Питання необхідності бюджетування діяльності малого підприємства є доволі дискутабельним і розглядається науковцями із різних позицій.
З точки зору Івата В.В «порівняння фактичних даних з даними минулого періоду є ознакою пасивного адміністративного підходу…», «…саме тому будь-який варіант ефективної системи управління базується на фінансовому бюджетуванні, побудові планових показників, з якими порівнюються фактичні дані у встановлені звітні періоди» [1, c.1].
Антонець О.О. вважає, що «бюджетування на малому підприємстві повинно бути комплексним інструментом націленим на оптимізацію витрачання фінансових ресурсів підприємства» [2, c.3].
Заслуговує на увагу сучасна характеристика бюджетування надана М.Д. Білик, з погляду якої воно є, з одного боку, процесом «складання фінансових планів і кошторисів, а з іншого – управлінська технологія, призначена для вироблення і підвищення фінансової обґрунтованості і прийнятних управлінських рішень» [3, с. 450].
Протягом 90-х років, на початку становлення ринкової економіки в Україні переважала думка, що бюджетування та планування не є необхідними частинами фінансово роботи на підприємстві, адже ринкові умови самі диктуватимуть як і скільки підприємство може заробити, а інструменти планування не здатні спрогнозувати ситуацію на ринку адекватно.
Кожна із цих думок має право на життя, адже несе в собі раціональне зерно та формує погляд на бюджетування з різних сторін.
Таким чином ми можемо сформувати комплексне поняття «бюджетування». Бюджетування ― це процес складання фінансових планів на майбутній звітний період щодо доходів і витрат підприємства, який спирається на статистичні данні минулих років та прогнозування їхньої зміни, з метою координації та контролю діяльності підприємства та обґрунтування прийняття управлінських рішень в майбутньому звітному періоді.
Систему бюджетів на малому підприємстві необхідно вводити поступово, адже велика кількість цифр для недосвідченого бізнесу може не принести користі. Маємо на увазі що необхідно для початку сконцентруватися на досягненні певних планів, а вже за успішного їхнього досягнення розширювати систему бюджетів. Але перш за все, перед тим як уводити якийсь бюджет у дію, необхідно визначити, які проблемні точки є у підприємства, та за допомогою, якого бюджету можна їх додатково проконтролювати.
Розглянемо які є бюджети за своїм змістом:
• операційні
o продажів продукції
o витрат виробництва, на збут, адміністративних
• фінансові
o доходів і видатків
o балансу
o грошових потоків
Фінансові бюджети розглядають у собі діяльність підприємства у цілому, операційні – дають змогу проаналізувати і проконтролювати кожний сегмент діяльності окремо (окремо кожен вид продукції в розрізі продажів та собівартості, окремо кожну категорію витрат тощо).
Завдяки своїй детальності вважаємо операційні бюджети первинною ланкою для створення системи бюджетування на підприємстві.
Операційний бюджет продажів – це прогноз дохідної частини підприємства, він містить інформацію про запланований обсяг продажу, ціну й очікуваний дохід від продажу кожного виду продукції, визначає і обсяг виробництва продукції та витрати різних видів ресурсів на виробництво цієї продукції.
Розробка такого бюджету та встановлення плану на майбутній рік може відбуватися за двома методологіями:
• відштовхуючись від продажів попередніх періодів, та встановлення відсотку зростання
• відштовхуючись від потреби у грошових коштах для покриття витрат у майбутньому звітному періоді.
Перший підхід доцільно використовувати у разі роботи із даними прибуткового підприємства, адже він дозволяє сконцентруватися на економічному розвитку компанії.
Другий підхід більшою мірою підходить для підприємств, що мають певні проблеми із касовими розривами, заборгованість перед кредиторами, або які є неприбутковими. Він дозволяє сконцентруватися на проблемних точках та прорахувати критично необхідні обсяги продажів для забезпечення життєдіяльності підприємства. Для розрахунку такого бюджету пропонуємо методологію розроблену автором на базі розрахунку точки беззбитковості та скореговану на необхідність покриття грошової потреби.
Методологія розрахунку хоча і схожа на прорахунок точки беззбитковості, втім вона не виводить діяльність підприємства в нульовий дохід, натомість надає інформацію про мінімально необхідні грошові надходження для безперебійного функціонування підприємства. Запропонований підхід варто прораховувати для кожного місяця майбутнього періоду. Такий підхід корисний саме для малих підприємств адже дозволяє швидко оцінити чи здатна поточна операційна діяльність покрити потреби, визначити планку продажів, зрозуміти до якого рівня необхідно зменшувати витрати або скільки вільних коштів залишається.
Таким чином ми визначили необхідність бюджетування на підприємстві та запропонували корисну та зручну для малого бізнесу методологію розрахунку бюджету потреби у грошових коштах.
Список використаних джерел
1. Бюджетування витрат в системі управління малим підприємством, Іва-та В.В., : веб-сайт. URL: http://www.rtpp.com.ua/en/news/2014/02/24/1/3096.html
2. Антонець О.О. Бюджетування діяльності малих підприємств. Вісник наукова періодика. Технічний прогрес та ефективність виробництва. Вип. 2012. С. 3 – 8.
3. Марченко О.І., Погріщук Г.Б., Бюджетування у системі фінансового планування на підприємстві: стан, перспективи розвитку. Науковий вісник Економічні науки. Вип. 1(24) 2013.
4. І. Б. Садовська, Т. В. Божидарнік, К. Є. Нагірська Бухгалтерський облік: навчальний посібник. Київ – 2013, URL: http://cul.com.ua/preview/buh_obl_sadovska.pdf
5. Довбуш Н.Є. Концептуальні основи бюджетування на підприємствах малого та середнього бізнесу. Інноваційна економіка. - 2015. - № 3. - С. 242-247
_________________________
Науковий керівник: Іванець Ірина Василівна, доцент кафедри корпоративних фінансів і контролінгу Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, кандидат економічних наук
|