:: ECONOMY :: АНАЛІЗ ВПЛИВУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ НА 2019 РІК» НА ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ :: ECONOMY :: АНАЛІЗ ВПЛИВУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ НА 2019 РІК» НА ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
:: ECONOMY :: АНАЛІЗ ВПЛИВУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ НА 2019 РІК» НА ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

АНАЛІЗ ВПЛИВУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ НА 2019 РІК» НА ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

 
01.05.2019 12:56
Автор: Стоколюк Вікторія В’ячеславівна, студент, Університет митної справи та фінансів; Костенко Тетяна Андріївна, студент, Університет митної справи та фінансів
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Сплата податків є конституційним обов’язком всіх громадян країни. І кожен українець, який прагне жити в економічно розвинутій країні повинен розуміти важливість та необхідність сплати податків. Натомість держава повинна забезпечити стабільність, прозорість та фінансову спроможність сплати податків своїми громадянами. 

Певну стабільність щодо переліку та ставок податків в Україні було забезпечено з прийняттям Податкового кодексу України (далі - ПКУ), про те щорічне прийняття Законів про державний бюджет завжди вносить деякі зміни в оподаткування фізичних осіб. 

В першу чергу розглянемо як оподатковуються доходи фізичних осіб та які нововведення відбулися в 2019 р. Якщо громадянин є податковим резидентом України, то він сплачує до бюджету податок на доходи фізичних осіб (далі - ПДФО) з отриманих доходів за базовою ставкою 18% (або 9% та 5% для дивідендів, 5% - для спадщини та подарунків від осіб, які не є членами сім’ї першого і другого ступенів споріднення, 0% - для спадщини та подарунків від членів сім’ї першого і другого ступенів споріднення) і військовий збір 1,5% від доходу платника [1].

У 2019 році механізм сплати ПДФО суттєво не змінився, зміни зорієнтовані лише на показники прожиткового мінімуму, зокрема:

- звільнено від оподаткування всі стипендії у межах 2690 грн, тобто не тільки “бюджетні” стипендії, але й стипендії у приватних навчальних закладах, спонсорські, грантові стипендії тощо (пп. 165.1.26 ПКУ);

- щодо оподаткування подарунків – у 2019 р. підлягає оподаткованою тільки сума перевищення 1043,25 грн ( 25% мінімальної заробітної плати на 1 січня = 0,25×4173 грн), проти граничної суми 2018 р. у 930,75 грн. (пп. 165.1.39 ПКУ);

- страхові виплати звільнили від оподаткування , проти ставки 18% у 2018 р. (пп.165.1.27 ПКУ) [1].

Кожного року змінюється прожитковий мінімум і податкова соціальна пільга (далі - ПСП), яка застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень (абз. 1 пп. 169.4.1 ПКУ).

При цьому граничний розмір доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги одному з батьків у випадку та у розмірі, передбачених пп. 169.1.2 ПКУ, визначається як добуток суми, визначеної в абз. 1 пп. 169.4.1 ПКУ, та відповідної кількості дітей. В табл. 1 розглянемо динаміку ПСП за останні роки.




Загальний розмір ПСП може застосовуватись для будь-якого платника податку і становить 50 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1січня звітного податкового року. У минулому році граничний дохід для застосування загальної ПСП становив 2 470 грн., оскільки розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи станом на 01.01.2018 дорівнював 1 762 грн. З огляду на ці суми та зважаючи на визначений у Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2018 у сумі 3 723 грн., переважна більшість найманих працівників скористатись цією пільгою не могла. Тобто ця більшість працівників за чинним законодавством вважалась такою, що має досить захищений соціальний рівень. У 2019 році збільшились і розмір мінімальної заробітної плати, і розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи відповідно до 4 173 грн. та 1 853 грн.

Однак в Україні є досить широке коло працівників, які мають право на зазначену пільгу. Перш за все до них належать працівники, які працюють у режимі неповного робочого часу. Таких в економіці України десятки тисяч. І ще розраховувати на застосування податкової соціальної пільги в 2019 році зможуть ті з працівників, котрі мають право на «дитячі» соціальні пільги і у зв’язку з цим – більш високий, у порівнянні з 4173 грн., граничний розмір зарплати для застосування пільги, тобто 5380 грн. - на двох дітей, 8070 грн.- на трьох тощо.

Отже, Закон України про державного бюджету на 2019 р. зафіксував на 1 січня прожитковий мінімум для працездатної особи 1921 грн. і ця сума потягнула вгору й розміри податкових соціальних пільг:

- податкова соціальна пільга (ПСП) у 100% становить 960,5 грн.;

- ПСП у 150% становить 1440,75 грн.;

- ПСП у 200% становить 1921 грн.;

- ПСП на 2 дітей, за умови порогу доходу 5380 грн. становить 1921 грн.;

- ПСП на 3 дітей, за умови порогу доходу 8070 грн. становить 2881,5 грн.;

- ПСП на 4 дітей становить 3842 грн.

У 2019 р. було розширено перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки. Так, п. 166.3 ПКУ доповнено пп. 166.3.9, згідно з яким до податкової знижки дозволено включати суму коштів у вигляді орендної плати за договором оренди житла, фактично сплачених платником податку, який має статус внутрішньо переміщеного особи. Крім того, розмір такої знижки не може перевищувати (в розрахунку на календарний рік) 30 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року, тобто 125190 грн.

Військовий збір було введено 03 серпня 2014 р., коли набрав чинності Закон України від 31 липня 2014 року № 1621 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів", яким, зокрема, тимчасово встановлено військовий збір, до 1 січня 2015 р. [2]. Про те, військовий збір, як і передбачалося, був продовжений і у 2019 р.

Зростання мінімальної заробітної плати у 2019 р. призвело до зростання ставки податку на нерухомість, яка не повинна перевищувати 1,5% мінімальної зарплати за 1 квадратний метр квартири або іншого приміщення (п266.5 ПКУ), тому ставки, які визначаються місцевими радами, можуть також зрости та становити максимум 62 грн за 1 метр квадратний, проти 55 грн. у 2018 р.

Фізичні особи в Україні є платниками транспортного податку, який було введено в 2015 р. для власників легкових автомобілів з року випуску яких пройшло не більше 5 років включно (для 2019 р. – це автомобілі випущені не раніше 2014 р.) та середньо-ринкова вартість яких перевищує 375 мінімальних заробітних плат (МЗП) на 1 січня звітного року. У 2019 році вона становить 1564875 грн.

Отже, ставка податку у 2019 р. залишається незмінною – 25000 грн, а лише зросла вартість авто, що підпадають під оподаткування - на 168750 грн., в 2018 р. вона становила 1396125 грн.

У 2019 р. відбулися зміни у стягненні з фізичних осіб туристичного збору. Тепер його розмір для однієї особи за одну добу тимчасового розміщення визначатиметься як відсоток від мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року.

Для внутрішнього туризму ставка визначається до 0,5 %, а для в’їзного туризму – до 5 %.

Розмір ставки збору встановлюється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади залежно від якості наданих послуг і природно-кліматичних умов адміністративно-територіальної одиниці тощо.

Очікується, що завдяки таким змінам місцеві бюджети отримають у 2019 році орієнтовно більше 120 млн грн надходжень від туристичного збору [3].

Із тих податкових змін, що торкнуться фізичних осіб в Україні є зниження неоподатковуваної вартості міжнародних посилок з 1 липня 2019 року до 31 грудня 2020 року зі 150 до 100 євро для одного одержувача - фізичної особи.

Для громадян залишається можливість зекономити на купівлі автомобілів на електродвигунах, оскільки до 31 грудня 2022 року продовжено звільнення від сплати ПДВ для ввезення в Україну транспортних засобів, оснащених виключно електродвигунами.

Отже, ми можемо зробити висновки про те, що в 2019 р. не відбулося суттєвих змін в оподаткуванні фізичних осіб. Спостерігалось навіть послаблення податкового тягаря за рахунок звільнення від оподаткування страхових виплат, підвищення неоподаткованого порогу для подарунків та стипендій. Зростання прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати сприяло зростанню розміру податкової соціальної пільги та вартості автомобілів, що підпадають під оподаткування транспортним податком.

Для фізичних осіб відбулось зростання туристичного збору, який тепер визначатиметься як відсоток від мінімальної заробітної плати та збільшилась верхня межа податку на нерухомість, в результаті зростання мінімальної заробітної плати. 

Таким чином, основні зміни в оподаткуванні фізичних осіб пов’язані із зростанням соціальних стандартів в країні, що збільшує податкову соціальну пільгу та ставки деяких податків.

Список використаних джерел

1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.

2. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів № 1621 : Закон України від 31 липня 2014 року  URL: http://bz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/BZ006769

3. Місцеві бюджети з 2019 року отримуватимуть більше доходів від туристичного збору URL: http://www.auc.org.ua/novyna/miscevi-byudzhety-z-2019-roku-otrymuvatymut-bilshe-dohodiv-vid-turystychnogo-zboru


____________________________


Науковий керівник: Александрюк Тетяна Юріївна, старший викладач кафедри оподаткування та соціального забезпечення, Університет митної справи та фінансів





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
WHY POLOTICIANS ARE RESISTING BUT HEALTH EXPERTS WANT IT: SUGAR TAX IN UKRAINE
30.05.2019 13:03
БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА У СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ДОХОДІВ
28.05.2019 09:27




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.200 сек. / Mysql: 1599 (0.154 сек.)