Структура ділового туризму виділяє два сегменти, такі як 1) класичні ділові поїздки (КДП) і 2) MICE. Ці два сегменти ділового туризму розрізняються своєю сутністю та формальними ознаками. КДП – це організація «роботи на виїзді», тобто відрядження з конкретними службовими цілями для реалізації бізнес-функцій компанії або фірми, а також поїздки з метою підписання нових контрактів у сфері бізнесу. MICE об’єднує низку заходів, які необхідні для «обслуговування» бізнес діяльності організації (обмін досвідом, презентація товарів і послуг, підготовка майбутніх договорів тощо), або здійснення допоміжних функцій (мотивація співробітників тощо). Цільові відмінності здійснюються і у специфіці організації КДП і MICE-поїздок: а) концепція поїздки у сфері MICE значно складніша, ніж концепція КДП; б) для організації MICE-поїздки, як правило, запрошуються спеціальні компанії-організатори; в) на відміну від КДП, розрахованої на невелике число учасників (вона може бути й індивідуальною), MICE-заходи збирають, як правило, широке коло осіб.
Англійський термін-абревіатура MICE складається з перших літер англійських слів: «Meetings» – М (зустрічі), «Incentives» – I (інсентив-заходи), «Conventions» – С (конференції), «Exhibitions» – Е (виставки) [1].
MICE-туризм включає ділові поїздки (відрядження), конгресово-виставковий та інсентив-туризм, проведення подієвих заходів (Event). Понад 63% його обсягу становлять корпоративні поїздки – індивідуальні ділові поїздки та з метою участі в заходах, які організовують промислові й торговельні корпорації. Сюди ж належить інсентив-туризм – 8%, що покликаний поєднати справи та розваги, і слугує мотивацією-винагородою для кращих працівників. Поїздки, пов’язані з участю у з’їздах, конференціях, семінарах становлять близько 16% ринку ділового туризму. Близько 11% обсягу ділового туризму займають поїздки з метою відвідування торговельно-промислових виставок, ярмарків та участі в їхній роботі.
MICE-туризм відіграє важливу роль в розвитку національної економіки і інтеграції вітчизняного ділового туризму у міжнародний ринок ділового туризму. Індустрія MICE-туризму перетворюється на великий бізнес. Створення та розширення ділових комунікацій здійснюється шляхом обміну технологіями і інформацією, пошуком нових ринків, пошуком партнерів для інвестицій і спільних проектів, просуванням компаній через PR-акції, проходженням бізнес-освіти, навчанням персоналу і впровадженням корпоративної культури тощо.
В Україні діловий туризм сформований нещодавно і зараз знаходиться у перехідному стані від здійснення звичайних ділових поїздок до створення повноцінної МІСЕ-індустрії [2, с.13]. Діловий туризм в Україні потребує подальших досліджень та розвитку. Складна економічна ситуація та вплив зовнішнього середовища негативно відображується на впровадженні сучасного MICE-туризму в країні. Проте врахування можливостей та перспектив, які розкриває цей вид туризму перед організаціями та країною в цілому, чітко підкреслює необхідність його розвитку в Україні.
Список використаних джерел:
1. Офіційний сайт Світової асоціації ділового туризму (Global Business Travel Association) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.gbta.org/Pages/default.aspx.
2. Жученко В.Г. Особливості організації ділового туризму в Україні та сучасний стан його розвитку / В.Г. Жученко, К.Д. Діденко // Економіка, фінанси, право: інф.-аналіт. журнал. 2012. № 12/ 2. С. 13-15.
|