Доходи цільових фондів, державного і місцевих бюджетів, соціально-економічний розвиток України, національне багатство, рівень життя населення нашої країни багато в чому залежить від функціонування грошово-кредитної системи.
Одним із напрямів удосконалення функціонування грошово-кредитної системи України є використання позитивного закордонного досвіду, а зокрема досвіду однієї з провідних держав у світі — Сполучених Штатів Америки.
Грошово-кредитна система США — це форма організації грошового обігу і кредитування, що історично і законодавчо утворилася в цій країні. Грошово-кредитна політика США за перше півріччя 2018 року, розглядається в трьох інструментах:
1. Процентна політика. Протягом першої половини 2018 року Федеральний комітет з питань відкритого ринку (ФКВР) продовжував поступово збільшувати цільовий діапазон для ставки федеральних фондів. Зокрема, Комітет вирішив збільшити цільовий діапазон для ставки федеральних фондів на своїх засіданнях у березні та червні, привівши його до нинішнього діапазону від 1,75 до 2 %. Рішення щодо збільшення цільового діапазону для рівня федеральних фондів відобразили подальший прогрес економіки до цілей Комітету щодо максимальної зайнятості та цінової стабільності. Навіть із збільшенням цієї ставки, позиція грошово-кредитної політики залишається помітною, тим самим підтримуючи сильні умови ринку праці та стійке повернення до 2-відсоткової інфляції.
ФКВР очікує, що подальше поступове збільшення цільового діапазону для ставки федеральних фондів буде відповідати послідовному розширенню економічної активності, сильним умовам ринку праці та інфляції, незважаючи на 2-відсоткову ціль Комітету в середньостроковій перспективі. Відповідно до цього світогляду, в останньому Резюме економічних прогнозів (РЕП), який було складено під час чергового засідання ФКВР, орієнтир оцінок учасників на відповідний рівень для ставки федеральних фондів поступово зростає протягом періоду з 2018 року до 2020 року і до кінця 2019 року і до 2020 року дещо перевищить середнє значення прогнозу щодо її довгострокового рівня. Проте, як Комітет продовжував наголошувати, час і розмір майбутніх коригувань до цільового діапазону для ставки федеральних фондів будуть залежати від оцінки Комітету реалізованих та очікуваних економічних умов, щодо її цілі максимальної зайнятості та симетричної мети з інфляцією в 2 відсотки [3].
2. Політика балансу. ФКВР продовжує впроваджувати програму нормалізації балансу, описану в Додатку до принципів та планів нормалізації політики, які Комітет видав приблизно рік тому. Зокрема, ФКВР зменшує свої частки казначейських та цінних паперів агентства, поступово і передбачувано зменшуючи реінвестування основних платежів, які вони отримують від цих цінних паперів.
3. Фінансова стабільність. Фінансова система США залишається набагато більш стійкою, ніж протягом десятиліття перед фінансовою кризою. Оцінки активів продовжують підвищуватися, незважаючи на зниження з кінця 2017р. у співвідношенні прямих цін та доходів акцій та цін на корпоративні облігації. У приватному нефінансовому секторі запозичення серед підприємств з високим рівнем зловживання та низьким рейтингом залишається підвищеним, хоча співвідношення боргових зобов'язань та наявного доходу продовжує залишатися помірним. Вразливості, що випливають із кредитних ресурсів у фінансовому секторі, залишаються низькими, що частково відображає позиції капіталу в банках, тоді як деякі показники використання кредититів хедж-фондів зросли [3].
Економіка США прискорилася до 4,1-процентного зростання в другому кварталі, що є найкращим показником з 2014 року. У першому кварталі 2018 року ВВП США виріс на 2,2%. Держборг США оцінюється в 20 трильйонів доларів.
Згідно з даними Мінторгу США, споживчі витрати, які є головним двигуном економіки, у другому кварталі виросли на 4%, при цьому витрати споживачів на товари тривалого користування збільшилися відразу на 9,3%, а на послуги - на 3,1%, інвестиції в нежитлові компанії виросли на 7,3 відсотка.
Експорт за три місяці виріс на 9,3%, імпорт - всього на 0,5%, тобто, внесок зовнішньої торгівлі в загальне зростання американської економіки склало 1,06%, а це найвищий показник за останні п'ять років.
При цьому аналітики очікували ще більш високого зросту - 4,4% в річному обчисленні.
Долар і прибутковість по 10-річних казначейських облігаціях знизилися після звіту, який також показав, що інфляція за винятком продовольства і енергетики була нижче, ніж передбачалося. Очікується, що керівники ФРС продовжать поступове зростання процентних ставок, спрямованих на те, щоб економіка не перегрівалася.
Темпи зростання споживчих витрат, на які припадає близько 70 відсотків економіки, перевищили прогнози на 3 відсотки, додавши до зростання 2,69 процентного пункту. Придбання нових автомобілів було основним фактором, поряд з витратами на охорону здоров'я, житлово-комунальними послугами та продовольчими послугами та житло. На додаток до зниження податків купівельна спроможність населення виграє від постійного найму, рівень безробіття, який є найнижчим з 1969 року, покращує фінанси, відносно низькі витрати на позики і містить інфляцію [4].
В Україні доцільно використовувати американський (США) досвід діяльності:
– комерційних банків;
– державних і контрольованих державоюкредитних установ;
– інвестиційних банків, дилерських і брокерських фірм;
– фінансових компаній;
недержавних пенсійних фондів [1, 124].
В Україні, слід використовувати досвід США щодо організації кредитування населення і підприємств. Подальші дослідження і розробки в галузі вивчення закордонного досвіду функціонування грошово-кредитної системи, а зокрема досвіду США, мають першорядне значення для збільшення доходів цільових фондів, державного і місцевих бюджетів, зростання національного багатства, прискорення соціально-економічного розвитку України, підвищення рівня життя нашого народу [2, 23].
Ми ознайомились з сучасним станом грошово-кредитної політики Сполучених Штатів Америки в першому півріччі 2018 року, яка проводиться завдяки трьом основним інструментам: процентна політика, політика балансу та фінансова стійкість. Також ми розглянули основні показники економіки США протягом цього періоду та доцільність використання американського досвіду грошово-кредитної політики для України.
Список використаної літератури:
1. Данилов В. О. Грошово-кредитні системи світу / В. О. Данилов // Гроші. — 2006. — №11. — с. 52 — 54. 2. Економічний словник. — М. : Вік, 2004. — с. 124 — 127.
2. В. П. Кодацький Грошово-кредитна система Сполучених Штатів Америки/ В. П. Кодацький // Економічний вісник Донбасу.– 2011. - №1. – С.23.
3. Monetary Policy Report submitted to the Congress on July 13, 2018, pursuant to section 2B of the Federal Reserve Act [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/2018-07-mprsummary.htm
4. Трамп очікує трьохвідсоткове зростання ВВП в 2018 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/WORLD/tramp-ochikuye-trohprocentnogo-zrostannya-vvp-v-2018-roci-284221_.html
|