В умовах поглиблення ринкової конкуренції та реалізації Програми реформування житлово-комунального господарства для ефективного функціонування нових організацій - об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) у сфері обслуговування житла необхідним є формування комплексного інформаційно-аналітичного забезпечення, що вимагає обґрунтування методичних підходів та практичних рекомендацій до організації обліку і контролю доходів та витрат в цих організаціях.
Особливості організації та діяльності ОСББ закріплені Законом України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» [1], проте існує достатньо неврегульованих питань, що стосуються організації обліку в ОСББ, оподаткування певних операцій ОСББ тощо, що свідчить про актуальність даного дослідження.
ОСББ включається до складу непідприємницьких товариств, отже під час процедури державної реєстрації отримують статус неприбуткової організації і згідно Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зобов’язані вести бухгалтерський облік та складати звітність [2].
Цільове фінансування — це особливий вид доходу. Відповідно до законодавства [3], отримане цільове фінансування в обліку визнається доходом не відразу після отримання, а протягом тих періодів, у яких були понесені витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування. Таким чином фінансовий результат балансується, тобто в результаті прибуток буде нульовим, що фактично буде підтверджувати статус неприбуткової організації.
Водночас П(с)БО 15 "Дохід" забороняє визнавати цільове фінансування доходом доти, доки немає підтвердження, що воно буде отримане і підприємство виконає умови такого фінансування. В даному випадку йде прив’язка до отримання коштів, що порушує принцип нарахування і відповідності доходів та витрат, за яким доходи і витрати потрібно фіксувати в обліку, незалежно від дати надходження чи сплати грошей.
А тому необхідно при нарахуванні заборгованості співвласників ОСББ (власників квартир) щодо їх внесків одночасно відображати і нарахування цільового фінансування проведенням - Д 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" і К 48 "Цільове фінансування і цільові надходження". Таке відображення в обліку дасть змогу керівництву ОСББ мати чітку картину про суму планових надходжень до кінця року за кожним співвласником в розрізі внесків (обов’язкових, добровільних, основних, додаткових) та, відповідно, порядок їх погашення (сплати), змогу визначити відсоток заборгованості за плановими надходженнями; дозволить змогу керівництву ОСББ планувати надходження для своєчасного розрахунку за послуги, надані ОСББ, та для контролю за накопиченням коштів на формування різних цільових фондів.
Аналогічно період віднесення сум цільового фінансування на дохід (субрахунок 71.9 "Інші доходи від операційної діяльності") слід здійснювати по мірі нарахування витрат, для яких передбачалися кошти цільового фінансування. Це робиться з метою дотримання принципу відповідності доходів та витрат, за яким понесені витрати будуть відповідати отриманим доходам, а отриманий фінансовий результат ОСББ буде нульовим.
Крім того, такий спосіб закриття цільового фінансування є досить інформаційним для керівництва ОСББ, оскільки дає змогу на кожну конкретну дату відстежувати залишок коштів цільового фінансування та планувати свої наступні витрати Кошти цільового фінансування обліковуються на рахунку 48 "Цільове фінансування і цільові надходження". За кредитом рахунка 48 відображаються кошти цільового призначення для фінансування певних заходів, за дебетом — використання сум за певними напрямами, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум.
ОСББ в процесі роботи для забезпечення аналітичності обліку слід в наказі про облікову політику відобразити і аналітику до рахунку 377, який використовується разом із рахунками 48 та 43 при формуванні внесків та платежів.
Багато питань виникає при обліку величину субсидії. Єдиної методики обліку коштів, отриманих з бюджету як компенсація пільг і субсидій немає. Тому ОСББ повинні враховувати ці кошти на рахунку "Цільове фінансування" в розрізі субрахунків або здійснювати нарахування плати за житлово-комунальні послуги і внесків таких співвласників ОСББ у повному обсязі, а після отримання документів, що підтверджують суми пільг і субсидій, зменшувати заборгованість співвласників ОСББ щодо їх сплати за рахунок нарахування заборгованості перед ОСББ з боку місцевого бюджету.
Таким чином, питання обліку доходів ОСББ потребує подальшого дослідження і є актуальною проблемою у зв’язку зі змінами в системи житлово-комунального господарства України.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 № 2866-ІІІ URL: http://zakon5.rada.gov.ua /laws/show/2866-14.
2. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV URL: http://zakon3.rada.gov.ua /laws/show/996-14.
3. Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій: постанова від 01.06.2011 р. № 869. — URL: http://zakon3.rada.gov.ua /laws/show/869-2011
________________________
Науковий керівник: Акімова Олена Володимирівна, доктор економічних наук, доцент, Донбаська державна машинобудівна академія
|