворюванням, має антибактеріальні та розріджуючи властивості, зменшує ризик атеросклерозу.
Каву вирощують майже в 60 країнах світу. Можна відокремити географічні зони країн-виробників кави: Південна Америка, Центральна Америка, Африка, Азія та Австралія. Близько 25 млн малих ферм виробляють 80% світового виробництва кавових зерен.
Країнами - лідерами з виробництва кави є Бразилія, В’єтнам, Індонезія, Колумбія та Ефіопія. Частка цих країн у світовому виробництві кави займає понад 60%. Близько 35% всіх кавових зерен вирощується в Бразилії. У 2017-2018 р. Бразілія виробила понад 51 млн 60-кілограмових мішків кави.
У 2017 році найбільшими країнами-експортерами кави є Бразилія (4,6 млрд дол. США), В’єтнам (3,5 млрд дол. США), Німеччина (2,64 млрд дол. США), Колумбія (2,58 млрд дол. США), Швейцарія (2,2 млрд дол. США), Італія (1,6 млрд дол. США), Індонезія (1,19 млрд дол. США), Гондурас (1,16 млрд дол. США), Франція (1,07 млрд дол. США), Бельгія (0,94 млрд дол. США). Слід зауважити, що серед країн-лідерів з експорту кави є й ті, де кавові зерна не вирощують.
Ринок кави в Україні активно розвивається, хоча і далекий від насичення. Споживання кави в нашій країні за останні п’ять років збільшилося у декілька разів і становило 1,4 кг кави на людину на рік. За даними Міжнародної організації з кави, найбільше споживання кави у Фінляндії – 12,5 кг на людину на рік. Середньостатистичний європеєць споживає 6-8 кг кави на рік.
Сьогодні кавовий ринок України представлений такими сегментами: кава в зерновому та меленому виді, розчинна кава і кава в стіках. Переважна частина українців (63 %) віком від 16 років й старші є споживачами кави.
Споживчі переваги на ринку кави в Україні змінюються з розвитком культури споживання кави та покращенням фінансового добробуту населення. В останні роки спостерігається тенденція до зміщення попиту на натуральну каву в зернах та мелену з розчинної кави. Найбільш популярними торговими марками в сегменті зернової кави в Україні є Lavazza, Кава зі Львова та Jacobs.
Експорт готової кавової продукції в Україні знаходиться на низькому рівні, оскільки вся сировина є імпортованою. Найбільшими імпортерами кави в Україну в 2017 році були В’єтнам (19,5%), Польща (14,6%), Індія (11,8%) та Італія (11,4%). Слід зазначити, що особливістю імпорту кави є постачання її через посередників, в основному через європейські країни (Польща, Італія, Німеччина), що спричиняє підвищення цін на каву.
Основними покупцями кави та кавових сумішей з України є трейдери з Молдови, Білорусі, Грузії, Литви та Вірменії.
Таким чином, ринок кави в Україні характеризується швидкими темпами розвитку, відповідає загальносвітовим тенденціям збільшення попиту на каву та кавові продукти. Налагодження прямої співпраці з країнами-виробниками кави сприятиме задоволенню попиту споживачів на якісну каву за прийнятною ціною.
Список використаних джерел:
1. Анализ рынка кофе Украины. 2017 год. URL: https://proconsulting.ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-kofe-ukrainy-2017-god
2. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua .
|