Навчання іноземної мови сьогодні є одним із невід'ємних компонентів загальної та спеціальної освіти, а володіння основами міжнародної мови спілкування стає не тільки показником високого культурного рівня людини, а й запорукою її успішної професійної діяльності. Крім того, розв'язання численних проблем сучасної цивілізації часто вимагає взаємодії і взаєморозуміння між людьми, що належать до різних національних та корпоративних культур. Очевидно, що в основу такого взаєморозуміння, яке сприяє взаємозбагаченню культур, має бути покладена міжкультурна комунікація, яку можна вважати особливим типом культури представників різних національностей та професій.
Міжнародні зв'язки України, її інтеграція до європейського та світового простору зумовлюють необхідність розглядати англійську мову як важливий засіб міжкультурного спілкування. Оволодіння цією мовою міжнародного спілкування сприяє розвитку в студентів здібностей використовувати її як інструмент спілкування в діалозі культур і цивілізацій сучасного світу. Отже, виникає необхідність доповнити традиційне оволодіння мовленнєвими навичками та комунікативними вміннями міжкультурно виправданим, гуманістично орієнтованим змістом.
Доцільність паралельного вивчення мови та культури, а також проблема формування компонентів комунікативної компетенції у процесі підготовки студентів до міжкультурної комунікації розглядається багатьма вченими-методистами для немовних спеціальностей. В працях сучасних дослідників (Н.Б. Ішханян, В.М. Топалова) висвітлюються проблеми вивчення іноземної мови в вищих навчальних закладах. В науково-методичній літературі такі дослідження представлені в працях Л.І. Бербенець [12] (мета викладання іноземної мови професійного спілкування та шляхи її реалізації), Г.О. Неустроєвої [13] (роль професійного спрямування під час викладання іноземної мови в ВНЗ), С.В. Козак (формування іномовної комунікативної компетенції майбутніх фахівців морського флоту), Т.М. Аретеменко та І.П. Ліпко [14] (проблеми навчання ефективного спілкування іноземною мовою).
При аналізі сучасного стану проблеми, навчання студентів економічних спеціальностей середніх спеціальних навчальних закладів, зокрема технікумів та коледжів, посідає особливе місце в системі вищої професійної освіти. Згідно з Законом України "Про освіту", технікуми та коледжі відносяться до І-ІІ рівнів акредитації вищих навчальних закладів та здійснюють підготовку спеціалістів освітньо-кваліфікаційного рівня «Молодший спеціаліст» [2, с. 11]. Оволодіння економічною освітою передбачає формування різнобічно розвинутої особистості фахівця, чиї потреби залежать від умінь переборювати комунікативні бар'єри, сприймати й усвідомлювати ринкові тенденції, аналізувати отриману інформацію й швидко реагувати на найменші зміни в економіці та суспільстві [3, с. 40].
У сучасних умовах у випускників технікумів та коледжів економічного профілю все частіше виникає необхідність професійного спілкування англійською мовою із зарубіжними партнерами в різних ситуаціях, пов'язаних з роботою спільних підприємств, участю в міжнародних ярмарках, виставках-продажах, переговорами з представниками закордонних фірм тощо. Основною умовою успішного навчання студентів технікумів та коледжів технічного профілю професійно спрямованого спілкування англійською мовою є врахування їхньої майбутньої професійної діяльності в навчальному процесі.
Важливим видом навчальної діяльності при оволодіння іноземною мовою у вищій школі є самостійна робота студентів. Для підвищення рівня знань та вміння використовувати мову як засіб комунікації у різних вербальних ситуаціях викладачі іноземної мови розробляють граматичні та лексичні вправи по вище вказаним темам. Для формування соціокультурної компетенції проводяться різні рольові ігри та конкурси.
При аналізі комунікативної компетентності, періодичні видання, Інтернет та телебачення, є одними з найпоширеніших джерел повідомлення інформації, якими користується суспільство. Робота студентів з газетами та журналами на заняттях з іноземної мови допомагає не тільки зняттю бар'єра, що закриває доступ до світової інформаційної системи, але й формуванню особистості як активного члена суспільства. Робота з газетами та журналами з спеціальних дисциплін на англійській мові дає можливість студентам оволодіти унікальним тематичним розмаїттям лексики і є основою для комунікативної діяльності. Спілкування з носіями іноземної мови за допомогою е-mail, організоване в телекомунікаційних мережах,використання різноманітних ресурсів навчальної інформації для накопичення дидактичних матеріалів, сприятиме:
1. Формуванню культури спілкування, розвиткові комунікативних навичок, що є дуже важливим при вивченні іноземної мови.
2. Створенню мовного середовища при телекомунікаційних контактах з носіями мови.
3. Підвищенню мотивації у вивченні іноземної мови.
Висновки
На підставі викладеного попередньо можна зробити висновки стосовно того, що іншомовна компетентність студента - це поєднання його лінгвістичної, соціальної та комунікативної компетентності. Формування іншомовної компетентності для студентів економічних спеціальностей забезпечується насамперед через зміст навчання, його тематичну організацію та ускладнюється відсутністю підручника, орієнтованого на дану категорію майбутніх спеціалістів та недостатньою кількістю практичних годин на вивчення іноземної мови у ВТНЗ. Систематична робота над покращенням вимови і словникового запасу, міжпредметні зв'язки з основними дисциплінами, використання Інтернету, газет та журналів з іноземної мови - всі ці фактори сприяють оволодінню студентами мовним компонентом комунікативної компетенції з використанням країнознавчої та культурознавчої інформації в навчальному процесі.
Список використаних джерел:
1. Межкультурная коммуникация и корпоративная культура: Учебное пособие для студентов вузов по специальности "Лингвистика и межкультурная коммуникация" / Т.Н. Персикова. - М.: Логос, 2006. - С. 209.
2. Згуровський М.З. Стан та завдання вищої освіти України в контексті Болонського процесу. - К.: ІВЦ "Видавництво "Політехніка", 2004. - С. 11.
3. Биконя О.П. Навчання майбутніх економістів ділових усних та писемних переговорів англійською мовою: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. - К, 2006. - С. 40.
4. Програма з англійської мови для професійного спілкування / Колектив авторів Г.Є.Бакаєва, О.А.Борисенко, І.І.Зуєнок, В.О.Іваніщева та ін. - К.: Ленвіт, 2005. - С. 9.
5. Зязюн І.А. Педагогічна майстерність. - К.:Вища школа, 2004. - 422 с.
6. Огарев Е.И. Компетентность образования: социальный аспект. - СПб.: РАОИОВ, 1995. - 85 с.
7. Education and Society Today / Ed. by Harnett and Naich. - N.-Y. 1986.
8. Бовтенко М.А. Компьютерная лингводидактика: Учебное пособие. - М.: Наука, 2005.
|