Актуальність франчайзингу у сучасних умовах пояснюється активізацією малого бізнесу, яка останнім часом характерна для економіки України. Адже франчайзинг дозволяє вирішити важливу для малого бізнесу проблему фінансування, яка часто обмежує його розвиток. Франчайзинг визначається як надання права на виробництво і (або) збут продукту (послуги) з наданням допомоги в організації та управлінні бізнесом. Тобто це метод ведення бізнесу, заснований на довгострокових відносинах між двома сторонами - франчайзером та франчайзі [1].
Незважаючи на економічні виклики, франчайзинг в Україні продовжує розвиватися в багатьох секторах та регіонах. Вагомою причиною цього є те, що українці вважають франчайзинг однією з найбільш життєздатних форм інвестування, оскільки він пропонує надійні і перевірені бізнес-моделі [2].
На рисунку представлена динаміка зростання франшиз в Україні, починаючи з 2001 р.
Як видно з рис., починаючи з 2001 р. в цілому спостерігається позитивна динаміка кількості франшиз. Економічна ситуація в країні значно впливає на цей показник: кризи 2008 р. та 2014 р. призвели до падіння загальної кількості франшиз. Разом з тим, економічна криза 2014 р. у певній мірі позитивно вплинула на франчайзинг, оскільки примусила компанії удосконалювати бізнес-процеси заради виживання. У 2015 р. відбулося зростання кількості успішних бізнес-моделей та «перевірених» франчайзерів і падіння незаконних франчайзерів. У 2016 р. спостерігалося зменшення ринку франчайзингу на 18% порівняно з аналогічним періодом 2015 р., що супроводжувалося певними структурними змінами у секторі: було відкрито 1100 нових відділень і 725 було закрито. У 2016 р. в Україні працювало 461 франчайзерів, а загальна кількість торгових точок склала 13 690. Їх річний брутто-дохід досяг понад 38 млн. дол. Серед франчайзерів України 76% є активними, що означає, що вони працюють з франчайзі, а 24% - неактивні, тобто вони зареєстровані як франшизи, але працюють тільки у своїх торгових точках [3]. Найбільш популярними є франшизи, орієнтовані на бізнес-послуги, роздрібну торгівлю та ресторани швидкого обслуговування [3].
Отже, проведене дослідження свідчить про значний потенціал розвитку франчайзингу в Україні. Франчайзинг відкриває нові можливості співпраці з міжнародними компаніями, сприяє зміцненню стану українського бізнесу та переходу до нових прогресивних форм управління.
Список використаної літератури:
1. Лазарєва С.Ф. Економіка та організація інформаційного бізнесу: навч. посіб. / С.Ф. Лазарєва. – Київ: КНЕУ, 2002. – 667 с.
2. Franchise Group [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://franchisegroup.com.ua/
3. FRANCHISING INDUSTRY 2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.franchise.org/sites/default/files/USCS_Franchising_Resource_Guide_2018.pdf
|