Сьогодні у світі спостерігається стрімкий розвиток пакувальної галузі. Надзвичайно важливою є і залишається проблема адекватного упакування для харчових продуктів. Виробники активно конкурують, вподобання споживачів змінюються, а екологічна безпека стає питанням надзвичайної значимості. Особлива увага у цій сфері економіки також має бути приділена ефективності витрат, оскільки виробники упаковок більше інших відчувають на собі умови жорсткої конкуренції.
В даний час використовуються три основних типи упаковки, а саме первинна, вторинна і третинна: первинна упаковка призначена для безпосереднього контакту з продуктами; вторинна упаковка вміщує кілька первинних упаковок, а третинна використовується для транспортування декількох вторинних упаковок [1, с.12].
Сучасна упаковка виконує такі функції [2, с. 89]:
• зберігає товар від псування та пошкоджень;
• забезпечує створення раціональних одиниць товару для продажу;
• забезпечує захист товару при транспортуванні, складуванні, навантаженні та розвантаженні;
• слугує носієм інформації про товар;
• виступає в ролі "рекламного агенту" підприємства.
Основними матеріалами для виготовлення упаковки є: деревина, шерсть, тканина, скло, полімери, целофан, папір.
Вивчення сучасних особливостей виробництва упаковки для харчових продуктів дозволили нам (із урахуванням [3, с. 148]) виділити п'ять головних тенденцій, які здатні вплинути на відповідні елементи даного ланцюга цінності.
По-перше, спостерігається зростання важливості дизайну і привабливого зовнішнього вигляду продукції на полиці. На тлі постійно зростаючої конкуренції в середовищі роздрібної торгівлі відмінні риси та унікальність продукції набувають все більшого значення. Виробники товарів і роздрібні мережі в рівній мірі прагнуть завоювати увагу споживачів в торгових точках і використовують упаковку як інструмент для досягнення цієї мети. Важливість вторинної упаковки як засобу просування бренду буде збільшуватися, тому роздрібні компанії і виробники будуть вкладати все більше коштів у розробку рішень, що забезпечують високу якість друку і унікальний дизайн упаковки.
По-друге, відбувається підвищення інтенсивності конкуренції в ланцюжку цінності, яке стимулює скорочення витрат. Посилення конкуренції змушує всіх учасників ланцюжка цінності вжити заходів для зменшення своїх витрат і збільшення ефективності своїх операцій. Упаковка і пов'язана з нею логістика будуть частиною цих заходів.
По-третє, щодня стає все важливішим питання екологічної відповідальності та дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Зростаючий тиск з боку споживачів і все більш строгі нормативні вимоги в цій області можуть стани причиною особливої уваги до екологічних аспектів у всьому ланцюжку цінності. Роздрібні компанії і виробники товарів змінюють своє ставлення до екологічних аспектів, і тепер екологічність для є не просто модним словом, а реальною умовою ведення бізнесу.
По-четверте, вивчення світових тенденцій доводить, що у майбутньому «розумна» упаковка отримає більшого поширення. Такі рішення, як радіочастотна ідентифікація (RFID), застосування датчиків і т.п. вже використовуються на деяких ринках; проте, на невеликих ринках, наприклад, в Фінляндії або Швеції, ця тенденція ще не настільки помітна, і як і раніше потрібен якийсь час, перш ніж виробники і роздрібні компанії почнуть в повному обсязі застосовувати ці технології.
По-п’яте, будуть збільшуватися обсяги електронної торгівлі. В майбутньому охоплення споживачів інтернет-магазинами, що пропонують продукти харчування, продовжуватиме зростати. Це обумовлено бажанням споживачів отримати зручну і швидку альтернативу походам в традиційні магазини. Це призведе до появи нових вимог до транспортної упаковці, оскільки вона повинна буде забезпечити збереження при обробці і захист від можливих зовнішніх пошкоджень. Окрім того, необхідно буде вирішити деякі комплексні питання, пов'язані з логістикою.
Перераховані тенденції торкнуться всіх учасників ланцюжка цінності, але в різному ступені. У роздрібному сегменті конкуренція буде постійно посилюватися, в результаті чого компанії ще уважніше будуть підходити до питання скорочення витрат. Щоб підвищити прибутковість, роздрібні компанії будуть все активніше шукати рішення для поліпшення ефективності складського зберігання, наприклад, готової до викладення упаковки, яку легко розкривати, легко переносити і легко утилізувати. Повторне використання також має важливе значення для роздрібних мереж, які потребують більш тонка і легка упаковка для економії простору на складі.
Повторне використання також має важливе значення для роздрібних мереж, які потребують більш тонкої і легкої упаковки для економії простору на складі [4]. Простота утилізації також важлива для персоналу роздрібних магазинів, оскільки збір вже використаної упаковки вважається неергономічною і трудомісткою процедурою. Більш того, роздрібні компанії будуть шукати ефективні з точки зору логістики рішення, за допомогою яких вони зможуть оптимізувати процеси складування, обліку товарів, використання піддонів і інші напрямки своєї діяльності.
Вторинна упаковка не тільки допоможе роздрібним компаніям заощадити кошти, але також буде мати велике значення з точки зору брендингу у зв'язку зі збільшенням асортименту товарів, що продаються під власною торговою маркою (ВТМ). Збільшення числа ВТМ призведе до зміни відносної важливості первинної та вторинної упаковки [4]. Вторинна упаковка буде активніше використовуватися при складської логістики. Виробникам упаковки необхідно буде відповідати цій тенденції, пропонуючи різний дизайн для забезпечення привабливого зовнішнього вигляду і ефективності в процесі реалізації. Збільшення частки інтернет-продажів в значній мірі вплине на роздрібні компанії, що відкриє абсолютно новий канал для взаємодії зі споживачами.
Сьогодні магазини стали нести відповідальність за забезпечення збереження замовлених продуктів (зокрема продуктів харчування) під час їх доставки покупцям. Щоб відповідати цій тенденції, роздрібні компанії можуть посилити свої позиції серед конкурентів шляхом створення надійного зв'язку онлайн-каналу і пропонованих послуг з традиційними магазинами для надання покупцям повного комплексу послуг. Упаковка грає велику роль для успішного досягнення цієї мети.
До того ж роздрібні компанії з великою увагою підходять до питань захисту навколишнього середовища, щоб відповідати запитам споживачів і нормативним вимогам. Роздрібні мережі ще більше зосередяться на безпечній для навколишнього середовища продукції, тим самим стаючи більш екологічно стійкими і зменшуючи кількість харчових відходів. Крім того, вони будуть більш активно працювати в цьому напрямку з вимогами до постачальників, щоб забезпечити екологічну безпеку у всьому ланцюжку цінності.
Очікується, що логістика стане важливим елементом загального ланцюжка цінності. Безпечне транспортування товарів повинно забезпечуватися одночасно з вирішенням виникаючих проблем, пов'язаних з ланцюжком поставок [3]. Зниження кількості харчових відходів залишатиметься однією з головних реальних проблем для логістики продуктів харчування. У зв'язку зі збільшенням обсягів інтернет-торгівлі, про що говорилося вище, будуть пред'явлені нові вимоги до логістичних операцій. Продумані пакувальні рішення можуть збільшити ефективність логістики. Такі рішення, як оптимізація процесів навантаження, продумане складування або зменшення ваги упаковки, допомагають знижувати витрати і дозволяють більш плавно виконувати всі операції.
Автоматизований і інтегрований ланцюжок поставок буде розвиватися і використовуватися як засіб для підвищення ефективності всіх процесів. Як приклади подібних заходів щодо поліпшення, які використовуються сьогодні, можна привести оперативну логістику (концепція «точно в строк»), своєчасне поповнення запасів і впровадження системи електронного обміну даними (ЕОД). В майбутньому гнучкість і здатність адаптуватися до змін будуть дуже важливі як для учасників логістичного ланцюжка, так і для постачальників упаковки.
Розумний підхід до виділених тенденцій дозволить виробникам упаковок для продуктів харчування не тільки побачити власне місце на вказаному ринку, але й визначитися з поточними і майбутніми конкурентними перевагами, а також з наявними недоліками, за якими поки що спостерігається їх відставання від інших гравців. Врахування ринкових трансформацій і вдалих стратегічних ходів допоможе краще організувати пакувальні процеси, зробить їх більш ефективними і результативними.
Список використаної літератури:
1. Аакер Д. А. Бизнес-стратегия от изучения рыночной среды до выработки беспроигрышных решений; пер. с англ. Москва : Эксмо, 2007. 464 с.
2. Турченюк М. О., Швець М. Д. Маркетинг : підручник. Київ. Знання, 2011. 318 с.
3. Крикавський Є.В., Похильченко О.А., Фертш М. Логістика і управління ланцюгом поставок : Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. 514 с.
4. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг : підручник. Київ : КНЕУ, 2012. 523 с.
|