Фінансова складова діяльності держави завжди має ключове значення у правових і економічних процесах. Важливим елементом фінансової системи держави виступає бюджет. З кожним роком місцеві бюджети набувають все більшої ваги як за обсягом фінансових ресурсів, так і у розв’язанні соціально-економічних проблем регіонів, де проживає переважна більшість населення України. У зв’язку з цим питання бюджетного контролю на місцевому рівні є важливими та актуальними.
Фінансовий контроль виконання місцевих бюджетів має важливе значення у забезпеченні функціонування фінансового механізму органів місцевого самоврядування. Дотаційність місцевих бюджетів, недоліки при формуванні дохідної частини бюджету та рівень порушень у використанні їх коштів, є причиною не належної реалізації певних соціально-економічних функцій місцевого самоврядування.
Серед усіх стадій бюджетного процесу чи не найбільше державного контролю потребує стадія виконання бюджетів. Адже саме на цій стадії бюджетного процесу здійснюється практична реалізація фінансових планів та рішень, шляхом доведення бюджетних ресурсів до їх кінцевих одержувачів із безпосереднім залученням до процесу значної кількості учасників.
У процесі виконання місцевих бюджетів контрольними повноваженнями наділено цілий ряд органів влади. На всіх етапах надходження та використання коштів до місцевих бюджетів контроль здійснюють органи Державної казначейської служби України.
Казначейський контроль у сфері виконання бюджетів – це контроль з метою визначення фактичної відповідності законодавству певної діяльності чи фінансових операцій, реалізації визначених повноважень або угод, пов’язаних з надходженням чи використанням коштів в ході виконання бюджетів [1].
Важливе місце в системі органів контролю за виконанням місцевих бюджетів належить Державній аудиторській службі. Діяльність Державної аудиторської служби спрямована на забезпечення належного рівня бюджетної дисципліни в регіонах і державі загалом. Поряд з ревізіями та перевірками бюджетів широкого застосування набуває така форма контролю виконання місцевих бюджетів, як державний фінансовий аудит. Державний аудит виконання місцевих бюджетів (аудит виконання бюджету) – це форма державного фінансового контролю, спрямована на виявлення причин, що перешкоджають ефективному формуванню та виконанню місцевих бюджетів, а також розробка пропозицій щодо усунення таких причин [2].
Для якісного та всебічного контролю за виконанням місцевого бюджету державний фінансовий аудит і ревізія мають здійснюватись в комплексі, доповнюючи одне одного.
Державний фінансовий контроль здебільшого орієнтований на дотриманні законності управління фінансами територіальних громад. Громадський контроль спрямований на дослідження відповідності практики управління місцевими фінансами інтересам громадян. Тому вбачаємо за доцільне широке залучення громадськості до вирішення бюджетних питань на місцевому рівні.
Список використаних джерел:
1. Теленик С. С. Особливості казначейського контролю у сфері виконання місцевих бюджетів в Україні. Форум права. 2011. № 1. С. 1012-1017
2. Данчевська І.Р. Перспективи розвитку державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів. Інтелект ХХІ. 2017. № 5. С. 107- 110
|