Зміст поняття «сервіс» в науці досі не визначено чітко, межі або розширюються введенням в його структуру всіх видів діяльності, або звужуються до «побутового обслуговування». В даному контексті поняття «сервісна організація» мається на увазі підприємство сфери обслуговування. Метою статті є виявлення особливостей інноваційної діяльності сервісних організацій.
У сфері послуг розробка і впровадження інновацій мають свої характерні риси, що відрізняються від створення і управління інноваціями в сфері виробництва. По-перше, велика частина інновацій в сфері послуг не підлягає патентуванню, що істотно скорочує життєвий цикл інновацій. По-друге, для інновацій в сфері послуг характерні висока невизначеність наслідків. По-третє, досить складно оцінити ефективність інновації. По-четверте, у сфері послуг необхідний комплексний підхід до впровадження інновацій.
Можна виділити ряд класифікаційних ознак інновацій в сервісних організаціях. Залежно від об'єкта змін можуть бути виділені наступні типи інновацій:
• технічні, пов'язані з впровадженням нових видів техніки, пристосувань, інструментів, а також техніко-технологічних прийомів праці в обслуговуванні;
• організаційно-технологічні, пов'язані з новими видами послуг, більш ефективними формами обслуговування;
• управлінські, орієнтовані на вдосконалення внутрішніх і зовнішніх зв'язків організації, що використовують методи і форми менеджменту;
• комплексні, що охоплюють одночасно різні аспекти і сторони сервісної діяльності.
Залежно від ініціатора змін інновації в сфері послуг можуть бути поділені на:
• інновації «зверху-вниз», ініційовані керівництвом сервісної організації;
• інновації «знизу-вгору», ініційовані самими працівниками.
Інновації в залежності від причини їх появи діляться на:
• інновації, які викликані потребами, - розробляються для вирішення конкретної проблеми цільового ринку;
• інновації, спрямовані на підвищення ефективності, - розробляються для підвищення ефективності процесу, існуючої послуги або процедури. Класифікація інновацій за ступенем новизни може бути представлена наступним чином:
• новітні інновації - створення і впровадження нових послуг;
• поступові інновації - поліпшення існуючих послуг або процесів;
• системні інновації - створення нової системи, наприклад, нові форми співпраці та взаємодії.
Всі системи в своєму розвитку проходять «порогові» етапи, які ведуть до різкої якісної зміни (біфуркації) процесів, які в них протікають, і до зміни організації в цілому. Необхідність впровадження інновацій в сервісні організації диктується такими факторами, як ринком і жорсткою конкурентною боротьбою, а також швидкою зміною технологій і появою нової генерації техніки, для якої не прийнятні старі методи сервісу.
Конкурентні переваги сервісних організацій це, перш за все:
• високотехнічний і стабільний механізм надання широкого кола послуг;
• персональний підхід, ідентифікація проблеми клієнта і її ефективне рішення;
• цілісність якості.
Отже, організація повинна мати істотні бізнес-причини для інноваційної діяльності; тобто інновації не є самоціллю. Інновація являє собою безперервний процес створення, тестування і впровадження нових ідей. Критерієм переходу до ноосферної економіки вважається формування сервісної моделі суспільства, якій відповідає домінуюча роль сфери послуг. Багато підприємств галузі послуг в останні десятиліття інтенсивно інтегруються в інноваційну економіку. Інновації в сфері послуг - це результат інноваційної діяльності (сервісний продукт, технологія або її окремі елементи, нова організація сервісної діяльності та ін.), який здатний більш ефективно задовольняти суспільні потреби.
Список використаних джерел:
1. Власюк Ю. А. Особенности инновационной деятельности сервисных организаций / Ю. А. Власюк // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2011. - № 1. - С. 98-102.
2. Richard L. Daft A Dual-Core Model of Organizational Innovation / Academy of Management Journal Vol. 21, No. 2.
3. Fariborz Damanpour Richard M. Walker Claudia N. Avellaneda Combinative Effects of Innovation Types and Organizational Performance: A Longitudinal Study of Service Organizations / Journal of Management Studies // Volume46, Issue4 June 2009 Pages 650-675
|