Однією з особливостей вітчизняного автозаправного ринку є те, що, незважаючи на певну монополізацію цін на паливні ресурси, мережі АЗК характеризуються конкурентною боротьбою за кожного клієнта у напрямку постійного розширення переліку пропонованих товарів і послуг, покращення їх якості, а також різноманітних акцій, знижок чи програм лояльності для клієнтів. Зараз на ринку йде боротьба за кожного клієнта, тому надзвичайно важливо надавати якісні послуги, реалізовувати товари найвищої якості та пропонувати значний асортимент товарів, який підійшов би кожному клієнту.
О. П. Карпій, Н. М. Васильців, Н. І. Михайлик виокремили в структурі послуг АЗС чотири складових елементи: корінь послуги, додаткові платні послуги, допоміжні платні послуги, корисні безплатні послуги [1]. Ми поділяємо їх думку, що найбільший інтерес для клієнта АЗС становлять всі додаткові, допоміжні і безплатні послуги, які надають автозаправні станції.
Оскільки ринок автозаправного бізнесу характеризується скороченням обсягів реалізації пального через девальвацію гривні і зниження купівельної спроможності населенню, то для диверсифікації ризиків національні АЗК дедалі активніше розвивають продуктовий рітейл і відкривають у складі комплексів торгові точки й ресторани.
Таким чином, на сучасному етапі розвитку автозаправного бізнесу АЗС не тільки повинні надавати «корінь послуги» за всіма видами палива, тобто бути мультизаправками, а також пропонувати широкий вибір товарів і послуг. Таким чином учасники ринку автозаправного бізнесу повинні перетворитися на багатофункціональні автозаправні комплекси.
На основі аналізу рітейла ринку АЗС нами запропоновано наступну сегментацію ринку, рис. 1.
На нашу думку, наведене сегментування ринку автозаправного бізнесу є найбільш доцільним, оскільки включає всі види товарів і послуг, які пропонуються АЗС. Перспективами розвитку даного ринку є розширення мережі електрочаджерів та газового сегмента, що зумовлено зростання вимог до екологічності палива, спадною тенденцією обсягів видобутку нафти та динамічним зростанням цін на неї.
Список використаної літератури:
1. Карпій О. П. Аналіз критеріїв, що впливають на вибір автозаправного комплексу / О. П. Карпій, Н. М. Васильців, Н. І. Михайлик // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. - 2016. - № 851. - С. 168-173. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPM_2016_851_25.
|