Доходи є одними з найважливіших показників фінансово-господарської діяльності освітніх закладів, оскільки виступають основою для визначення результатів виконання кошторису бюджетної установи та його аналізу з метою виявлення внутрішніх резервів. Варто зазначити, що при складанні та затвердженні проектів кошторисів залишки коштів за спеціальним фондом не плануються, але проект кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до фонду та напрямків їх використання.
Дохідна частина спеціального фонду закладів освіти формується за рахунок двох шляхів надходження коштів: власні надходження та інші джерела надходжень до спеціального фонду. Власними надходженнями вважаються кошти, одержані від надання послуг, виконання робіт, реалізації продукції чи здійснення діяльності з виконання доручень, а також як гранти та дарунки (благодійні внески). Вони виконують переважно доповнюючу функцію відносно бюджетних асигнувань. Але з огляду на фінансову ситуацію, що склалась на даний час у державі і звужене фінансування, все більша увага приділяється власним доходам, за рахунок яких і формується спеціальний фонд закладів освіти.
Організація обліку власних доходів навчальних закладів, що здійснюється як на етапі планування показників господарсько-виробничої діяльності, так і на етапі їх фіксування у процесі бухгалтерського обліку, охоплює такі напрями: розробка класифікаційної схеми власних доходів освітнього закладу; організація планування доходів спеціального фонду; організація обліку надходження доходів; організація облікової номенклатури; організація носіїв облікової інформації.
Власні доходи освітніх закладів, як і доходи загального фонду, підлягають плануванню. Формування дохідної частини спеціального фонду проекту кошторису здійснюється за видами доходів та їх джерелами, які визначаються розробленою класифікацією доходів кожної освітньої установи. Щоб забезпечити отримання максимально вірогідного обсягу доходів, необхідно заздалегідь сформувати систему показників, застосовуваних у розрахунках. Стосовно доходів закладу освіти можна виокремити показникиза доходами, що отримуються від: 1) надання функціонально основних послуг освітніх установ (кількість осіб, які навчатимуться на контрактній основі); 2) господарської чи господарсько-виробничої діяльності (кількість виробів навчально-виробничих майстерень та їх вартість); 3) оренди майна бюджетних установ (площа приміщень та розмір плати); 4) реалізації (кількість і вартість запланованих до реалізації об’єктів).
Крім розрахункових показників об’єктом планування щодо власних доходів установи є термін надходження доходів за видами. На підставі цих показників визначається сума доходів на наступний рік за кожним джерелом надходжень з урахуванням конкретних умов: для освітніх закладів більшість власних доходів прогнозується до надходження у середині І та ІІІ кварталів.
Організація обліку власних доходів освітніх установ здійснюється з урахуванням специфіки їх роботи. При цьому серед переліку облікових номенклатур виокремлюють: нарахована плата за навчання; нарахована плата за надані послуги з оренди приміщень; нарахована плата за харчування; нарахована плата за користування гуртожитком; здані виконані науково-дослідні роботи.
Отже, надходження спеціального фонду у освітніх закладах займають вагому частку. У зв’язку з цим необхідно посилювати контроль за їх плануванням і надходженням на усіх стадіях виконання кошторису доходів освітньої установи.
Список використаної літератури:
1. Бакалина Н. В. Реформування бухгалтерського обліку в державному секторі триває / Н. В. Бакалина // Бухгалтерський облік і аудит. – 2017. – №8. – С. 23–27
2. Цебень Р. Л. Особливості доходів і видатків вищих навчальних закладів / Р. Л. Цебень // Інноваційний вісник. – 2016. - №13. – С. 101-106
________________________
Науковий керівник: Цятковська Олена Віталіївна, кандидат економічних наук, Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана
|