В сучасних умовах на ринку з'являється все більше виробників товарів різних категорій, що в свою чергу збільшує конкуренцію. Для того щоб виділятися серед конкурентів потрібно мати своє місце на ринку, а також набір купівельних потреб і сприйняття, частину індивідуальності бренду, яка повинна активно використовуватися для "відбудови" від конкурентів. Тому позиціонування товару стає все більш актуальним для виробників.
За умов насичення ринку товарами та послугами, з метою виділитися серед конкурентів та зайняти гідне місце у свідомості не тільки споживачів, а й усіх учасників ринку, компанії спрямовують свої зусилля на диференціювання пропозицій, на основі чого здійснюють позиціонування своєї продукції [3].
Процес позиціонування товару являє собою створення та забезпечення конкурентоспроможного становища на ринку, яке створюється у свідомості споживачів. Це дає змогу покупцям відрізняти товар від товарів-аналогів та формує ірархію цінностей, порівняно з товарами-конкурентами.
Сутність позиціонування досліджували вчені різних країн, зокрема: Дж. Траут, Ел. Райс, Ф. Котлер, Г. Хулей., Д. Сондерс, Н. Пірсі.
Позиціонування товару тісно пов'язане з сегментацією, оскільки ті чи інші якості товару виходять з потреб певного сегмента споживачів. Обравши конкретний сегмент потрібно визначити як завоювати його і здобути конкурентні переваги. Для цього потрібно дослідити позиції всіх конкурентів і визначити своє місце на ринку. В умовах складної економічної ситуації та посилення конкуренції на ринках необхідно правильно просегментувати споживачів, чітко визначити профілі отриманих сегментів і сфокусуватися на тій аудиторії, для якої конкурентні переваги компанії стануть максимально значущими [2]. Обираючи цільовий сегмент, товаровиробник повинен вирішити непросте завдання — яку частку зайняти на кожному сегменті. Вирішенню цього завдання допомагає позиціонування [2].
В Україні суттєвий внесок у розробку теоретичних і практичних питань щодо сегментування ринку та позиціонування товарів зробили вчені О.В. Зозульов, Т.М Циганкова, Л. Вікентьєва та інші автори.
Позиціонування проводиться з метою допомоги потенційним покупцям виділити товар серед товарів-конкурентів за якоюсь ознакою і віддати перевагу при покупці товару саме за цією ознакою (рис. 1).
Позиціонування – це комплекс маркетингових заходів, який пов'язаний з різними напрямами маркетингової діяльності: товарним, ціновим, збутовим, сервісним, але найбільше, з рекламним.
Крім основних засад, на яких може позиціонуватися товар, існують ще й принципи, яких варто дотримуватись для правильного та ефективного позиціонування (табл. 1).
Можна зробити висновок, що процес позиціонування є невід’ємною складовою процесу впровадження товару на ринок. При правильному позиціонуванні споживачі звернуть увагу на ваш товар, а це в свою чергу принесе прибуток виробнику.
Вдале позиціонування дозволяє підприємству обрати такі характеристики товару, ціни і засоби його реклами і продажу, які забезпечили б його конкурентоспроможність на ринку [2].
Використані джерела інформації:
1. Типи позиціонування товарів і марок на споживчому ринку [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://economy.kpi.ua/files/files/39_kpi_2008.pdf - Назва з екрана.
2. Актуальні проблеми сегментування ринку та позиціонування товарів [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.agrosvit.info/pdf/8_2011/7.pdf - Назва з екрана.
3. Стратегії позиціонування у теорії маркетингу [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2012_1_13_20.pdf - Назва з екрана.
_________________________
Науковий керівник: Паневник Тетяна Миколаївна, кандидат економічних наук, кафедра прикладної економіки, Інститут економіки та менеджменту, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
|