В сучасних умовах, з метою розвитку соціальної, гуманітарної і екологічної економіки та безпеки України, одним із важливих чинників є формування правової свідомості людини. Відповідно, розглянемо один із ключових ланок успішного запуску механізму кругообігу добробуту і безпеки громадянина і людини в Україні - правовий аудит.
Важливо зазначити про відсутність правового регулювання поняття «правовий аудит».
Разом з тим, звертаємо увагу, що конституційним принципом є принцип верховенства права (ст.8 Конституції України), громадяни здійснюють свої права за принципом «дозволено все, що прямо не заборонено законом», а державні органи та їх посадові особи – за принципом «дозволено лише те, що прямо визначено законом» [1].
Отже, даному узагальненому науково-практичному дослідженні представимо важливість сутності і стратегії розвитку правового аудиту в Україні, яка б надала можливість використовувати усіма суб’єктами господарювання.
За результатами дослідження даного питання нами представлено таку класифікацію правового аудиту.
Так, на рівні одного підприємств а (організацій, установи тощо) це:
внутрішній правовий аудит;
зовнішній правовий аудит.
На загальнодержавному рівні:
приватний правовий аудит;
публічний правовий аудит.
Сутність внутрішнього правового аудиту полягає в тому, щоб встановити відповідність вимогам чинного законодавства усіх документів, на підставі яких здійснюється діяльність підприємства ( установчі, дозвільні, договірні та інші документи).
В свою чергу, зовнішній правовий аудит базується на залученні зовнішніх незалежних фахівців для з’ясування чітко визначених питань або для незалежної оцінки діяльності підприємства, але виключно з питань правової роботи (не включаючи бухгалтерські та фінансові розрахунки).
Сутність приватного правового аудиту полягає у дотриманні вимог чинного законодавства та виявлення можливостей для розвитку і стабільності економіки України за рахунок діяльності комерційних структур України.
Разом з тим, розвиток і традиційне використання публічного правового аудиту полягає в інформаційному доступі для кожного громадянина України щодо діяльності органів державної влади та працівників державної служби України за винятком інформації, що містить державну таємницю та/або інформацію, що може зашкодити безпеці України тощо.
Варто зазначити, що для розвитку публічного правового аудиту необхідні інформаційні платформи. Прикладом такої інформаційної платформи є сайт Prozorro, також започатковано низку інформаційних реєстрів у вільному доступі Міністерством юстиції України. Однак, на нашу думку цього не достатньо, щоб була реалізована в сучасних умовах необхідна правова свідомість громадянина: сміливість у відстоюванні своїх прав, а також самодисципліна належного дотримання прийнятих обов’язків.
Так, для успішної реалізації правового аудиту в Україні пропонуємо використати стратегію формування правового аудиту, що складається із таких етапів:
Етап 1. Організування експертної групи для правового регулювання питання що стосується сутності, змісту правового аудиту.
Етап 2. Розробка низки законодавчих актів та внесення змін у чинні нормативно-правові акти України
Етап 3. Аналіз механізму правового аудиту в Україні.
Як висновок, зазначимо, що тема правового аудиту в Україні є актуальною та потребує вивчення, аналізування та практичного застосування фахівцями з різних галузей права, державних службовців, громадськості.
Список використаних джерел:
1. http://mykolaivska.land.gov.ua/konstytutsiini-prava-liudyny-i-hromadianyna-v-tomu-chysli-uchasnykiv-ato-harantii-realizatsii-tsykh-prav/
|