За даними аналітичного агентства We Are Social і однієї з найбільших SMM-платформ Hootsuite в своїх звітах про глобальний цифровий ринок Global Digital 2018, аудиторія соціальних мереж у 2018 році налічувала 3,196 млрд. чол. [3, 4], а це плюс 13% до показників 2017 року.
Як показують дослідження, компанії, як правило, розміщують повідомлення в LinkedIn і Instagram переважно в робочий час. Інші мережі, такі як Facebook і Twitter, розподіляють розклад публікацій після роботи і рано вранці. У всіх секторах телекомунікаційних послуг, як правило, вважають за краще Twitter, в той час як компанії в сфері споживчих товарів (тобто, товари для дому) найбільшою мірою використовують Facebook. Крім того, час, який проводить в мережі середньостатистичний користувач збільшився до 6 годин на день, що прирівнюється до третини всього часу неспання. Такому приросту посприяло те, що соціальні мережі вийшли з рамок розваги для підлітків. Соціальні мережі сьогодні - це майданчик для спілкування, навчання і роботи, покупки, продажі товарів та послуг.
У результаті дослідження було виявлено що пошукова система Google продовжує домінувати в рейтингу найбільш відвідуваних Інтернет - ресурсів у світі, причому SimilarWeb і Alexa ставлять пошуковий гігант на перше місце в своїх таблицях. Інша велика платформа Alphabet - YouTube - займає друге місце в обох списках, а Facebook посідає третє місце. Фактично, щомісячні показники активних користувачів Facebook неухильно росли протягом 2018 року, а в останньому оголошенні про доходи платформи повідомляється про зростання користувачів в річному обчисленні майже на 10 відсотків.
За даними We Are Social і Hootsuite соціальними мережами в Україні тепер користуються на 7 мільйонів людей більше (+ 15% до минулорічних показників), що в цілому становить 47% населення, а 53% з них активно шукають товари та послуги через глобальні соціальні майданчики. Можна дійти висновку: існує величезна кількість людей, які виходять в Інтернет саме для того, щоб користуватися соціальними мережами [3].
Отже, одне з головних завдань маркетингу - перебувати там, де є вільна ніша - неохоплена аудиторія, тому таке велике і активне середовище, як соціальні мережі, не могло залишитися без уваги маркетологів. Почали розроблятися унікальні інструментарії для того щоб максимально ефективно взаємодіяти з користувачами. Так з'явився Social Media Marketing (SMM) - комплекс заходів по просуванню в соціальних мережах [2].
Аналіз переваг маркетингу в соціальних мережах виявив наступні моменти.
1. Користувачі вважають за краще ділитися цікавим їм контентом зі своїми читачами, друзями, передплатниками. У соціальних мережах використовується два основні підходи «сарафанного радіо». Перший підхід можна назвати точковим поширенням. Полягає він у тому, щоб адресно відправляти контент про свій продукт або послуги потенційним покупцям зі свого оточення. Другий підхід - соціальне поширення за допомогою текстових записів в Facebook і ВКонтакті, коротких повідомлень-tweet в Twitter або фотовідеоматеріалу в Instagram. З маркетингової точки зору цей підхід найбільш дієвий, оскільки дозволяє охопити більшу аудиторію в порівнянні з точковим [1].
2. Таргетинг - наступна, ключова перевага соціальних мереж. Вона має на увазі фокусування рекламної компанії на певну цільову аудиторію. Зареєстровані користувачі повідомляють про себе велику кількість інформації: вік, стать, геолокацію, місце навчання, роботи, сімейний стан і так далі. Всі ці факти, які деякі користувачі вважають незначними, дуже корисні для роботи в соціальних мережах. Вони дозволяють вибудовувати взаємодію з потенційними користувачами.
3. Інтерактивна взаємодія. Розглядаючи традиційну рекламу (друковані видання, білборди, телевізор тощо), можна помітити, що спілкування з аудиторією має односторонній характер: рекламодавець доносить інформацію про свій товар, але не отримує швидкий зворотний зв'язок. У випадку з соціальними мережами цей процес двосторонній: користувачі мають можливість висловити свою думку за допомогою особистих повідомлень, коментарів і опитувань, що в цілому дає більш глибоку взаємодію з аудиторією, на відміну від традиційної реклами [2].
Тобто, на основі наведених даних можна зробити висновок, що професійно побудований маркетинг в соціальних мережах може принести підприємству колосальну користь.
Для побудови SMM слід визначитися з платформою, а саме - з конкретною соціальною мережею. Для цього знову звернемося до статистики. В Україні найпопулярнішим є додаток по аудиторії та за кількістю скачувань - Viber, за ним слідують WhatsApp, Instagram, Facebook та інші. Найпопулярніша в Україні соціальна мережа Facebook. [1]
Facebook - це безкоштовний додаток - соціальна мережа, яка дозволяє користувачам обмінюватися фотографіями, відеозаписами, повідомленнями, тощо. Завдяки візуалізації контенту, дана соціальна мережа - сприятливе місце для реклами послуг і товарів.
З метою підтвердження цього аргументу, було проведено опитування серед користувачів додатка Facebook 14 - 35 років. Серед усіх опитаних тільки 0,5% вважають хорошим маркетинговим інструментом рекламу в друкованих виданнях, 8,6% вважають за краще рекламу по телевізору, а решта 90,9% вважають найефективнішою рекламою - рекламу в соціальних мережах [2].
На основі проведеного аналізу опитування респондентів щодо відношення до реклами має сенс скористатися технологією SMART. Технологія SMART - сучасний підхід до постановки цілей, за допомогою якої вони стають більш досяжними і дійсно працюють [2].
Виділимо на прикладі реклами в соціальних мережах за методологією SMART наступні моменти.
Найменування цілі - збільшення клієнтської бази за рахунок користувачів Facebook.
S Збільшення клієнтської бази на 30%.
M Мета може бути вимірна за допомогою статистики продажів компанії.
A При достатній кількості тимчасових і матеріальних ресурсів мета досяжна.
R Мета значима, оскільки безпосередньо пов'язана з ефективністю бізнесу.
Т Мета повинна бути досягнута після закінчення 3-х місяців.
За етапом визначення мети йде етап розробки стратегії маркетингу в соціальних мережах.
Аналіз стратегії маркетингу дозволив виділити такі його складові:
1) Наповнення профілю - дуже важливий аспект. Користувачі не люблять невідомість, вони хочуть розуміти, кому залишають підписку. Для цього потрібно мати читабельний нік без великої кількості незрозумілих цифр і букв; яскравий і привабливий аватар профілю, якщо є бренд -логотипи бренду; в «шапці» профілю Facebook має бути зазначено УТП (унікальна торгова пропозиція) і чітка інформація, чим ви займаєтеся і які товари / послуги надаєте.
2) Наступний крок маркетингу в соціальних мережах - пошук вашої цільової аудиторії. Головна особливість цільової аудиторії з точки зору реклами в тому, що ці люди з більшою ймовірністю придбають товар або послугу. Після того, як цільова аудиторія визначена потрібно визначити майданчики, де слід шукати ваших потенційних клієнтів. Пошук найкраще здійснювати по геолокації (безпосередньо поруч з вами), по хештегам (пов'язаними з вашою тематикою), серед конкурентів з уже набраної аудиторією, серед користувачів з супутніми пропозиціями.
3) Далі розробляється контент-план. Елементи тематичної стратегії такі: основні теми публікацій; частота публікацій; стилістика публікацій; час публікацій; співвідношення промопостів і нейтральних постів. Як правило, просування в соціальних мережах вимагає витрат двох видів ресурсів: тимчасових і матеріальних. Важливо визначити, на які завдання вистачить компетенцій у вже наявних співробітників, а які краще за все передати на аутсорсинг. Найчастіше на аутсорсинг віддаються: написання текстів для публікацій, створення дизайну сторінки, обробка фотографій.
4) Останній важливий пункт - оцінка ефективності кампанії. SММ, як і інші маркетингові інструменти вимагають оптимізації, тому періодично необхідно проводити аналіз досягнутих результатів. Має сенс відстежувати конверсію відвідувачів з різних джерел: з профілю, з реклами у блогерів, з таргетированої реклами, з хештегів тощо. Це дозволить зрозуміти які джерела найбільш ефективні для просування товарів та послуг [2].
Список використаних джерел:
1. We are social ltd registered in england and wales, company number 06629464 - Электронный ресурс // https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018.
2. Слугина Ю.Н. Маркетинговые коммуникации в социальных сетях: проблемы и перспективы // Финансы: Теория и Практика. 2015. №2 (86). URL: https://cyberleninka.ru/artide/n/marketingovye-kommunikatsii-v-sotsi-alnyh-setyah-problemy-i-perspektivy.
3. Сайт аналітичного агентства We Are Social. Електронный ресурс. https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
4. SMM-платформа Hootsuite. Електронный ресурс - https://hootsuite.com/.
|